De eerste metalen rijtuigen van de N.M.B. S. kwamen rond 1930 in dienst. Tot dan was het meest kenmerkende type het rijtuig van 1890 met drie assen, een houten kast, een lengte van 12 m 520 en een gewicht van 15 ton.
Bezorgd om het comfort en de veiligheid van de reizigers, begon, de N.M.B.S., ongeveer 30 jaar geleden, met de vervanging van de houten rijtuigen door metalen.
Al deze metalen rijtuigen rusten op draaistellen waardoor de zeer lange voertuigen de bochten kunnen doorlopen, (...)
Homepagina > Het Spoor > Geschiedenis > Van Sporeghem Junior
Van Sporeghem Junior
-
De reizigersrijtuigen
18 november 2013, door rixke -
Onze elektrische locomotieven
11 november 2013, door rixkeDe geschiedenis van de elektrische locomotieven in België loopt terug tot 1943, het jaar waarin men de studie begon van twintig BB 101. Deze locomotieven, die geleverd werden van 1949 af, werden geïnspireerd door de Franse vooroorlogse verwezenlijkingen. Onder de bezetting, konden onze ingenieurs inderdaad geen nauwkeurige inlichtingen bekomen over wat in het buitenland werd bestudeerd, en de verrichtingen van de laatste Franse BB’s beantwoordden op dat tijstip aan de Belgische vereisten. (...)
-
Onze motortreinen
28 oktober 2013, door rixkeDe Staatsspoorwegen gebruikten, van 1871 af, gedurende enkele jaren drie Belpaire-stoom motortreinen in de streek Kortrijk-Roeselare.
Omstreeks 1930, stelde de N.M.B.S. insgelijks enkele stoom motortreinen in dienst. De eerste dïesel motortreinen verschenen omstreeks hetzelfde tijdstip. Men wou de exploitatie beproeven van kleine lijnen met meer economische middelen dan de stoomlocomotieven.
Dank zij zijn lager gewicht, zijn eenvoudige bouw en zijn dieselmotor, laat de motortrein (...) -
Van de private maatschappijen tot de N.M.B.S.
14 oktober 2013, door rixkeDe Staat, pionier van het spoor
In 1843 had de Staat 559 km spoor aangelegd. Behalve in twee provincies, verschafte het spoor toegang tot het merendeel der belangrijke centrums. Het bereikte Duitsland langs Verviers, Frankrijk langs Moeskroen en Quiévrain, Engeland langs Oostende. Voortaan kon de Staat de aanleg van “ondergeschikte lijnen” aan de private nijverheid overlaten.
De Engelse periode
In 1845 werd 581 km spoor aangelegd: de spoorwegen van Tussen-Samber-en-Maas, die van (...) -
Onze onvergetelijke “stomers”
14 oktober 2013, door rixkeThans, op het ogenblik dat wij nog alleen aan elektrificatie en verdieseling denken, mogen wij toch ook onze merkwaardige stoomlocomotieven niet vergeten waardoor de namen van Belgische uitvinders zoals Belpaire, Walschaerts en Flamme wereldberoemd werden.
De befaamdste Belgische stoomlocomotief, het “type 10”, werd in 1909 geboren. Deze locomotief sleepte reizigerstreinen op de lijnen van Luik en Luxemburg en was, gedurende meer dan veertig jaar, de koningin van ons net. Een enkel (...) -
Onze bruggen
27 april 2011, door rixkeSedert de oprichting van de spoorwegen in België werden talrijke belangrijke bruggen en viaducten gebouwd. Enkele hiervan zijn: De viaduct over het dal van de Pede te Schepdaal (lijn Brussel-Gent), met 16 gewelven van 23,16 m spanwijdte; De viaduct van Renory, op de lijn Fexhe-Kinkempois, met 9 gewelven van 61,40 m spanwijdte en één van 34 m; De viaduct van Montzen, meer dan een kilometer lang, bestaande uit 22 metalen brugdekken van 48 m spanwijdte, aan beide uiteinden ondersteund door (...)
-
Motortreinen en toerisme
27 december 2010, door rixkeOm haar toeristische lijnen te voorzien van een aangepast voertuig dat de reizigers een zeer ruim uitzicht geeft op de doorreden landschappen, heeft de S.N.C.F. tien panoramische motortreinen besteld. De eerste van de reeks verliet de fabriek in januari 1959.
De twee kopafdelingen van dit origineel voertuig bevinden zich op de gebruikelijke hoogte, terwijl het middengedeelte uit twee verdiepingen bestaat. De motor en een bagagebergplaats zijn in de onderste verdieping aangebracht, op de (...) -
Motortrein + Stroomafnemers = Z 7100
27 december 2010, door rixkeDe motorwagen Z 7100 deed zijn eerste reis in april 1960 op de lijnen van de Zuid-Oost groep van de S.N.C.F. Deze motorwagen, gebouwd door Decauville, heeft het uitzicht van een gestandaardiseerde motortrein met stroomafnemers. Hij heeft een stuurhut aan elk uiteinde doch die van het tweede uiteinde neemt slechts de helft van de breedte van de kast in. Achter de voorste stuurhut bevindt zich de afdeling met de electrische uitrusting die van buiten uit door verspringende borden verlucht (...)
-
De CC van de Gotthard
20 december 2010, door rixkeIn het hart van Europa telt de lijn Bazel-Chiasso, de zogenaamde Sint-Gotthardlijn, niet minder dan 71 tunnels en 519 bruggen en viaducten. Het is een zeer golvende lijn die de grote industriële centrums van het noorden en het zuiden der Alpen verbindt.
In 1884, doorreed de snelste trein deze lijn in 9 h 40. Na de electrificatie, in 1924, werd dezelfde afstand afgelegd in 6 h 12 tegen een gemiddelde snelheid van 50 km/h. Thans is de rittijd teruggebracht op 5 h tegen een gemiddelde van (...) -
De laatstgeborene van de B.R.
20 december 2010, door rixkeOp het einde van de maand november 1959 hebben de “British Railways” hun eerste electrische locomotief voor 25 000 volt - 50 perioden - voorgesteld.
Het is een BB, reeks 3 001 tot 3 025, bestemd voor de Midland Region. In haar mechanisch gedeelte vindt men verscheidene oplossingen weer die in Frankrijk algemeen gangbaar werden, o.a. de elastische spil van de draaistellen en de geleiding van de aspotten door gelede stangetjes, Alsthom-systeem. Deze machine, die 80 ton weegt en 3 300 pk (...)