Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Frankrijk: De elektrificatie van de lijn Marseille - Vintimille

Frankrijk: De elektrificatie van de lijn Marseille - Vintimille

donderdag 18 januari 2024, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De elektrificatie van deze lijn is de verlenging van de elektrificatie van de lijn Parijs - Marseille, waaraan van 1948 tot 1962 gewerkt werd. Terwijl die hoofdlijn geëlektrificeerd werd met gelijkstroom 1.500 volt, werd de lijn Marseille - Vintimille uitgerust met industriële wisselstroom 25.000 volt -50 perioden, een stelsel dat in 1950 door de S.N.C.F. werd uitgedacht en dat thans wordt toegepast op 3.195 km van de 8.184 km lijnen die door de S.N.C.F. werden geëlektrificeerd.

De in 1963 begonnen werken omvatten 259 km lijnen met dubbel spoor en 10 km met enkelspoor (aftakking van Hyères). Ze worden uitgevoerd in twee etappen: Marseille - Les Arcs, waarvan de openstelling voor het verkeer plaats had op 12 december 1965, en Les Arcs - Marseille.

Om in het station Marseille-Saint-Charles het naast elkaar plaatsen van twee verschillende stroomstelsels te vermijden, werd de overgangsschakeling verplaatst naar de omgeving van St.-Marcel, enkele kilometer beneden Marseille, waar een scheidingszone wordt ingericht. De overgang van het ene stroomstelsel naar het andere vergt geen oponthoud van de treinen, alleen een verandering van pantograaf.

Onder de talrijke aanpassingswerken die ter gelegenheid van de elektrificatie werden ondernomen, stippen wij een verbetering aan van het baantracé om de snelheid der treinen op te voeren tot 140 km/h, alsmede de vervanging van de seininrichting door het automatisch blokstelsel met lichtseinen.

De treinen zullen worden gesleept door locomotieven voor twee systemen: BB 25200 met groot vermogen (4.900 pk) voor de reizigers- en snelgoederentreinen; BB 25500 met gemiddeld vermogen (3.500 pk) voor de goederendiensten en voor het slepen van reizigerstreinen van gemiddelde tonnenmaat.


Bron: Het Spoor, maart 1966