Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Frankrijk: De hefbrug van „la Bordigue” te Sète

Frankrijk: De hefbrug van „la Bordigue” te Sète

donderdag 30 maart 2023, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Alvorens het station van Sète binnen te rijden, moeten de treinen die uit Béziers komen een metalen kunstwerk overschrijden dat op de lijnen van de S.N.C.F, enig in zijn soort is: de hefbrug van Sadi-Carnot, ook „pont de la Bordigue” genoemd, die het kanaal overbrugt dat, sedert 1931, de vijver van Thau met de Middellandse Zee verbindt.

Het is een indrukwekkend schouwspel wanneer men ziet hoe die massa van 1.400 ton zich in minder dan twee minuten bijna loodrecht verheft en in nog kortere tijd neerdaalt om een trein door te laten.

De brug wordt bediend van af een seinhuis dat, wegens zijn hogere ligging boven het kanaal en de vijver van Thau, aan de commandobrug van een schip doet denken. De brugwachter heeft vóór zich een bedieningslessenaar waarmee hij de motoren van de „machinekamer” kan in werking stellen. De bediening van het brugdek geschiedt door middel van twee motoren die elk 85 pk ontwikkelen en die door laagspanningsstroom gevoed worden. Een hulpdieselmotor van 75 pk verzekert het functioneren van de brug wanneer de stroom uitvalt.

Die hefbrug heeft steeds aan eenieder volledige voldoening geschonken: zij is absoluut geen belemmering voor het verkeer van de boten en haar openingsuren werden eenparig vastgesteld door de S.N.C.F. en de havenoverheden ten einde elke stremming van het treinverkeer te voorkomen.


Bron: Het Spoor, augustus 1963