IV. Des machines et des hommes.
Quantité de films narratifs, parmi ceux qui ont été tournés depuis 1903, année de la sortie de The great Train Robbery, introduisent, dans une ou plusieurs de leurs séquences, des machines et des hommes, c’est-à-dire — en l’occurrence — des locomotives, ou des convois, et des cheminots. Quelques-uns — soit, en fait, plusieurs dizaines, ce qui ne représente qu’une infinie partie des innombrables bandes ayant été projetées sur les écrans au cours de ces (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 105 (05 1965)
105 (05 1965)
Articles
-
Chemin de fer et cinéma (IV)
3 décembre 2014, par rixke -
België: Verminderingen met sociale grondslag
9 november 2023, door rixkeHet tijdschrift „Spoornieuws” herinnert er op gepaste wijze aan dat onze Maatschappij, op voorschrift van de Staat, aan sommige reizigers belangrijke prijsverminderingen moet verlenen. Op dat gebied houden wij waarschijnlijk het record. Nu geven wij graag toe dat de Staat compensaties uitkeert, compensaties waarbij onze Maatschappij daarom nog niet zoveel baat vindt, op de eerste plaats omdat de subsidie het verlies veroorzaakt door die verplichtingen niet dekt, en verder ook omdat de (...)
-
Duitsland (B.R.): De langste wagen
8 november 2023, door rixkeDe D.B. bezit een wagen met twintig assen, vooral bestemd voor het vervoer van generators, grote transformatoren en reactorbekkens voor atoomfabrieken. De laadgrens van dit 40 m. lange voertuig bedraagt 320 t.
-
Les chemins de fer à crémaillère
3 décembre 2014, par rixkeDès qu’il s’agit de franchir une rampe très forte, l’adhérence des roues de locomotive sur les rails est insuffisante. Sur une rampe de 63 mm/m, la locomotive ne peut plus tirer que son propre poids. Dans ce cas, l’idée de Blenkinsop (1811) s’applique : locomotive à roue dentée sous la chaudière et engrenant avec une crémaillère centrale fixée entre les rails (voir Durail Junior, de juillet 1961).
En 1862, l’ingénieur suisse Riggenbach fait breveter un système de crémaillère à échelons, (...) -
Zwitserland: Nieuw tracé
12 november 2023, door rixkeDe S.B.B. voeren verbeteringswerken uit aan het tracé van de grote verbindingsweg Paris - Bazel - Zurich - Wien. Om bochten af te schaffen en een dubbelspoor aan te leggen werd er aan de uitgang van het station Ziegelbrücke een tunnel van driehonderd meter geboord.
-
Groot-Brittannië: De autotreinen vinden grote bijval
10 november 2023, door rixkeDe B.R. hebben een belangwekkende brochure gepubliceerd over het vervoer van auto’s. Naast allerhande inlichtingen, maakt ze een vergelijking tussen de kostprijs van het vervoer per spoor van een auto en die van een gewone verplaatsing met de auto zelf. Men leest er o.a. in dat de prijs van de heen- en terugreis per auto van Londen naar Perth in Schotland (afstand 730 km.) 45 pond en twaalf shilling kost. Dat cijfer is berekend voor een gezin van vier personen en omvat alle maaltijden, (...)
-
Gestuwd door de tijd (IV)
16 februari 2015, door rixkeHoofdstuk 2 Stiptheid is de beleefdheid der koningen.
(Lodewijk XVIII.)
Dienstregelingen
Men kan de treinen zo maar niet kriskras, zonder enige vaste regeling, door elkaar laten rijden. Hun rit moet stevig georganiseerd worden, wil men niet dat alles dadelijk in het honderd loopt. Daarom zijn de “dienstregelingen” noodzakelijk.
Onder dienstregeling verstaan de spoormannen, heel eenvoudig, de regeling der uren van vertrek, doorrit en aankomst der treinen [1].
Elk (...) -
Osterreichische Bundesbahnen. Reeks 1042.
30 mei 2011, door rixkeIn 1963 hebben de Oostenrijkse Bondsspoorwegen de eerste locomotieven in dienst gesteld van die reeks welke 40 exemplaren omvat. Indien ze voldoening schenken, zullen er nog een honderdtal worden besteld. Ze zijn ingedeeld bij de Zuidlijn (Sudbahn), Wien - Semmering - Graz/Villach en zullen ook worden ingezet op de Arlberg-lijn, Buchs - Innsbrück - Saltzburg.
De transmissie van het vermogen der motoren op de assen geschiedt door elastische aandrijving met rubbersegmenten. De bogies zijn (...) -
Allemagne (R.F.) : La locomotive la plus rapide (E 03)
14 octobre 2023, par rixkeCette locomotive, construite pour atteindre la vitesse horaire de 200 km, possède six essieux et six moteurs de traction, d’une puissance nominale d’environ 6.420 kW, ou 8.750 ch à la vitesse maximale. Grâce à sa puissance, elle peut faire passer, en moins de trois minutes, un train de l’arrêt à la vitesse de 200 km/h. Cette machine sera mise en service, en juin, sur la ligne Munich-Augsbourg, à l’occasion de l’Exposition internationale des Transports, où un véhicule de même type sera présenté.
-
Alaska: Na een ramp
5 november 2023, door rixkeIn de lente van 1964 werd Alaska door een geweldige aardbeving geteisterd. Het belangrijkste deel van het net lag in puin. Meer dan honderd bruggen waren beschadigd. Een van de twee haveninstallaties werd vernield, de andere zwaar beschadigd. En toch kon de exploitatie amper drie weken nadien gedeeltelijk hervat worden tussen Anchorage en de haven van Whittier. Op het einde van de zomer reden de treinen naar Seward, maar de herstellingswerken van de haven zullen slechts in oktober voltooid (...)