Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Frankrijk: Le Mans - Rennes onder spanning

Frankrijk: Le Mans - Rennes onder spanning

vrijdag 15 december 2023, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Het in dienst stellen, op 1 juli 1965, van de elektrische tractie lussen Laval en Rennes betekende de voltooiing van de elektrificatie van de lijn Le Mans - Rennes, die de S.N.C.F. in 1962 had aangevangen. Ofschoon de lijn Parijs - Le Mans gevoed wordt met gelijkstroom 1.500 volt, heeft men de eenfazige stroom 25.000 volt en 50 Hz gekozen om haar verlengstuk Le Mans - Rennes uit te rusten; de overgang tussen de twee stroomstelsels gebeurt enkele kilometers voorbij Le Mans en wel zonder stilstand voor de treinen die alleen maar van stroomafnemer veranderen. Het zijn dezelfde machines die deze treinen tussen Parijs en Rennes of omgekeerd slepen, namelijk de tweestromige locomotieven BB 25.500, die eerlang de hulp zullen ontvangen van de veel sterkere BB 25.200, die de afstand Parijs - Rennes (374 km.) zullen afleggen in drie uur, d.i. een gemiddelde commerciële uursnelheid van 124 km.


Bron: Het Spoor, oktober 1965