Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Duitsland (B.R.): De toekomstige „intercity”-treinen

Duitsland (B.R.): De toekomstige „intercity”-treinen

woensdag 1 mei 2019, door rixke

Op 20 september 1971 zal het „A”-net van de „intercity”-treinen in gebruik genomen worden. Dat net zal vier reiswegen groeperen, die 31 grote steden verbinden en in het totaal 3 700 km lang zijn: lijn 1: Hamburg - Bremen - Munster - Dortmund - Essen - Keulen - Mainz - Mannheim - Stuttgart - München; lijn 2: Hannover - Dortmund - Wuppertal - Keulen - Wiesbaden - Würzburg - München; lijn 3: Hamburg - Hannover - Bebra - Frankfurt - Mannheim - Bazel; lijn 4: Bremen - Hannover - Fulda - Würzburg - Augsburg - München.

Om de twee uur op de werkdagen en driemaal per dag op zaterdag en zondag zal de cliënteel per „intercity”-trein kunnen reizen. Op het stuk van comfort zullen die treinen de TEE’s evenaren; ze zullen getrokken worden door elektrische locomotieven van de reeks E-103, met een snelheidsvermogen van 200 km/h, wat de trein een commerciële snelheid van 120 tot 140 km/h zal garanderen.

De DB zal zestig locomotieven E-103 en 130 rijtuigen 1e klas met luchtconditionering, van het „Rheingold”-type, voor het „A”-net bestemmen. De reizigers zullen kunnen kiezen onder 465 verbindingen tussen 31 steden.

Voor 1972 bereidt de DB een tweede „intercity”-net voor, dat „B”-net zal worden genoemd; op dit net zullen de treinen (eerste en tweede klas) driemaal per uur 42 steden van de Bondsrepubliek verbinden (totale lengte 4 030 km).


Bron: Het Spoor, juni 1971