Een jonge geestesgesteldheid, ten dienste van een jarenlange traditie, dat is de essentie van de spoorweg.
A. Maurois.
Wij leven in een tijd van massale verplaatsingen. Welnu, de spoorweg is precies het vervoermiddel dat zich aan een dergelijke toestand aanpast, dat de grootste vervoercapaciteit bezit en dat vooral niet wordt beïnvloed door de wisselvallige weersgesteldheden die nog door geen enkel ander vervoermiddel overwonnen konden worden. Bovendien is het spoor bij uitstek het (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 128 (04 1967)
128 (04 1967)
Articles
-
Een nieuwe lente voor het spoor
22 april, door rixke -
Is de spoorweg werkelijk een “bodemloze put”!
15 december 2014, door rixkeEen groot dagblad heeft, op een goede plaats, een artikel opgenomen van de heer Robert Weber, Handelsdirecteur bij de N.M.B.S. Daarin zet hij valse ideeën recht die bij het publiek omtrent het financieel probleem van de spoorwegen de ronde doen.
Wij drukken het bedoeld artikel af: het zal onze lezers ongetwijfeld zeer interesseren.
België heeft geregeld af te rekenen met problemen in verband met het evenwicht van zijn budget.
Telkens — en zulks is bijzonder dit jaar het geval — komen (...) -
U.S.A.: Kolentransport
27 april, door rixkeHet gebruik van volledige treinen geladen met kolen vertegenwoordigt voor de Amerikaanse spoorwegen een jaarlijkse ontvangst van ongeveer een miljard dollar, d.i. de belangrijkste transport-„business” ter wereld. De scherpe concurrentie onder de vervoerwijzen heeft de spoorwegen ertoe gebracht meer en meer gebruik te maken van snelle treinen met een nuttig laadvermogen van ongeveer 10.000 t, die uitsluitend voor het kolentransport bestemd zijn.
Er wordt beweerd dat die „unit trains” (...) -
Joegoslavië: Een nieuwe spoorweglijn
28 april, door rixkeOp het einde van vorig jaar hebben de Joegoslavische Spoorwegen een bergspoorweglijn met normaalspoor (1,435 m) voor het verkeer opengesteld tussen Sarajevo en de havenstad Ploce (193,6 km). Die lijn zal worden geëlektrificeerd met 25 kV, 50 perioden, wisselstroom, en eerstdaags met een centrale verkeersleiding worden uitgerust. Ze vervangt de voormalige lijn van 760 mm, gebouwd in 1885-1891, die 199,1 km lang was en die op de westelijke flank van de Ivan-bergpas een sectie met tandradbaan (...)