Een Japanse missie heeft de mogelijkheid onderzocht om in Brazilië, tussen Rio de Janeiro en Sao Paulo, een nieuwe lijn aan te leggen, bestemd voor het verkeer van treinen met hoge snelheid (200 km/u.). Volgens het ontwerp dat zo pas werd neergelegd, zou de ritduur tussen beide steden (thans 9 uur) tot minder dan drie uur kunnen worden teruggebracht.
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 160 (12 1969)
160 (12 1969)
Articles
-
Krijgt Brazilië ook een „Tokaido-lijn” ?
20 augustus 2017, door rixke -
Experimentele turbotreinen
20 augustus 2017, door rixkeOp verzoek van de S.N.C.F. zal een Franse industriële groep twee turbotreinen bouwen, waarvan de ene voertuigen zou hebben met verstelbare kasten. Elke turbo-trein zal zijn samengesteld uit twee motorwagens met, daartussen, twee reizigersrijtuigen en een laboratoriumrijtuig. Elke motorwagen zal uitgerust zijn met twee gasturbines die een totaal vermogen ontwikkelen van 1.640 kW, of 3.280 kW voor een treinstel. De geproduceerde energie zal worden overgebracht op 12 elektrische (...)
-
De verbouwingswerken te Berchem
10 december 2012, door rixkeOp dit ogenblik worden er, in het Antwerpse, uitgebreide verbouwingswerken uitgevoerd aan de spoorinstallaties. Deze onderneming heeft een dubbel doel.
In de eerste plaats wordt de lijn 59 Gent - Antwerpen L.O., die thans tussen Sint-Niklaas en Antwerpen een geëlektrificeerd dubbelspoor krijgt, afgebogen naar de nieuwe Scheldetunnel en, via deze tunnel, aangesloten op de bestaande spoorinstallaties op de rechteroever (zie schema n° 3). Bij het verlaten van de spoorweg tunnel op de (...) -
Wat vervoert de spoorweg per inwoner ?
2 september 2017, door rixkeDeel de massa goederen die jaarlijks op het spoorwegnet van een land vervoerd worden door het aantal inwoners en je bekomt de vervoerde massa per inwoner, maar vergeet niet dat dit cijfer schommelt naargelang het spoor al dan niet zware vervoeren doet of het een belangrijk transitovervoer bezit. Indien men een klassering opmaakt in de opgaande orde van de cijfers, vervoert de spoorweg jaarlijks per inwoner: 0,4 t in Portugal en Turkije; 0,9 t in Spanje; 1,1 t in Italië; 1,4 t in (...)
-
De lijn Charleroi - Mariembourg blijft behouden
19 november 2012, door rixkeDe stuwdam van de Eau-d’Heure.
Het Ministerie van Openbare Werken heeft beslist een belangrijke stuwdam te bouwen te Silenrieux op de Eau-d’Heure die ontspringt in het zuiden van de provincie Namen en uitmondt in de Samber te Marchienne-au-Pont. Deze hoofdstuwdam zal, zoals de plattegrond aantoont, worden aangevuld met andere bijkomstige stuwen.
De argumenten die voor een dergelijke onderneming pleiten, zijn: De immer stijgende behoefte aan zuiver water voor industriële doeleinden; De (...) -
Intercontainer beleeft een verkeersaangroei
2 september 2017, door rixkeHet maandelijks vervoer van de Maatschappij Intercontainer is in één jaar tijd veertigmaal groter geworden. Zulks is te danken aan de aangroei van het transcontainervervoer over zee en aan een nieuw, continentaal vervoer, o.m. tussen Duitsland en Italië, enerzijds, tussen Duitsland en Frankrijk, anderzijds. Ook het vervoer per transcontainer tussen Benelux en Italië over Zwitserland neemt toe, zodat vanaf 28 september een tweede trein daarvoor werd ingelegd; deze trein die vanuit Amsterdam (...)
-
Bulgarski Darzavenei Zeleznitsi. Reeks 06.
20 juni 2011, door rixkeSedert 1966, hebben de Bulgaarse Spoorwegen 150 diesel-elektrische locomotieven van Roemeense makelij ontvangen. Meer dan 350 exemplaren van hetzelfde type hebben reeds hun deugdelijkheid bewezen op de Roemeense en Poolse spoorwegen. Deze locomotieven, gebouwd onder Zwitserse licentie, dragen in Roemenië de kenletters 060-DA (zie “Het Spoor” nr 127) en in Polen ST 43 (ST voor “Spalinowa Towarowe”, wat dieselgoederen betekent). De locomotieven van de BDZ verschillen ervan uiterlijk slechts (...)
-
Een „vissenkom” op wielen
2 september 2017, door rixkeDe werkplaats van Briansk (U.S.S.R.) heeft een wagon gebouwd voor het vervoer van levende vissen. De temperatuur van het water ligt tussen 5 tot 7° centigraden, met bestendige zuurstofvernieuwing. Deze wagon wordt gebruikt in de streek van Astrakhan.
-
De Gotthardlijn heeft het druk
2 september 2017, door rixkeVan 1958 tot 1968 steeg de netto-tonnemaat van het goederenverkeer van 5,1 tot 9,3 miljoen ton, d.i. een verhoging van 82 %. Tijdens dezelfde periode klom het aantal vervoerde personen van 4,6 tot 7,4 miljoen, wat voor het reizigersverkeer een verhoging van 61 % betekent.
-
Enkele statistieken (1968) over ons net
2 september 2017, door rixkeLengte van de geëxploiteerde lijnen (km) Niet geëlektrificeerde 3.156,50 Geëlektrificeerde 1.125,30 Stations, enz.: Stations 417 Aanhorigheden 418 Stopplaatsen 288 Onbewaakte overwegen: Zonder automatische signalisatie 2.526 Met automatische signalisatie 1.568 Bewaakte overwegen 738 Lijnen (km) uitgerust met het blokstelsel: Automatisch werkend 927 Met gesloten spoor door middel van met de seinen gekoppelde toestellen 743 Met gesloten spoor per telefoon 1.976 Geëxploiteerd (...)