Na 1854, werd de lijn Genua - Turijn verlengd tot Susa. Aan de overzijde van de Alpen was de spoorweg „Victor Emmanuel”, die het dal van de Arc volgde, doorgetrokken tot St. Michel de Maurienne.
Joseph Medail, uit Bardonecchia, was tot de conclusie gekomen dat de tunnel niet door de Cenisberg diende geboord te worden, doch wel door de Fréjusberg, tussen de dorpen Bardonecchia en Modane.
De werken werden in 1857 aangevat. In 1859 bewerkstelligde de oorlog tussen Frankrijk en Oostenrijk (...)
Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ?
Wist U dat ?
-
Frankrijk - Italië: De eerste grote doorboring van de Alpen
12 oktober 2019, door rixke -
Frankrijk - Italië: Een verbinding die opnieuw tot stand komt
5 oktober 2019, door rixkeNa 24 jaar werken werd, in 1928, de lijn tussen Nice en Coni (Cuneo) in Italië (123 km) in gebruik genoen; die lijn was een rechtstreekse verbinding tussen Turijn en de grote kustverkeersweg Marseille - Nice - Vingtimiglia - Savona - Genua. Het tracé van de lijn die langs de col de Tende de uitlopers van de Alpen overschrijdt, was bezaaid met talrijke viaducten en tunnels, waaronder twee keertunnels.
De verbinding werd slechts een vijftiental jaren geëxploiteerd: belangrijke kunstwerken (...) -
USSR - Duitsland BR: 3 500 km met ketelwagens
2 oktober 2019, door rixkeDe ontwikkeling van de handelsbetrekkingen tussen de Duitse Bondsrepubliek en de USSR heeft haar weerslag op het spoorwegverkeer. Grote hoeveelheden chloor, propaan en butaan worden met bloktreinen vervoerd, die samengesteld zijn uit Russische ketelwagens. Deze reservoirs vertrekken in de omgeving van Bakoe, leggen een afstand af van 3 500 km en arriveren in de grensstations Brest-Litowsk (Polen) en Chop (Czecho-Slowakije) waar men ze op bogies voor normaalspoor plaatst om vervolgens naar (...)
-
T.E.E.M.: Enkele records
28 september 2019, door rixkeDoor gewone T.E.E.M. - treinen worden 110 dagelijkse verbindingen door West-Europa onderhouden.
Het loont de moeite bepaalde prestaties van deze treinen in herinnering te brengen: T.E.E.M. 302 verlaat Rotterdam om 1 u. 35 en komt aan in station Baden om 14 u. 29, na een afstand van 758 km te hebben afgelegd met een gemiddelde snelheid van 61 km/u.; op bepaalde punten van zijn reisweg rijdt hij 100 km/u. Een andere merkwaardige trein is de T.E.E.M. 301 Bologna - Brugge, via Bazel en Aken; (...) -
UIC: Automatische koppeling
25 september 2019, door rixkeDe automatische koppeling, die van Pasen 1979 af door de Europese spoorwegen zal worden Ingevoerd, zal ook in Oost-Europa worden gebruikt. Vertegenwoordigers van de Westeuropese Spoorwegen, verenigd in de UIC, en hun collega’s uit Oost-Europa, die gezamenlijk lid zijn van de OSSD, hebben daartoe een werkgroep ingesteld, die zich bezighoudt met de technische problemen, welke de invoering van de automatische koppeling met zich brengt.
-
Zwitserland: Lausanne-triage
18 september 2019, door rixkeNa de ingebruikneming, op 23 mei II., van Lausanne-triage, beschikken de SBB over een uitgestrekte installatie die een oppervlakte van 673 000 m² beslaat. Dit nieuwe station heeft een ontvangbundel met 11 sporen en een bundel van 33 sporen voor het samenstellen van de treinen; het ontvangt ongeveer 2 500 wagens per dag.
-
Italië: Het trieerstation van Milaan
11 september 2019, door rixkeHet trieerstation van Milaan, het grootste van Italië, wordt verbouwd met het oog op de automatisering van de verrichtingen en de bediening door de computer.
Een deel van de installaties zal in de herfst in dienst gesteld worden, het overige in de lente 1972. De trieercapaciteit zal dan 7 500 wagens per dag bedragen. Bij het afrijden van de rangeerheuvel zullen de wagens elkaar met een tussenruimte van 12 tot 14 seconden kunnen opvolgen, zelfs bij slechte zichtbaarheid.
Volgens de (...) -
Frankrijk
4 september 2019, door rixkeEinde mei werd op het traject Bordeaux - Parijs een nieuwe trein, genaamd „l’Aquitaine”, ingezet, die de 581 km in vier uur overbrugt. Op grote delen van het traject rijdt deze trein met snelheden boven de 200 km per uur. „L’Aquitaine” vertrekt elke morgen om 7 u. 17 uit Bordeaux en arriveert om 11 u. 20 in de Franse hoofdstad; om 17 u. 55 vertrekt hij weer uit Parijs en precies vier uur later is hij weer in Bordeaux.
-
België: Utilitaire wegvoertuigen
28 augustus 2019, door rixkeIn vijf jaar, van 1965 tot 1970, is het park van de utilitaire wegvoertuigen (vrachtwagens, aanhangwagens, opleggers) aangegroeid met 27 452 eenheden, d.i. ongeveer 15 %. Het aantal vrachtwagens steeg van 167 577 tot 186 639 (+ 19 062, of + 11,3 %); dat van de aanhangwagens van 6 978 tot 9 648 (+ 2 670, of + 38,2 %>); dat van de opleggers van 11 717 tot 17 437 (+ 5 720, of 48,8 %). De automobilisten hebben het wel gemerkt...
Het nuttige laadvermogen van dat park nam toe met 39,7 %; het (...) -
Canada: Opmerkelijke cargotreinen
24 augustus 2019, door rixkeTussen de koolmijnen op de grensstreek van de provincies Alberta en Brits Columbia en de nieuwe haven van Roberts Bank, zullen cargotreinen rijden die, in 72 uur, de 1 400 mijl (2 250 km) zullen afleggen van de omloop mijn - haven - mijn. Die konvooien zullen samengesteld zijn uit 88 wagens van elk 105 ton en uit 11 diesellocomotieven: 4 aan kop, 4 telegeleide robotlocomotieven en 3 duwlocomotieven, d.i. een totaal vermogen van 33 000 pk. Elke wagen zal per jaar 115 volledige reizen (...)