Een topgebeurtenis in de geschiedenis van de Belgische spoorwegen
In 1839, omstreeks het tijdstip der Belgisch-Nederlandse verzoening, was het eerste spoorwegnet dat door het Parlement te Brussel werd aangenomen, reeds voor meer dan de helft aangelegd. Maar het bezat nog geen enkele internationale verbinding. De daarop volgende negen jaren werd het net voltooid en kwam de spoorwegverbinding met Frankrijk en Duitsland tot stand...
Het Zollverein, dat in het Noorden door de Hanzesteden (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 083 (07 1963)
083 (07 1963)
Articles
-
Brussel Parijs in 1846
1 oktober 2012, door rixke -
Mannen van het spoor (VI)
21 maart 2023, door rixkeEn hier komt de stationschef
– Ik sta, steeds ten dienste van iedereen! had de stationschef van Brussel-Zuid mij gezegd, toen ik hem met het oog op mijn enquête was gaan opzoeken.
Zijn vriendelijk onthaal, zijn spontane belangstelling voor mijn plannen en zijn bereidwilligheid om mij een flinke documentatie te verschaffen, hebben mij meermaals ertoe aangezet van zijn goede diensten gebruik te maken.
Door zijn bemiddeling gingen de deuren van alle diensten voor mij open: hij loodste (...) -
U.S.A. : Rencontres ferroviaires
27 septembre 2022, par rixkeDeux manifestations importantes pour les chemins de fer de l’hémisphère occidental auront lieu en octobre prochain. A Chicago se tiendra, du 9 au 16 octobre 1963, l’« American Railway Progress Exposition ». Quelque trois cents entreprises fournissant du matériel ferroviaire y participeront. A Mexico City, le « XIe Congrès ferroviaire panaméricain » tiendra ses assises du 18 au 31 octobre 1963.
-
Pologne : Vers la fin de la vapeur
24 septembre 2022, par rixkeLes dernières locomotives à vapeur seront retirées du service vers 1980, peut-être même plus tôt. Actuellement, les locomotives électriques et diesel ne desservent que 5 % du réseau, soit 9 % du trafic marchandises et 15 % du trafic voyageurs. On prévoit qu’en 1965, le réseau électrifié comprendra 2.011 km de lignes. Pour le moment, 1.377 km de lignes principales et suburbaines sont électrifiées.
-
Allemagne (R.F.) : 200 km/h
14 septembre 2022, par rixkeLe projet d’élever à 200 km/h la vitesse maximale sur différentes lignes se concrétise et, cette année, auront lieu les premières marches d’essai.
-
China: Een nieuw treintype
9 maart 2023, door rixkeOp de lijn Peking - Tientsin rijdt een trein van een nieuw type. Het betreft hier een treinstel samengesteld uit een locomotief met inwendige verbranding en uit tien rijtuigen van een lichte metaallegering die elk 40 tot 56 personen kunnen bergen. Ontworpen door Chinese technici, werd de trein gebouwd door de Szefang-werkplaatsen te Tsintao, die de serieproduktie ervan zullen verzekeren.
-
U.S.A.: Een beroemde locomotief
18 maart 2023, door rixkeIn het museum voor Wetenschappen en Industrie te Chicago bevindt zich een van de beroemdste locomotieven ter wereld: de „999” van de New York Central Road. Deze stoommachine van 62 ton had, in 1893, de recordsnelheid van 179 km/h behaald over een afstand van 58 km, tussen Rochester en Buffalo.
-
Allemagne (R.F.) : La V 320
13 septembre 2022, par rixkeLa locomotive diesel-hydraulique la plus puissante et la plus rapide de la D.B., la V 320, de 4.000 ch, peut atteindre de 150 à 160 km/h selon la multiplication adoptée. Pour un poids de 125 t, elle développe un effort de traction au démarrage de 40 t. Ses deux moteurs diesel de 16 cylindres suralimentés, à vitesse de rotation élevée, ont une puissance individuelle de 1.900 à 2.000 ch. La V 320 assure la traction aussi bien de trains de voyageurs rapides que de trains de marchandises lourds.
-
Pakistan: Een nieuwe lijn
12 maart 2023, door rixkeIn de loop van het derde vijfjarenplan zal een nieuwe lijn worden aangelegd die Kalat met Karatsji zal verbinden.
-
Egypte: Een nieuwe lijn
10 maart 2023, door rixkeEen Amerikaanse firma werd aangezocht de aanleg te bestuderen van een spoorlijn voor het vervoer van het ijzererts van de oasis Baharia naar een metaalbedrijf te Helwan, nabij Kaïro.