Met het aanleggen van de lijn Belgrado - Bar (475 km), aangevat in 1952, zal men toekomend jaar klaarkomen. Voorzien wordt dat het jaarlijks verkeer op deze lijn 15 miljoen reizigers en 7,3 miljoen ton goederen zal bedragen.
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 181 (09 1971)
181 (09 1971)
Articles
-
Joegoslavië: Een nieuwe lijn
5 februari 2020, door rixke -
LAMCO. Reeks 301-310.
8 augustus 2011, door rixkeDe Liberian American-Swedish Minerals Company (LAMCO) werd opgericht in 1955, nadat Zweedse ondernemingen beslist hadden met een Amerikaanse groep samen te werken aan het prospecteren van ijzerertslagen in Liberia en, vervolgens, aan het exploiteren van een belangrijke concessie. 50 % van de LAMCO is eigendom van de staat Liberia.
De voornaamste ader van de concessie wordt gevormd door de Nimbaberg, in het noorden van het land, aan de grenzen van Guinea en voorkust. De exploitatie werd (...) -
Frankrijk-Duitsland: Nieuw uiterlijk voor het reizlgersmaterieel
8 januari 2020, door rixkeNa de DB vernieuwt ook de SNCF het uiterlijk van haar reizigersmaterieel. Het bovenste deel van de zijwand der rijtuigen is lichtgrijs geschilderd; de kleur van het onderste deel is rood of groen naargelang de toegelaten snelheid: lichtgroen betekent maximum 160 km/h; rood: 200 km/h. Bij de DB is de benedenzijde van de rijtuigen zilvergrijs geschilderd, terwijl de groene, paarse, blauwe en rode kleuren dienen om de materieelsoorten aan te duiden: 2e klas, restauratierijtuig, ligrijtuigen. enz.
-
Het IIIe plan en de toekomst van het spoor
25 december 2019, door rixkeBelgië heeft, in 1970, het stadium van de economische programmering afgesloten en is naar het tijdperk van de planning overgestapt. De hoofdlijnen van het IIIe plan werden aan de kritiek van de overheidspersonen uit de economische, sociale, regionale en politieke sector onderworpen op het ogenblik dat de zomervakantie 1971 een aanvang nam. Laten we maar onmiddellijk toegeven dat dit plan de publieke opinie nauwelijks heeft beroerd, al is het dan ook dit plan dat het ons mogelijk moet maken (...)
-
Groot-Brittannië: Een winkel van spoorwegsouvenirs
18 januari 2020, door rixkeTot grote vreugde van de vrienden van de spoorwegen werd er in het Londense station Euston een souvenirwinkel geopend. De spoorwegfans vinden er het nodige om hun kamer te versieren: platen met de namen van stations, perrontabellen, allerhande kentekens, uniformknopen, originele monogrammen, eetgerei en benodigdheden van restauratierijtuigen, lampen, kolenschoppen, allerhande soorten petten, enz.
De zaak floreert: er komen zelfs kopers van het Vasteland, uit Amerika en Canada. -
De eerste europese spoorwegen met stoomtractie.
8 augustus 2011, door rixkePAYS LIGNE DATE Groot-Brittannië Stockton - Darlington 27.9.1825 België Brussel - Mechelen 5.5.1835 Duitsland Neuremberg - Fürth 7.12.1835 Frankrijk Parijs - Saint-Germain 24.8.1837 Rusland Sint-Petersburg - Tsarkoïe - Selo 30.10.1837 Oostenrijk Wenen - Floridsdorf 23.11.1837 Nederland Amsterdam - Haarlem 24.9.1839 Italië Napels - Portici 3.10.1839 Zwitserland Saint-Louis - Bazel 15.6.1844 Denemarken Altona - Kiel 1844 Polen Warschau - Rogow 1845 Hongarije Boedapest - Vacz (...)
-
EEG: Transitovervoer in de gemeenschap
1 januari 2020, door rixkeHet reglement op het transitovervoer in de gemeenschap is op 1 januari 1970 van kracht geworden. Die procedure heeft het mogelijk gemaakt homogene goederentreinen in te leggen die niet, of althans slechts kortstondig, en dan uitsluitend in het belang van de dienst, halt zullen houden in de grensstations. Sedert 1 juli zijn de door het oorspronkelijke reglement voorgeschreven documenten afgeschaft: op voorwaarde dat er een controle uitgeoefend wordt op het niveau van de boekhouding van de (...)