Eind december arriveerde in Europoort de twee miljoenste ton breuksteen uit België, bestemd voor de werken aan de nieuwe havenmond bij Hoek van Holland. Met dit vervoer werd begonnen in april 1967, en sindsdien rijden dagelijks twee treinen van circa 50 wagens elk met hun lading naar het werkterrein. In totaal zal ongeveer 2 300 000 ton breuksteen uit België per spoor worden aangevoerd.
Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ?
Wist U dat ?
-
Nederland: Europoort
29 mei 2019, door rixke -
Nederland: Nieuwe „vam”-wagens
25 mei 2019, door rixkeNa veertig jaar dienst werden 70 zelflossende „vam”-wagens, gespecialiseerd in het transport van vuilnis, naar de schrootbelt verwezen. Ze onderhielden een geregelde dienst tussen verschillende steden van het land en het werkterrein van Wijster. Met het vervoeren van miljoenen en miljoenen tonnen afval legden ze op een jaar een afstand af die de omtrek van de aarde evenaart.
Dit materieel wordt nu vervangen door „container”- wagens met elektrohydraulische zelflossing. Een eerste reeks (...) -
Italië: Aërotrein
22 mei 2019, door rixkeHet eerste prototype van een Italiaanse aërotrein wordt op dit moment getest in het Aëronautisch Instituut van de Universiteit van Palermo. Hij heeft een bestuurderscabine, die plaats biedt aan drie man, is tien meter lang en weegt ongeveer twee ton. De Italiaanse aërotrein zal kunnen rijden met snelheden welke in de buurt liggen van de 250 km per uur.
Los van dit project zijn de Italiaanse Spoorwegen bezig met een omvangrijk moderniseringsplan voor in totaal ongeveer 800 stations. Door (...) -
Japan: Het vervoer van morgen
18 mei 2019, door rixkeJapan, dat reeds in volle expansie is, verwacht, tegen 1985, een enorme demografische aanwas; dan zal de vraag naar vervoer 1 750 miljard reizigers-kilometer en 950 miljard ton-kilometer voor alle vervoermiddelen bedragen. Op het einde van de eeuw zullen er 60 miljoen mensen wonen in de zogenaamde „Tokaïdocorridor”, die zich, in het zuiden van het centraal gelegen eiland Honsjoe, van Oost naar West uitstrekt, over een lengte van 600 km en een breedte van 30 km. Op die 18 000 km², welke (...)
-
Duitsland (B.R.): Overwegen
15 mei 2019, door rixkeIn de komende jaren zullen de overwegen in het gebied van de Deutsche Bundesbahn, momenteel zo’n 10 000, worden voorzien van een speciaal beveiligingssysteem. Hierdoor zullen de treinen een overweg niet kunnen passeren, indien door de een of andere oorzaak de overwegbomen niet gesloten zijn.
De naderende trein geeft bij dit systeem langs elektronische weg aan de betrokken overwegwachter een signaal op welk tijdstip de overweg moet worden gesloten; gebeurt dit niet of niet tijdig genoeg, (...) -
Frankrijk - Groot-Brittannië: De tunnel onder het Kanaal
11 mei 2019, door rixkeEerstdaags zullen er aan de Franse en Britse regeringen nieuwe voorstellen gedaan worden door een financieel consortium, samengesteld uit drie internationale financiële groepen, Franse, Britse en Amerikaanse.
In akkoord met de regeringen heeft dat consortium tot taak de nodige kapitalen te leveren, d.i. ongeveer vier miljard Franse frank. Eens voltooid zou de tunnel aan de B.R. en aan de S.N.C.F. worden overgedragen.
Daar er een nieuw onderzoek nodig is betreffende de kosten, de (...) -
Duitsland (B.R.): Experimenten
8 mei 2019, door rixkeDe Deutsche Bundesbahn neemt momenteel proeven met elektrische locomotieven om de bij het remmen vrijkomende energie om te zetten in elektrische energie en deze weer terug te voeren in het net. Tot nu toe werd deze vrijkomende energie via weerstanden omgezet in warmte.
Buiten een stroombesparing heeft het systeem verder het voordeel dat men minder gebruik behoeft te maken van de luchtremmen, waardoor de remblokken minder snel zullen slijten. -
Albanië
4 mei 2019, door rixkeDe mogelijkheid om de Staatsspoorwegen te verbinden met het Europese net schijnt vaste vorm aan te nemen als gevolg van de ontdekking van belangrijke nikkelertslagen nabij het Ohridmeer, aan de grens tussen Joegoslavië en Albanië.
-
Duitsland (B.R.): De toekomstige „intercity”-treinen
1 mei 2019, door rixkeOp 20 september 1971 zal het „A”-net van de „intercity”-treinen in gebruik genomen worden. Dat net zal vier reiswegen groeperen, die 31 grote steden verbinden en in het totaal 3 700 km lang zijn: lijn 1: Hamburg - Bremen - Munster - Dortmund - Essen - Keulen - Mainz - Mannheim - Stuttgart - München; lijn 2: Hannover - Dortmund - Wuppertal - Keulen - Wiesbaden - Würzburg - München; lijn 3: Hamburg - Hannover - Bebra - Frankfurt - Mannheim - Bazel; lijn 4: Bremen - Hannover - Fulda - (...)
-
België: Het Kangoeroevervoer.
27 april 2019, door rixkeHet in dienst stellen van het centrum Antwerpen-Schijnpoort heeft voor het kangoeroenet een belangrijke industriële- en havenzone ontsloten.
Zoals men weet bestaat de kangoeroetechniek uit het vervoer van opleggers op speciaal uitgeruste wagens. Deze wagens zijn, tussen hun twee langsliggers, voorzien van twee in langsrichting aangebrachte geleiderails waarop de opleggers rijden. Deze rails kunnen twee standen innemen: de hoge stand, voor het rijden van de ene wagen op de andere; de lage (...)