Zwarte treinen wachtten ongeduldig om te kunnen vertrekken. Het was een groot station waar veel mensen heen en weer liepen. Het jongetje bewonderde de treinwachter met zijn kepie en gouden knopen. En het wou ook graag treinwachter worden! Het stond stil bij grote locomotieven zoals die uit zijn prentenboek, en keek naar kraampjes waar lekkernijen verkocht werden. “Nu word ik toch moe, dacht het na een tijd, nu zal ik terug bij juffrouw moeten en bij Karel en alle andere jongetjes.” Het (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 148 (12 1968)
148 (12 1968)
Articles
-
Het jongetje en de treinwachter
2 maart 2015, door rixke -
Onze bebloemde stations
16 juli 2012, door rixkeNa een veelbelovend begin in de maand april, was het weer tijdens het hoog seizoen van dit jaar niet veel zaaks. De jury die de bloemversiering van onze stations diende te beoordelen, was dan ook des te meer verrast over de mooie resultaten welke ondanks een “slappe” zomer, bekomen werden. Samengesteld uit mensen die niet tot het spoorwegpersoneel behoren, maar in het domein van de tuinbouwkunde een bijzondere bevoegdheid bezitten, heeft deze jury haar onbaatzuchtige medewerking verleend (...)
-
La ventilation des ateliers M.A.
1er mai 2013, par rixkeL’amélioration constante de la productivité du travail implique des méthodes de fabrication et de réparation efficientes, rapides, économiques. Certaines de ces méthodes font appel à des opérations qui s’accompagnent d’abondants dégagements de poussières, de fumées, voire de vapeurs toxiques issues de réactions chimiques : le « grenaillage » des wagons, la soudure à l’arc, la protection électrochimique des surfaces sont des lames à deux tranchants, contribuant d’un côté au bien-être de la (...)
-
De luchtverversing van de werkplaatsen M.A.
23 februari 2015, door rixkeDe bestendige verbetering van de arbeidsproduktiviteit veronderstelt doeltreffende, snelle en zuinige fabricatie- en herstellingsmethodes. Sommige van die methodes gaan gepaard met een overvloedige ontwikkeling van stofdeeltjes, rook, ja zelfs giftige dampen die het gevolg zijn van scheikundige reacties: het “staalkorrelspuiten” van de wagens, het booglassen, de elektrochemische bescherming van de vlakken zijn tweesnijdende messen die, enerzijds, de welvaart van de gemeenschap ten goede (...)
-
Osthannoversche Eisenbahnen. Nos 200.091 à 200.093.
11 avril 2011, par rixkeLes Chemins de fer est-hanovriens (OHE) sont par leur extension, le plus important réseau privé d’Allemagne. Ils ont été créés en 1944 pour reprendre l’exploitation d’une dizaine de lignes secondaires à voie unique, exploitées auparavant par autant de compagnies autonomes. Toutes ces lignes forment un réseau de 335 km, centré sur les villes de Lunebourg et de Celle, au milieu de la « Lande de Lunebourg » (Liineburger Heide), à l’est d’un axe reliant Hambourg à Hanovre.
Les trois (...) -
Osthannoversche Eisenbahnen. N° 200.091 tot 200.093.
9 mei 2011, door rixkeDe Oosthannoverse Spoorwegen (OHE) zijn, wegens hun uitgestrektheid, het belangrijkste particuliere spoorwegnet van Duitsland. Ze werden opgericht in 1944 om de exploitatie over te nemen van een tiental enkelsporige, secundaire lijnen die voordien door evenveel autonome maatschappijen geëxploiteerd warden. Al de lijnen vormen een net van 335 km, dat draait om de steden Lüneburg en Celle, te midden van de “Lüneburger Hei”, ten oosten van de as Hamburg - Hannover.
De drie modernste (...) -
Abris pour voyageurs
1er mai 2013, par rixkeDans des articles précédents , en décrivant l’évolution des « bâtiments des voyageurs », nous avons montré que le style d’époque cède graduellement le pas à une esthétique fonctionnelle et aux conceptions architecturales les plus récentes.
Aujourd’hui, nous allons voir comment d’autres branches de la construction relevant de la division « bâtiments » ont également suivi cette évolution : il s’agit des « loges-abris » et des « abris parapluies » protégeant les voyageurs contre les (...) -
Nos gares fleuries
15 mai 2013, par rixkeAprès des débuts prometteurs au mois d’avril, l’année 1968 fut plutôt désastreuse au point de vue des conditions climatologiques en « haute saison ». Le jury de la décoration florale, composé de personnalités étrangères à la S.N.C.B. particulièrement compétentes en matière d’horticulture et qui prêtent gracieusement leur concours pour départager les concurrents, a été d’autant plus agréablement surpris des beaux résultats obtenus en dépit d’une saison estivale peu clémente.
Nous sommes (...) -
Schuilplaatsen voor reizigers
23 juli 2012, door rixkeIn vorige artikels hebben wij, bij het beschrijven van de evolutie van de stationsgebouwen, aangetoond dat de eigentijdse stijl geleidelijk de plaats ruimt aan een moderne vormgeving en aan de jongste bouwkundige opvattingen.
Thans zullen we nagaan hoe andere takken van het bouwvak, die tot de afdeling “gebouwen” behoren, eveneens die evolutie hebben gevolgd: het gaat hier om “schuilhuisjes” en “perronschuildaken”, die de reizigers tegen het gure weer beschutten.
Schuilhuisjes.
Dit (...)