Le transport des automobiles sur des wagons à deux étages était, naguère encore, entravé par le gabarit des tunnels et des ponts. Les B.R. ont trouvé une solution à ce problème en créant « Cartic 4 », une rame de quatre wagons articulés, à plancher inférieur très bas et petites roues, qui peut transporter jusqu’à 34 véhicules.
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 102 (02 1965)
102 (02 1965)
Articles
-
Grande-Bretagne : Nouveaux wagons pour le transport des automobiles neuves
21 septembre 2023, par rixke -
Allemagne (R.F.) : Une nouvelle locomotive
15 septembre 2023, par rixkeLa D.B. fait construire quatre locomotives à six essieux, de la nouvelle série E 03, dont une figurera à l’Exposition internationale de Munich. Ces locomotives, qui répondent aux dernières conceptions de la technique, remorqueront plus tard les trains les plus rapides et pourront atteindre une vitesse maximale de 200 km/h. Leur couleur beige et rouge bordeaux sera celle des T E.E.
-
Duitsland (B.R.): Een voertuig van 20 assen
8 oktober 2023, door rixkeDe SSt 631 omvat twee lorries die ieder zijn samengesteld uit twee bogies met vijf gekoppelde assen en verbonden door een speciale inrichting. Zijn vermogen: 320 ton! De klanten van de D.B. kunnen hem huren voor het vervoer van uiterst zware ladingen.
-
Noorwegen: Tunnels
17 oktober 2023, door rixkeIngevolge het nieuwe tracé van de lijn Oslo - Bergen, in de streek van Berg Ulriken, werd het aantal tunnels waardoor de hogergenoemde belangrijke verkeersader rijdt van 200 op 203 gebracht. De tunnel van Ulriken, tussen Bergen en Arna, meet 7.660 m en is aldus de langste van die lijn. Hij heeft die van Gravehalsen (5.311 m) onttroond. Aan de Noorse spits prijkt evenwel nog altijd die van Kvinesheit, op de lijn van Sorland; hij meet 9.064 m. Op de tweede plaats komt die van Haegebostad, op (...)
-
Canada: De spoorweg van het Groot Slavenmeer
11 oktober 2023, door rixkeNet zoals hun voorouders verrichten de spoormannen van de C.N. pionierswerk door het net tot aan de noordelijke grens te verlengen. Het noordelijk eindpunt zal slechts op 500 mijl van de Noordelijke IJszeekust gelegen zijn. Vanuit Roma, in Alberta, strekt de lijn zich uit over een afstand van 377 mijl. Er wordt tevens een zijlijn aangelegd van Hay River naar de lood- en zinkmijn van Pine Point, waardoor de totale lengte van de meest recente Canadese spoorweg op 432 mijl wordt gebracht. (...)
-
Groot-Brittannië: Elektrificatie
13 oktober 2023, door rixkeDe laatste grote lijn van de South Region, van Londen naar Bournemouth, die nog met stoomtractie wordt geëxploiteerd, zal door de B.R. worden geëlektrificeerd. De werken zullen moeten voltooid zijn in 1967.
-
Groot-Brittannië: Nieuwe wagens voor het vervoer van nieuwe auto’s
14 oktober 2023, door rixkeKortelings nog werd het vervoer van auto’s op wagens met twee verdiepingen belemmerd door het profiel van vrije ruimte der bruggen en der tunnels. De B.R. hebben dit euvel verholpen door het realiseren van „Cartic 4”, een stel van vier gelede wagens met aanzienlijk verlaagde ondervloer en kleine wielen, die in staat is 34 voertuigen te transporteren.
-
Allemagne (R.F.) : Un véhicule de 20 essieux
14 septembre 2023, par rixkeLe SSt 631 comprend deux trucks, constitués chacun de deux bogies à cinq essieux Jumelés et reliés par un dispositif spécial. Sa capacité : 320 tonnes ! Les clients de la D.B, peuvent le louer pour le transport de très lourdes charges.
-
Danske Statsbaner. Reeks My 1100.
27 juni 2011, door rixkeDe D.S. bezitten 44 exemplaren van die locomotieven van Amerikaanse opvatting en van Zweedse makelij. De eerste werden geleverd in 1954. De My 1100, bestemd voor de “reizigers”- en “goederen”-diensten kunnen functioneren als tweevoudige eenheden en zijn voorzien van kopdeuren die in de locomotiefkap werden aangebracht. Ze zijn uitgerust met een stoomketel voor de verwarming der treinen. Niettegenstaande talrijke kleinere verschillen herinneren ze aan de typen 202 van de N.M.B.S. De (...)
-
L’électrification du tronçon Charleroi - Erquelinnes
22 octobre 2014, par rixkeSur la partie belge de la ligne internationale Paris - Liège - Cologne en cours d’électrification, au tronçon Charleroi-Namur (37 km) déjà électrifié, vient de s’ajouter la mise sous tension du tronçon Charleroi-Erquelinnes (30 km).
Pour une meilleure organisation et de meilleurs services.
Comme à l’occasion de toute électrification, il s’indiquait de simplifier et de moderniser les installations des voies dans les gares afin d’en rationaliser l’exploitation. De plus, des voies de (...)