Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > België: Elektrificatie van de lijn 96

België: Elektrificatie van de lijn 96

donderdag 8 december 2022, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Op 21 november 1962, werd het onderstation van ’s Gravenbrakel met het hoogspanningsnet 70.000 volt verbonden, zodat onze kwikdampgelijkrichters thans in staat zijn de rijdraden met gelijkstroom 3.000 volt te voeden.

Het onder spanning brengen van de baanvakken Brussel-’s Gravenbrakel en Halle-Linkebeek geschiedde trapsgewijs van 10 tot 19 december. Op 20 en 21 december werden de eerste elektrische ritten afgelegd.

Vanaf de 24e werden de proefritten voortgezet en op 6 januari 1963 werd het baanvak Brussel-’s Gravenbrakel in dienst gesteld

De elektrificatie van de lijn 96 zal in ons meinummer uitvoeriger worden besproken.


Bron: Het Spoor, februari 1963