Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Frankrijk: Elektrificatie

Frankrijk: Elektrificatie

maandag 15 april 2024, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Einde 1966 vertegenwoordigde het geëlektrificeerde net, met zijn 8.583 km, 22,8 % van de totale lengte der lijnen van de S.N.C.F. Het onderhield 72,5 % van haar verkeer.

Sedertdien werden de werken op Sotteville - Rouen - Motteville (35 km) voltooid. In 1967 krijgen volgende werken hun beslag: in maart Parijs - Mantes via Argenteuil (53 km) en de Grande-Ceinture tussen Sartrouville en Argenteuil (7 km); in september, Les Arcs - Saint-Raphaël (26 km) en tegen einde 1967, Motteville - Le Havre (67 km). Zullen worden voortgezet, de werken op Saint-Raphaël - Nice - Vintimille, die tegen einde 1968 moeten klaarkomen, alsmede die van Creil - Pontoise; Saint-Denis - Pontoise en Dijon - Bourg. Zullen worden aangevat de werken op Argenteuil - Gagny en Mulhouse - Belfort (Dôle).

De stoom tractie zal volledig verdwijnen in 1972; ongeveer 10.000 km lijnen, die 80 % van het verkeer onderhouden, zullen worden geëlektrificeerd. De Dieseltractie zal alsdan 25.000 km lijnen uitrusten, d.i. twee en een half maal langer dan het geëlektrificeerde net, doch met een heel wat geringer verkeer: ongeveer 20 % van het volledige verkeer.


Bron: Het Spoor, maart 1967