De elektrificatie heeft zich sedert 1955 langzamerhand ontwikkeld op het net van de D.R. en bereikte, einde 1966. een lengte van 670 km, waarvan 619 km met wisselstroom, frequentie 16 2/3 Hz, en 51 km met wisselstroom 25 kV 50 Hz (Blankenburg - Königshütte).
De uitrusting met dieseltractie begon in 1960 met de eerste locomotieven V 15 en V 60, gevolgd, in 1962, door de ingevoerde locomotieven V 75. In 1963 verschenen de eerste diesel-treinlocomotieven, reeks V 180, waarvan het vermogen (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 130 (06 1967)
130 (06 1967)
Articles
-
Duitsland (D.R.): Elektrificatie en uitrusting met dieseltractie
5 mei, door rixke -
Groot-Brittannië: Naar het einde van de stoom
4 mei, door rixkeMen zal zich herinneren dat, in België, de stoomtractie afscheid nam in december 1966 en dat de locomotief die haar laatste reis deed aan kop van een reizigerstrein het nr 29.013 droeg.
De B.R. staan nog niet zover, maar de eerste stap in die richting is al gezet. De „Oliver Cromwell”, fonkelend in haar prachtig nieuw kleedje, was inderdaad de laatste stoomlocomotief die na een grote herstelling, de werkplaatsen van de B.R. uitreed. Toevallig was ze eveneens de dertiende van haar reeks, (...) -
Frankrijk: De „Capitole”: 200 per uur over 70 km
2 mei, door rixkeSedert 28 mei, werd de maximale snelheid van de „Capitole” tussen Parijs en Toulouse opgevoerd tot 160 en zelfs tot 170 km/h, op verschillende sectoren van die lijn, en tot 200 km/h tussen Les Aubrais en Vierzon (70 km). Aldus duurt het 400 km lange traject Parijs - Limoges met de „Capitole” 2 u. 55, d.i. een gemiddelde snelheid van ongeveer 137 km h.
-
Frankrijk: Auto-nachtexpressen
3 mei, door rixkeTijdens het seizoen 1966 hebben de auto-nachtexpressen op de 26 verschillende reiswegen 89.130 auto’s en 228.095 reizigers vervoerd. Het verkeer van die treinen is in vijf jaar verdubbeld.
-
France : Le « Capitole » : du 200 à l’heure sur 70 km
18 avril, par rixkeDepuis le 28 mai, la vitesse limite du « Capitole » entre Paris et Toulouse a été relevée à 160 et même 170 km/h, sur de nombreux secteurs de cette ligne, et portée à 200 km/h entre Les Aubrais et Vierzon (70 km). Ainsi, le trajet de 400 km de Paris à Limoges par le « Capitole » se fait en 2 h 55, soit à une moyenne d’environ 137 km/h.
-
Achtste periode, 1904-1914 - Stelsel Flamme
6 december 2011, door rixkeDe gunstigste periode in de evolutie van de stoomlocomotief in België zou in 1904 aanvangen. Ze zou over tien jaar lopen en van uitzonderlijk belang zijn voor het locomotievenpark van de Staat.
De tamelijk krachtige, eenvoudige en stevige tenderlocomotieven type 23, met vier gekoppelde assen, waren gebouwd naar het voorbeeld van de gelijkaardige machines van de reeksen 150 tot 177 en 200 tot 223 van de Grand Central. Ze wogen rijvaardig 67,34 t en hadden wielen van 1,26 cm. Het (...) -
Japon : Le plus long tunnel du monde pour voie étroite
25 avril, par rixkeSitué sur la section Tsuruga - Imajo, partie d’une ligne de 250 km reliant l’ouest du pays à Osaka Kobe, ce tunnel a été construit en quatre ans et demi. Il est le cinquième des tunnels ferroviaires du monde par sa longueur : 13,870 km.
-
Allemagne (R.D.) : Electrification et diesélisation
21 avril, par rixkeDepuis 1955, l’électrification s’est développée peu à peu sur le réseau de la R.D. pour atteindre, fin 1966, une longueur de 670 km, dont 619 km alimentés en courant alternatif de fréquence 16 2,3 Hz et 51 km en courant alternatif 25 kV 50 Hz (Blankenburg - Königshütte).
La diesélisation a vu le jour en 1960 avec les premières locomotives V 15 et V 60, suivies en 1962 par les machines d’importation V 75. En 1963 sont apparues les premières diesel de ligne, série V 180, dont la puissance (...) -
Duitsland (B.R.): Een machinistenhuis van papier
6 mei, door rixkeIn het instituut van Dresden bestudeert men de bouw van een machinistenhuis van een elektrische locomotief met behulp van papier, doordrenkt met synthetische hars. Het gewicht van de locomotief zou aldus met een ton verminderen.
-
U.S.A. : Les SD. 45
4 mai, par rixkeLes plus puissantes locomotives diesel du monde à un seul moteur sont en service régulier sur le Great Northern. Il s’agit des engins de 3.600 ch de General Motors, type SD. 45, soit des Co Co à six essieux moteurs, d’un poids de 180 t. Le moteur diesel unique ne comporte pas moins de 20 cylindres et entraine un alternateur à 10 pôles alimentant les moteurs de traction en courant continu par redresseurs au silicium. L’alternateur principal comporte, dans la même carcasse, l’alternateur (...)