Homepagina > Het Spoor > Infrastructuur > Elektrisch sporen tussen Angleur en Marloie

Elektrisch sporen tussen Angleur en Marloie

maandag 2 juli 2018, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Sinds zondag 23 mei ll. wordt over de 62 km-lange lijn 43, tussen Angleur en Marloie, ook wel Ourthelijn genoemd, elektrisch gespoord. Door het gebruik van elektrische stellen op het ganse traject is er een tijdwinst van 3 tot 5 minuten. De lijn 43, in dienst gesteld tussen 1865 en 1866, bedient verschillende toeristische gebieden en geeft vanaf Rivage bovendien aansluiting op lijn 42 naar Coo, Trois-Ponts, Vielsam, Gouvy en het Groot Hertogdom Luxemburg, via Clervaux en Ettelbruck.

Die lijn wordt binnenkort trouwens ook geëlektrificeerd. De elektrificerings- en moderniseringswerken van lijn 43 begonnen in 1984; doch de voltooiing heeft wat op zich laten wachten door de spreiding van de investeringskredieten in de jaren ’80.

Verschillende stations moesten bovendien gerenoveerd worden of dienden vernieuwde installaties te krijgen. Zo werd het station van Marloie binnenin aangepakt zodat het een beter onthaal kon bieden en werd ook de stationsparking uitgebreid.

Verder werd het station te Hamoir opgefrist en gemoderniseerd en werd de parking eveneens vergroot. Ook de sporen werden vernieuwd.

Zij rusten nu op houten of betonnen dwarsliggers en tussen Bomal en Marloie, waar zulks technisch mogelijk was, werden de gewone rails van 27 meter vervangen door langgelaste.

De spoorinstallaties werden aangepast aan de exploitatie. Zo kreeg het enkelsporig baanvak Bomal - Marloie, te Melreux een uitwijkspoor van 1500 meter, daar de snelheid van 90 op 120 km kan gebracht worden. Lijn 43 heeft voortaan dus 37 km dubbelspoor en 25 km enkelspoor. De lijn heeft twee onderstations, het ene te Rivage en het andere te Melreux-Hotton en twee sectioneersposten nl. te Bomal en Marloie.

Ook de seininrichting werd vernieuwd; de oude seinhuizen van Melreux en Bomal werden vervangen door moderne al-relaisseirihuizen.


Bron: Het Spoor, juli 1993