Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Frankrijk: De elektrische tractie tussen Parijs en Achères

Frankrijk: De elektrische tractie tussen Parijs en Achères

maandag 1 april 2024, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Parijs en Mantes zijn door twee spoorlijnen verbonden: de ene op de linkeroever van de Seine (Parijs - Mantes via Poissy), de andere op de rechteroever (Parijs - Mantes via Conflans), die allebei instaan voor een steeds toenemend voorstadsverkeer.

Het elektrificeringsprogramma Parijs - Le Havre, met eenfasige spanning 25.000 V - 50 Hz, heeft betrekking op een totaal van 317 km lijnen. In januari ll. werd er een eerste baanvak van 114 km onder spanning gebracht lussen Achères (nabij Poissy) en Sotteville (nabij Rouen), waardoor het goederenverkeer tussen die twee grote trieerstations met elektrische tractie kon geschieden. De elektrificatie van het 21 km lange baanvak Parijs - Achères was een nieuwe belangrijke etappe: hierdoor kon o.m. de stoom worden vervangen door de elektriciteit voor het trekken der voorstadstreinen die de lijn Parijs - Mantes via Poissy bedienden. In de lente van 1967 zal de ingebruikneming van de elektrische tractie op de lijn Parijs - Mantes via Conflans, de stoomtractie bij het voorstadsverkeer van Paris-St.-Lazare doen verdwijnen.

Het krachtvoertuigenpark van de lijn zal samengesteld zijn uit locomotieven van de reeks BB 17000 en later uit motortreinstellen voor voorstadsverkeer van de reeks 6300. De locomotieven BB 17000, geschikt voor alle diensten (snel- en exprestreinen, voorstads-, stukgoed- en goederentreinen), waarvan de eerste eenheden reeds gebruikt worden, zijn verwant met de belangrijke reeks der 16500 van de gewesten Nord en Est en nog nauwer met de 25500 die tussen Parijs en Rennes rijden. De driewagenmotortreinen 6300 gelijken sterk op de 6100 van de voorstadsdienst Nord.


Bron: Het Spoor, januari 1967