Naast de 527 km lijnen die tussen Jadotstad, Tenke, Luena en Kolwezi werden geëlektrificeerde zal weldra ook de elektrificatie met 25 000 V 50 Hz van het baanvak Kolwezi - Mutshatsha ( 150 km) klaarkomen. Deze nieuwe elektrificatie onderscheidt zich van de vorige door de afstand tussen de onderstations. Inderdaad, de posten van de westelijke verdeler (Kolwezi) en van Kayembe bevinden zich op 110 km van elkaar terwijl de onderstations van de reeds in dienst zijnde lijnen maar 70 km van (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 088 (12 1963)
088 (12 1963)
Articles
-
Kongo: (Leopoldstad)
23 mei 2023, door rixke -
Suède : Electrification
13 décembre 2022, par rixkeEn novembre 1962, la traction électrique a été mise en service sur la section Stockholm-Nynashamm (56 km). Depuis cette électrification, les Chemins de fer de l’Etat suédois acheminent 93 % de leur trafic par traction électrique.
-
France : Electrification
10 décembre 2022, par rixkeLa longueur totale du réseau électrifié était, à fin 1962, de 7.660 km. En juillet 1963 a été mise en service la traction électrique sur les bretelles Busigny à Somain et Valenciennes, complétant ainsi l’électrification Creil-Aulnoye, en créant un deuxième itinéraire électrifié entre le Nord et Paris pour l’acheminement des trains de houille. Pour la fin 1965, on prévoit l’électrification des principales sections suivantes : Le Mans-Rennes (163 km). Marseille-Vintimille (252 km), Paris-Le (...)
-
Italië: De lijn Santa Maria Capua Vetere - Piedimonte werd opnieuw in dienst gesteld
3 juni 2023, door rixkeTijdens de tweede wereldoorlog werd die lijn zwaar beschadigd; het verkeer diende er te worden opgeschort. Het heeft twintig jaar geduurd alvorens de trein er opnieuw verscheen. De nieuwe lijn (41,250 km) is bochtig over 12,303 km. Er zijn talrijke en belangwekkende kunstwerken.
Diesel-hydraulische motortreinen, uitgerust met twee motoren die elk 210 pk ontwikkelen, kunnen op die lijn rijden tegen een maximale snelheid van 98 km/h. De goederentreinen worden gesleept door (...) -
Spoorlandschappen (V)
27 oktober 2014, door rixkeV. Aan weerskanten van de spoorlijn.
De spoorweg ontwijkt of overwint de natuurlijke hindernissen die zijn voortgang zouden kunnen stremmen. Hijzelf belemmert het andere verkeer, vooral dit op de wegen. Ten tijde van het in dienst stellen der eerste lijnen, toen de treinen reden tegen 25 of 30 kilometer per uur en doorgaans slechts samengesteld waren uit een locomotief en 7 rijtuigen (4 derde klas, 2 tweede klas en 1 eerste klas), zag men niet de noodzakelijkheid in de toegang tot de (...) -
U.S.A.: Radio en televisie in dienst van het spoor
8 juni 2023, door rixkeDe verbindingen onder de verschillende bureaus, met de tussenstations en de treinen, onder het personeel van verschillende treinen, onder de bestuurders en de bedienden van de remwagen van eenzelfde trein, gebeuren thans over de radio. Televisie en radio worden meer en meer gebruikt om de rangeringen te bespoedigen en het rendement van het triëren der wagens te verbeteren. Het optekenen van de nummers der wagens die een goederenstation binnenrijden wordt vaak door de televisie gedaan en (...)
-
U.S.S.R.: Evolutie van de bovenbouw van het spoor
5 juni 2023, door rixkeHet wetenschappelijk onderzoek alsmede de praktische ondervinding tonen aan dat de verhoging van het gewicht der rails uiteindelijk leidt tot een betrekkelijke vermindering van het verbruik van metaal en van de onderhoudskosten. Inderdaad, het weerstandsvermogen van de rails tegen sleet stijgt aanzienlijk naarmate ze zwaarder zijn. Tijdens zijn bestaansduur verdraagt een spoorstaaf van het type R 50, waarvan het gewicht slechts 15 % hoger ligt dan dat van een spoorstaaf R 43, de doortocht (...)
-
Groot-Brittannië: Elektrificatie
29 mei 2023, door rixkeDe B. R. hebben 338 km lijnen geëlektrificeerd waarbij, naargelang van het gewest, verschillende stroomstelsels werden gebruikt. De plechtige opening, in 1962, in de „Midland Region” van de elektrificatie van het baanvak Crewe - Liverpool (57 km) betekende de realisatie van de tweede etappe van het elektrificatieprogramma Londen – Birmingham – Crewe – Liverpool - Manchester. Een nieuw baanvak Crewe - Stafford (40 km.), in dienst gesteld bij het begin van 1963, verlengt de elektrificatie in (...)
-
Noorwegen: Elektrificatie
30 mei 2023, door rixkeEinde 1962 was het Noorse net voor 42 % geëlektrificeerd. Wat 1872 km vertegenwoordigt. In 1963 weerden de eerste elektrificatiewerken aangevat op het baanvak Hamar - Trondheim.
-
Het laboratorium voor materiaalproeven
19 mei 2023, door rixkeLaboratoriumproef en praktische proef
Materiaalproeven kunnen op verscheidene wijzen worden uitgevoerd. In ’t algemeen onderscheidt men de laboratoriumproef en de praktische proef. Een concreet voorbeeld zal dadelijk het verschil tussen beide doen uitschijnen.
Gij weet dat de elektrische motoren die de tractie der motortreinen verzekeren zeer snel draaien en dat ze voorzien zijn van tandraderen die de snelheid tot een aannemelijke waarde herleiden. Hoe kan men nu voor een van die (...)