Het vervoer op speciale platte wagens van opleggers voor wegvervoer, „piggy-back” genoemd, begon in 1955: in dat jaar werden er 168.150 wagens geladen. Sedertdien breidde dat vervoer zich voortdurend uit en bereikte in 1966 het cijfer van 1.155.000 geladen wagens. In 12 jaar steeg het aantal geladen wagens dus in de evenredigheid van 1 tot 7.
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 130 (06 1967)
130 (06 1967)
Articles
-
U.S.A.: De „piggy-back” maakt goede vorderingen
15 mei, door rixke -
Het internationaal goederenvervoer: de verrekeningen onder spoorwegbeheren
29 december 2014, door rixkeU heeft zich wellicht al eens afgevraagd hoe de spoorwegen hun wederzijdse schulden en tegoeden uit het internationaal goederenvervoer onderling regelen. Graag willen wij U dan ook een en ander over deze kwestie vertellen. Om dit zo begrijpelijk mogelijk te doen, nemen wij ons voor eenvoudig weg een internationale zending te volgen.
Laten wij veronderstellen dat U, per spoor, goederen van Brussel naar Rome moet versturen. Het is de eerste maal dat U het doet en U voelt zich enigermate (...) -
France : Le « Capitole » : du 200 à l’heure sur 70 km
18 avril, par rixkeDepuis le 28 mai, la vitesse limite du « Capitole » entre Paris et Toulouse a été relevée à 160 et même 170 km/h, sur de nombreux secteurs de cette ligne, et portée à 200 km/h entre Les Aubrais et Vierzon (70 km). Ainsi, le trajet de 400 km de Paris à Limoges par le « Capitole » se fait en 2 h 55, soit à une moyenne d’environ 137 km/h.
-
Japon : Le plus long tunnel du monde pour voie étroite
25 avril, par rixkeSitué sur la section Tsuruga - Imajo, partie d’une ligne de 250 km reliant l’ouest du pays à Osaka Kobe, ce tunnel a été construit en quatre ans et demi. Il est le cinquième des tunnels ferroviaires du monde par sa longueur : 13,870 km.
-
Allemagne (R.D.) : Electrification et diesélisation
21 avril, par rixkeDepuis 1955, l’électrification s’est développée peu à peu sur le réseau de la R.D. pour atteindre, fin 1966, une longueur de 670 km, dont 619 km alimentés en courant alternatif de fréquence 16 2,3 Hz et 51 km en courant alternatif 25 kV 50 Hz (Blankenburg - Königshütte).
La diesélisation a vu le jour en 1960 avec les premières locomotives V 15 et V 60, suivies en 1962 par les machines d’importation V 75. En 1963 sont apparues les premières diesel de ligne, série V 180, dont la puissance (...) -
Huitième période, 1904-1914. - Régime Flamme
22 juin 2011, par rixkeLa période la plus faste de l’évolution de la locomotive à vapeur en Belgique va débuter en 1904. Elle s’étendra sur dix années, dont le bilan sera plus que bénéfique pour le parc des machines de l’Etat.
Assez puissantes, simples et robustes, les locomotives-tender type 23, à quatre essieux accouplés, étaient inspirées par les machines similaires des séries 150 à 177 et 200 à 223 du Grand Central. Elles pesaient 67,34 t en charge et avaient des roues de 1,26 m. La puissance développée (...) -
Frankrijk: Auto-nachtexpressen
3 mei, door rixkeTijdens het seizoen 1966 hebben de auto-nachtexpressen op de 26 verschillende reiswegen 89.130 auto’s en 228.095 reizigers vervoerd. Het verkeer van die treinen is in vijf jaar verdubbeld.
-
U.S.A. : Les SD. 45
4 mai, par rixkeLes plus puissantes locomotives diesel du monde à un seul moteur sont en service régulier sur le Great Northern. Il s’agit des engins de 3.600 ch de General Motors, type SD. 45, soit des Co Co à six essieux moteurs, d’un poids de 180 t. Le moteur diesel unique ne comporte pas moins de 20 cylindres et entraine un alternateur à 10 pôles alimentant les moteurs de traction en courant continu par redresseurs au silicium. L’alternateur principal comporte, dans la même carcasse, l’alternateur (...)
-
U.S.A.: Goederenvervoer
16 mei, door rixkeOp een totaal goederenvervoer van om en bij 2.600 miljard t/km voor de vijf gebruikte vervoerwijzen, bedroeg het aandeel van het spoor 43 %, tegen 22,5 % voor de weg, 18.8 % voor de pijpleidingen, 15,5 % voor de waterweg (daarin begrepen de Grote Meren) en 0.2 % voor de luchtvaart.
-
De Drempeltrein (III)
17 mei, door rixkeHet metalen geluid van de wielen striemde onze oren. En Didier zei:
– We zijn varkens zoals ik er heb zien opladen op de boten te Marseille.
– Het waren toch paleizen, spotte Philippe.
Eerst grinnikten we en dan schaterden we het uit. Het was een bevrijdende lach. Een duiken uit onze angst naar de reddende plank: vriendschap. De trein had ons samen gebracht. De trein reed ons naar een zelfde bestemming.
– Varkens, herhaalde Philippe.
– Genoeg, zei Daquin, zonder zelfs zijn stem (...)