Homepagina > Het Spoor > Tussen sein en wissel > Nederland: Koffie troost reizigers

Nederland: Koffie troost reizigers

vrijdag 26 november 2021, door rixke

Het is jou waarschijnlijk ook al overkomen dat de trein waarop je zit, zonder reden stopt. Het komt altijd ongelegen. Je nam een eerdere trein om een dringende afspraak na te komen, je echtgenote wacht je op aan het station, de kinderen moeten van school gehaald worden, je hond heeft een afspraak met zijn dierenarts, ... redenen genoeg om je „ambetant” te maken. Zeker wanneer het oponthoud lang duurt en er geen informatie wordt gegeven. De treinwachter is op zo’n momenten meestal niet te bespeuren! Wel, in Nederland bedaart de conducteur, bij ons treinwachter genoemd, voortaan de gemoederen een beetje door de geïrriteerde reiziger een consumptiebon voor een kop koffie, thee of een frisdrank aan te bieden. Door deze bon laat de conducteur zien dat NS ook in vervelende situaties aan zijn reizigers denkt. Een ’bakje troost’ staat natuurlijk niet in een goede verhouding tot een langdurige vertraging of een gemiste afspraak Het is zeker niet de bedoeling dat de conducteur de klachten van de reizigers afkoopt. De bewuste bonnen kunnen ’liquide’ gemaakt worden bij de Servex-restaurants of bij de dienst van Wagons-lits in de trein. Een proefperiode is er niet geweest. Binnen een paar maanden zal NS haar conclusies trekken of de bon een waardevolle aanvulling betekent op de aangeboden service in de trein. Niet alleen bij ernstige vertragingen zullen bonnen kunnen uitgedeeld worden, maar ook bij incidenten waarbij een conducteur wordt ingeschakeld. Het initiatief om de bonnen uit te delen ligt uitsluitend bij hem. Een initiatief dat navolging verdient, denken wij!


Bron: Het Spoor, april 1994