Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Groot-Brittannië: Methaan als drijfkracht voor een rangeerlocomotief

Groot-Brittannië: Methaan als drijfkracht voor een rangeerlocomotief

woensdag 7 september 2022, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Een rangeerlocomotief van 400 ton, type 040, wordt thans in Yorkshire beproefd. Zij werd gebouwd door de Mij. Sentinel. heeft een Rolls-Royce-motor van 8 cilinders en is uitgerust met een door de Mij. Self-Changing Gears vervaardigd transmissiesysteem. Men gelooft dat zij de eerste locomotief ter wereld is die methaan als drijfkracht aanwendt. Deze brandstof heeft een duidelijk economisch belang wanneer ze wordt gebezigd om tractiematerieel te bevoorraden dat in de nabijheid van een mijn gebruikt wordt. De gasvulling van de locomotief duurt ongeveer 15 minuten en geschiedt met behulp van een toestel dat elk brandrisico uitschakelt. Een axiale starter verzekert het aanzetten dat 3,5 seconden duurt bij een omringende temperatuur van -11° c. Het netto nominaal vermogen van deze locomotief bedraagt 227 pk tegen 1.800 t/m; zij kan een snelheid van 29 km/h ontwikkelen en een maximumlast van 10.980 ton slepen.

Rangeerlocomotief type 040.

Bron: Het Spoor, juni 1962