In het kader van de voortzetting van het moderniseringsprogramma van haar reizigersmaterieel, heeft de N.M.B.S. zo pas nieuwe rijtuigen voor de internationale dienst in bedrijf genomen. Het gaat hier om de drie volgende typen: rijtuig 1ste klasse, rijtuig 1ste en 2e klasse, ligrijtuig 2e klasse.
Voor de studie en de bouw van die rijtuigen heeft de N.M.B.S., op de eerste plaats, voordeel getrokken uit de ondervinding opgedaan met de prototyperijtuigen 1ste klasse en 1ste en 2e klasse, in (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 128 (04 1967)
128 (04 1967)
Articles
-
Nieuwe rijtuigen voor internationaal verkeer
21 april, door rixke -
Magyar Allamvasutak. Reeks M 61
15 december 2014, door rixkeDe twintig diesel-elektrische locomotieven waaruit deze reeks bestaat, werden, van 1963 tot 1964, door de Zweedse industrie geleverd. Ze trekken de reizigerstreinen op de lijn Boedapest - Debrecen. Praktisch volkomen gelijk aan de machines die door dezelfde bouwer aan Denemarken en Noorwegen werden geleverd (zie “Het Spoor” n° 102 en 119), verschillen ze slechts door enkele details: plaats van de verbinding voor dubbele tractie, dwars gelegen waterreservoirs, middellijn der wielen, enz. (...)
-
U.S.A. : Transport de charbon
9 avril, par rixkeL’utilisation de trains complets chargés de charbon représente pour les chemins de fer américains une recette annuelle d’environ un milliard de dollars, soit le « business » de transport le plus important du monde. La concurrence très vive entre modes de transport a amené les chemins de fer à développer l’usage de convois rapides destinés uniquement au transport de charbon, d’une capacité de chargement d’environ 10.000 t.
Ces « unit trains » ne sont qu’un commencement, dit-on, car on (...) -
De wereld van het spoor
29 april, door rixkeVolgens een statistiek, verschenen in het „Jahrbuch des Eisenbahnwesens 1966”, bedroeg de totale lengte op 1 januari 1965 van de spoorwegen over heel de wereld, gerangschikt per continent: EUROPA (zonder de USSR): 291.351 km, waarvan 57.442 geëlektrificeerd; AFRIKA: 75.771 km, waarvan 4.867 geëlektrificeerd; AZIË (met inbegrip van de USSR): 309.971 km, waarvan 35.176 geëlektrificeerd; AUSTRALIË en NIEUW-ZEELAND: 46.618 km. waarvan 931 geëlektrificeerd; NOORD- en CENTRAAL-AMERIKA: 466.811 (...)
-
Suisse : Double voie sur toute la ligne du Gothard
8 avril, par rixkeLa ligne initiale du Gothard, partant d’Immensee pour aboutir à Chiasso, a été ouverte en 1882. Les constructeurs de cette artère avaient posé la double voie dans le tunnel et prévu sur d’autres tronçons la place nécessaire à cette deuxième voie. Depuis 1956, le seul tronçon à simple voie qui subsistait sur la ligne était celui de la digue de Melide, long de 1.400 m, sur le lac de Lugano. Après plusieurs années de travaux, on a doublé ce dernier tronçon à simple voie.
-
Nouvelles voitures internationales
21 avril 2008, par rixkePoursuivant le programme de modernisation de son matériel à voyageurs, la Société vient de mettre en service de nouvelles voitures pour le service international. Il s’agit des trois types suivants : voiture de 1e classe, voiture mixte de 1e et 2e classes, voiture-couchettes de 2e classe.
Pour l’étude et la construction de ces voitures, la S.N.C.B. a bénéficié, d’une part, de l’expérience acquise avec les voitures prototypes de 1e classe et mixtes mises en service en 1962 et avec les (...) -
Arabie Séoudite : Une nouvelle ligne
4 avril, par rixkeUne voie ferrée à écartement normal de 500 km de long sera construite entre Um-Gasr et Dahran, par Koweit, en longeant le golfe Persique. Grâce à elle, la voie irakienne sera reliée à celle d’Arabie Séoudite, de Dammam à Riyarih, jusqu’alors isolée du réseau à voie normale d’Asie mineure. Par ailleurs, le Koweit, qui ne disposait pas de chemin de fer, aura ses champs pétrolifères reliés à ceux de Dahran, au sud du golfe Persique.
-
Albanie : Le développement des chemins de fer
6 avril, par rixkeAu début de la deuxième guerre mondiale, l’Albanie ne disposait d’aucun réseau ferré à voie normale. Il n’existait alors qu’une ligne à voie étroite entre Durazzo et Tirana.
Après les hostilités, on construisit une ligne reliant Durazzo et Tirana, puis une ligne conduisant de Durazzo vers le sud-est, dans la région industrielle qui s’étend Jusqu’à Elbasan. Ce réseau, au nord du pays, est long aujourd’hui de 160 km, à simple voie pour la plus grande partie, équipé de rails de 43 kg/m (...) -
Albanië: De ontwikkeling van de spoorwegen
23 april, door rixkeBij het begin van de tweede wereldoorlog bezat Albanië nog altijd geen spoorwegnet met normaalspoor. Er bestond slechts een lijn met smalspoor tussen Durazzo en Tirana.
Onmiddellijk na de vijandelijkheden legde men een lijn aan van Durazzo naar Tirana, en toen deze klaar was, begon men aan de lijn van Durazzo naar het zuidoosten, in de industriële zone die zich tot Elbasan uitstrekt. Dit net, ten noorden van het land, is thans 160 km lang, grotendeels enkelsporig, uitgerust met rails van (...) -
Saoedisch Arabie: Een nieuwe lijn
24 april, door rixkeEen nieuwe spoorweglijn met normaalspoor van 500 km lengte zal worden aangelegd langs de oevers van de Persische Golf tussen Um-Gasr en Dahran, via Koeweit. Hierdoor zal het Iraakse normaalspoor worden verbonden met dat van Saoedisch Arabië, van Damman tot Riadh dat tot dan toe van het normaalspoorwegnet van Klein-Azië afgezonderd bleef. Bovendien zullen de petroleumvelden van Koeweit, waar geen spoorweg bestond, thans met die van Dahran, ten zuiden van de Persische Golf, verbonden zijn.