In Duinkerken werd een nieuwe trein- en car-ferry terminal gebouwd die 10 mijl dichter bij Dover ligt dan de oorspronkelijke aanleghaven. Dank zij dit nieuwe station, Duinkerken-West, wordt de duur van de overvaart van 3 u. 50 min. tot 2 u. 20 min. verminderd.
De nieuwe terminal zal o.a. door de trein Londen - Parijs en de nachttrein uit Brussel worden gebruikt.
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 243 (11 1976)
243 (11 1976)
Articles
-
Kanaal: Duinkerken 10 mijl dichter bij Dover
5 februari 2021, door rixke -
De samenstelling van de treinen in 1840
12 februari 2021, door rixke„... het aantal geladen rijtuigen, te koppelen aan elke locomotief mag nooit meer dan 14 tot 18 bedragen.” (Art. 101)
§
„Er zijn enkelvoudige konvooien en dubbele konvooien. De enkelvoudige konvooien worden getrokken door een enkele locomotief; de dubbele konvooien door twee.”
§
„Geen enkel rijtuig zal mogen worden beladen met een gewicht van drie ton, of met 30 reizigers met inbegrip van hun handbagage; 25 soldaten met hun wapens en uitrusting zullen voor 30 reizigers geteld (...) -
Frankrijk: Nieuwe verbinding
22 januari 2021, door rixkeTussen de Parijse stations Orsay en Invalides wordt dit jaar een begin gemaakt met de bouw van een korte verbindingsbaan. Eenmaal voltooid (in 1979), ontstaat een directe verbinding tussen de stations Austerlitz en Versailles langs de linkeroever van de Seine met negen stopplaatsen in Parijs. In verband hiermee wordt op de bestaande lijn Invalides - Versailles de stroom rail vervangen door bovenleiding met een spanning van 1 500 V (gelijkstroom).
-
Duitsland (DR): Containervervoer
15 januari 2021, door rixkeDe DR, die het goederenvervoer gedurende de laatste jaren gestadig zag toenemen, stimuleert het vervoer van containers en het vervoer per treinladingen. Er zijn al kleinere goederenstations voor het verkeer gesloten en zijlijnen met gering verkeer opgebroken. De DR legt de nadruk op het vervoer over afstanden boven de 50 km die voor de spoorweg het interessantst zijn. Containertreinen rijden zowel in binnen- als in internationaal verkeer, en wel met behoorlijk succes, want de omvang van (...)
-
India: In tien jaren tijds
29 januari 2021, door rixkeDoor de aanleg van 1 581 km nieuwe spoorlijn (1966-1975) hebben de Indiase spoorwegen hun netlengte op ruim 60 000 km gebracht. Bovendien hebben ze 3 046 km spoorlijn van een tweede spoor voorzien en de elektrificatiewerkzaamheden voortgezet. Momenteel is 1 850 km spoorlijn onder draad gebracht. In de afgelopen tien jaren is ook het materieelpark aanmerkelijk vernieuwd dank zij de aankoop van 1 811 locomotieven, 486 elektrische rijtuigen, 9 895 personenrijtuigen en 112 925 goederenwagens. (...)
-
Prentkaarten varia
5 september 2008, door rixkeDe prentbriefkaart heeft meer dan een gelaat, zoals wij tijdens onze spoorweg-zwerftochten hebben kunnen vaststellen. Steeds hebben wij ons beijverd om sommige van haar schilderachtigste aspecten te belichten. Ook hebben wij niet nagelaten de aandacht te vestigen op de ruime betekenis die ze heeft op het gebied van de Industriële archeologie van de spoorweggebouwen die verdwenen of onherstelbaar geteisterd zijn.
Laten we echter niet vergeten dat 1976 het jaar is van de landschappen ! (...) -
Roemenie: Modernisering
1 januari 2021, door rixkeElektrificatie en verdubbeling van diverse lijnen en ontwikkeling van het containerverkeer, dat zijn de doelstellingen van het vijfjarenplan van de Roemeense spoorwegen (CFR). Momenteel wordt gewerkt aan de elektrificatie van de lijnen Boekarest - Constantza, Ploeshti - Adjud (in de richting Suceava) en van Deda naar Cluj. Zodra de 210 km die Boekarest van Craiova scheiden ook onder de draad zijn gebracht, zal een kwart van het Roemeense net van 11 000 km elektrisch berijdbaar zijn. Over (...)
-
De spoorwegen te Antwerpen
19 februari 2021, door rixkeHet lot van oude gloriën
En wat gebeurde er nu met het ouwe, trouwe station van 1853 ? Wel, het wordt een droevig lot beschoren, zij het dan niet in dat Antwerpen waar het meer dan een halve eeuw dienst deed en zelfs triomfen vierde. Neen, het is op vreemde bodem dat het, heldhaftig, of wat had je anders gedacht, ten onder zal gaan. Het wordt inderdaad volledig „overgeplaatst” naar Dendermonde, een operatie die enigszins wordt vergemakkelijkt door zijn constructie die nu „prefab” zou (...) -
Canada: Panorama-rijtuigen
8 januari 2021, door rixkeDe Canadian National laat sedert de afgelopen zomer panorama-rijtuigen rijden op de transcontinentale spoorlijn die de Rocky Mountains doorkruisen. Dergelijke rijtuigen rijden ook tussen Winnipeg en Vancouver.
-
De betonwerf Roeselare
1 april 2010, door rixkeBehalve de dwarsliggers, worden al de door de verschillende diensten van de NMBS gebruikte betonprodukten vervaardigd in de betonwerf te Roeselare.
Tot de veel gevraagde produkten behoren o.m. kabelsleuven en -deksels, perronboorden, overwegdallen, grachtsleuven, hectometer- en kilometerpalen, afsluitingen, brugplaten, enz. De betonwerf gisteren
In het januarinummer 1958 verscheen een artikel waarin de toenmalige installaties en de werkzaamheden van de betonwerf beschreven werden. Wij (...)