Ter vervanging van de oude stellen, bestaande uit een twee-assige motorwagen en een bijwagen van het zelfde type, die slechts 136 reizigers vervoerden en door één conducteur en twee ontvangers bediend werden, heeft de MIVB nieuwe gelede rijtuigen laten bouwen van 21 m; ze worden bediend door één conducteur en één ontvanger en kunnen 158 reizigers vervoeren.
Niets werd onverlet gelaten om die rijtuigen zo stevig, licht, veilig en comfortabel mogelijk te maken. Bovendien moet hun (...)
Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ?
Wist U dat ?
-
België: Nieuwe trams te Brussel
24 april 2019, door rixke -
België: Verbetering van de waakzaamheidscontrole
20 april 2019, door rixkeDe krokodil is een langwerpig metalen toestel (vandaar zijn naam) dat in de aslijn van het spoor nabij een waarschuwingssein geplaatst wordt. De elektrische stand van de krokodil hangt af van de door het sein vertoonde aanduidingen. Bij de doortocht van een tractievoertuig komt het toestel in contact met een registreerapparaat in de bestuurderscabine; dit contact ontstaat door middel van een metalen „borstel” die onderaan de kast van het krachtvoertuig gemonteerd is.
Aanvankelijk was het (...) -
België: Het Internationaal reizigersverkeer
17 april 2019, door rixkeBij een vergelijking van de cijfers van het internationaal reizigersverkeer tussen de 6 EEG-landen onderling over de jaren 1963 en 1969, blijkt België in een uitzonderlijk gunstige positie te verkeren met een stijging van 14,7 %. Die gunstige ontwikkeling is vooral te danken aan de steeds toenemende betekenis van ons land als centrum van de EEG en verder de vestiging van talrijke internationaal gerichte bedrijven.
-
België: „Haine-St-Pierre, noeud ferroviaire du Centre”
13 april 2019, door rixkeHet tweede boekdeel van dit werk van Paul Vanbellingen handelt over de periode 1918-1970. De auteur evoceert de wederopleving van het spoor in het Centrum na de eerste wereldoorlog, de staking van 1923, de uittocht van 1940, de bezetting, de bombardementen van de installaties, de evolutie van de verschillende diensten sedert de Bevrijding. Dank zij portretten die hij hier en daar in zijn boek schetst en enkele foto’s in prentkaartformaat, krijgt de lezer een beeld van chefs en van een heel (...)
-
België: De bediening van Brussel
6 april 2019, door rixkeHet reizigersverkeer dat ’s morgens in Brussel samenstroomt en ’s avonds naar de periferie terugkeert, groeit geregeld aan. De treinen die deze reizigers vervoeren, zijn ofwel treinen van de basisdienst die volgens een gecadanceerde dienstregeling door de Brusselse agglomeratie rijden, ofwel „werknemers”-treinen die, na hun cliënteel in de verschillende stations van de agglomeratie te hebben afgezet, hun rit op de nabijgelegen opstelsporen te Vorst en te Schaarbeek eindigen.
De (...) -
België: Een sociale balans van de versnelling van het vervoer
30 maart 2019, door rixkeIn twintig jaar hebben de geabonneerden van de N.M.B.S., dank zij de elektrificatie en de modernisering van het net, heel wat tijd gewonnen: ze bereiken vroeger hun werk en komen ook vroeger thuis.
Vergeleken met 1950 bedraagt de gemiddelde tijdwinst per geabonneerde voor heel het pendelverkeer naar Brussel: 37,2 minuten per dag voor de reizigers met een sociaal abonnement; 23,8 minuten per dag voor de houders van een abonnement met beperkte reisweg. Ten opzichte van 1950 bedraagt de (...) -
TEEM: Een „taai” vooroordeel
13 maart 2019, door rixkeVolgens de meeste verbruikers is snel-vervoer van vroege groenten en vruchten synoniem van luchtvervoer. In werkelijkheid, en zulks kan niet genoeg gezegd en herhaald worden, wordt de overgrote meerderheid van de bloemen, de groenten en het fruit per spoor aangevoerd.
Spaanse sinaasappelen uit de streken van Almeria, Guarena en Murcia, worden in Sagunto verstuurd met TEEM 151 die de 1 800 km aflegt in 43 uren. Uit Bologna komt TEEM 201 aan te Brussel met vroege groenten en vruchten uit (...) -
Zwitserland: De BAM bestaat 75 jaar
6 maart 2019, door rixkeDe smalspoorlijn Bière - Apples - Morges werd in 1895 voor het verkeer opengesteld; het daaropvolgend jaar was het de beurt aan de aanvoerlijn Apples - L’lsle. De exploitatie van dit net van 30 km werd eerst toevertrouwd aan de Compagnie du Jura-Simplon, vervolgens aan de SBB. Sedert 1 januari 1916 heeft de BAM haar autonome directie.
De voornaamste gebeurtenis uit de geschiedenis van de BAM is haar elektrificatie in 1943 (éénfasewisselstroom 15 000 V 16 2/3 Hz, geleverd door de SBB). (...) -
Italië: Motortreinstel met verstelbare kasten
27 februari 2019, door rixkeDe FS gaan een prototype 3 kV gelijkstroom-treinstel met verstelbare kasten bouwen. Dat treinstel – ETR-Y-0160 – zal 250 km/u. kunnen halen. De beide tractiemotoren van elk voertuig zullen onder de kast aangebracht worden, en elke motor zal de binnenliggende as, van zijn draaistel aandrijven. De draaistellen zullen worden uitgerust met een elektro-hydraulische verstelinrichting die in werking gesteld wordt door seinen, uitgezonden door een gyroscoop en een versnellingsmeter. De kasten (...)
-
Europa: Vervoer van vloeibaar gietijzer
20 februari 2019, door rixkeHet vervoer van vloeibaar gietijzer in vatwagens heeft in de laatste tien jaren een zekere uitbreiding genomen, vooral in de geïndustrialiseerde gewesten van België, Rijnland en noordoost Frankrijk.
Het aan het spoor toevertrouwde aantal tonnen bedraagt ruim vijf miljoen per jaar voor de drie gewesten. Het vervoer van sommige maatschappijen op hun particulier net is niet in dit cijfer begrepen.
De eerste regelmatige vervoeren van die aard zouden hebben plaatsgehad vanaf 1953 tussen de (...)