De Canadian National heeft een proefrit gedaan met een wagen van 27 m die zes containers van 6,08 m kan vervoeren of een stel laadkisten van 6,08 m of van 12,16 m van het klassieke type. In het centraal gedeelte van de verlaagde vloer van deze wagen zijn twee afdelingen van 6,08 m waarin twee containers in horizontale richting en twee boven elkaar kunnen worden geborgen.
Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ?
Wist U dat ?
-
Canada: Zes containers op dezelfde wagen
22 februari 2020, door rixke -
Joegoslavië: Een nieuwe lijn
5 februari 2020, door rixkeMet het aanleggen van de lijn Belgrado - Bar (475 km), aangevat in 1952, zal men toekomend jaar klaarkomen. Voorzien wordt dat het jaarlijks verkeer op deze lijn 15 miljoen reizigers en 7,3 miljoen ton goederen zal bedragen.
-
Tunesië: Een T.M.E.?
1 februari 2020, door rixkeDe Commissie voor het spoorwegvervoer van de Maghreblanden bestudeert de mogelijkheid om Tunesië, Algerië en Marokko te verbinden door een exprestrein „Trans-Maghreb-Express”.
-
USSR: Elektrificatie
29 januari 2020, door rixkeVanaf dit jaar zal al het spoorwegverkeer van West-Siberië uitsluitend met elektrische tractie onderhouden worden. Het vervoer van kolen, ertsen en hout zal geschieden met gesloten treinen die tot 8 000 t kunnen vervoeren. Met de elektrificatie en het gebruik van het nieuwe rollend materieel zal de snelheid kunnen worden opgevoerd tot 100 km/h.
-
Zwitserland: Vitznau - Rigi
25 januari 2020, door rixkeWegen waar men geen uitlaatgassen inademt, waar men het geklingel hoort van koebellen in plaats van motorengebrom... dat droomplekje bestaat nog in Centraal-Zwitserland, dank zij de thans honderdjarige tandradbaan van Nicolas Riggenbach. De degelijkheid van het werk van deze geniale man is zonneklaar. Na honderd jaar trouwe dienst is de oorspronkelijke tandradbaan nog steeds in perfecte staat.
De laatste twee stoomlocomotieven van 1923 en 1925 werden vernieuwd en terug in dienst gesteld. (...) -
Italië: Contact met de bestuurderscabine
22 januari 2020, door rixkeDe installatie van het automatisch blokstelsel met seinmelding in de bestuurderscabine op de lijnen Milaan - Chiasso en Milaan - Genua is voltooid. De lijn Milaan - Bologna was reeds vroeger met dat systeem uitgerust.
-
Groot-Brittannië: Een winkel van spoorwegsouvenirs
18 januari 2020, door rixkeTot grote vreugde van de vrienden van de spoorwegen werd er in het Londense station Euston een souvenirwinkel geopend. De spoorwegfans vinden er het nodige om hun kamer te versieren: platen met de namen van stations, perrontabellen, allerhande kentekens, uniformknopen, originele monogrammen, eetgerei en benodigdheden van restauratierijtuigen, lampen, kolenschoppen, allerhande soorten petten, enz.
De zaak floreert: er komen zelfs kopers van het Vasteland, uit Amerika en Canada. -
Frankrijk: Spoorwegmuseum
15 januari 2020, door rixkeHet Franse spoorwegmuseum wordt te Mulhouse gevestigd. Om onverwijld te voldoen aan de nieuwsgierigheid van bewonderaars van de spoorweg, die in Frankrijk en in Europa talrijk zijn, werd er beslist een belangrijk deel van de reeds bijeengebrachte stukken te kijk te stellen in een permanente tentoonstelling. De retrospectieve, georganiseerd in een oude locomotievenloods van de SNCF in het station Mulhouse-Noord, vormt een panorama van de Franse Spoorweggeschiedenis sedert 1844. Ze is alle (...)
-
Frankrijk: Minder motorvoertuigen
11 januari 2020, door rixkeIn steeds meer gevallen is de auto geen ontspanning meer. Dit blijkt uit een statistiek verschenen in Economie et statistique. Er doet zich een zekere verzadiging voor. De verkeersmoeilijkheden en de veroudering van de bevolking zijn hiervan de voornaamste oorzaken
Per vijf gezinnen die in de loop van een jaar een auto kopen, zegt een ander gezin de auto vaarwel. Het „demotoriserings”- percentage – verhouding tussen hen die hun auto afschrijven en zij die „gemotoriseerd” zijn of zulks (...) -
Frankrijk-Duitsland: Nieuw uiterlijk voor het reizlgersmaterieel
8 januari 2020, door rixkeNa de DB vernieuwt ook de SNCF het uiterlijk van haar reizigersmaterieel. Het bovenste deel van de zijwand der rijtuigen is lichtgrijs geschilderd; de kleur van het onderste deel is rood of groen naargelang de toegelaten snelheid: lichtgroen betekent maximum 160 km/h; rood: 200 km/h. Bij de DB is de benedenzijde van de rijtuigen zilvergrijs geschilderd, terwijl de groene, paarse, blauwe en rode kleuren dienen om de materieelsoorten aan te duiden: 2e klas, restauratierijtuig, ligrijtuigen. enz.