Vanaf september 1971 zal het net van de „intercity”-treinen van de DB bestaan uit vier lijnen, met een totale lengte van 3 700 km en 31 stations die om het uur bediend worden. Met dat doel zal de DB beschikken over 60 nieuwe locomotieven, reeks 103, en 130 rijtuigen met luchtverzorging van het type „Rheingold” die 200 km/h kunnen rijden.
Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ?
Wist U dat ?
-
Duitsland (BR): „Intercity”-treinen
16 november 2019, door rixke -
België: Twintig jaar vooruitgang bij de NMBS
13 november 2019, door rixkeDe hierna volgende vergelijkende tabel schetst de vooruitgang die in 20 jaar geboekt werd. 1950 1970 Verschil 1970-1950 Goederen vervoerd met wagenladingen (in miljoen ton-km) 5 463 7 816 + 43 % Vervoerde reizigers (in miljoen reizigers-km) 7 047 8 260 + 17% Aantal wagens voor commercieel gebruik 85 685 44 651 - 48% Aantal locomotieven 2 728 1 080 - 60 % Aantal rijtuigen, motortreinen en dieselmotortreinen 4 670 3 023 - 35% Aantal tewerkgestelde bedienden per miljoen (...)
-
Duitsland (BR): De schadelijke gevolgen van het wegverkeer
9 november 2019, door rixkeEen onderzoekingsploeg, samengesteld uit ingenieurs, geneesheren en economisten gaat, gedurende twee jaar, de psychologische en fysiologische gevolgen ontleden die door het geluid en de uitlaatgassen van het autoverkeer veroorzaakt worden.
De resultaten van die enquête, doorgevoerd op aanvraag van de Commissies der Europese Gemeenschappen, zullen ook hun nut hebben voor de andere landen van de EEG. -
België: Voor haar verlofgangers
6 november 2019, door rixkeMet de steun van een grote firma, is de militaire overheid in de kazernes gestart met een actie die de spoorwegen dichter bij het leger wil brengen. Die actie heeft immers tot doel de militairen een betere kennis te bezorgen van de voordelen welke het spoor te bieden heeft voor hun verplaatsingen wanneer ze met verlof gaan. De statistieken die elke week in de kranten verschijnen over de ongevallen op de weg, beroeren de publieke opinie en liggen aan de basis van dat initiatief. Voortaan (...)
-
Duitsland BR: Het „programma van de 250 miljoen”
30 oktober 2019, door rixkeHet betreft hier een investeringsprogramma ter bevordering van het gecombineerd vervoer en van het verkeer over particuliere verbindingssporen; men wil aldus het wegvervoer ontlasten en zijn veiligheid verhogen, een rationeler dienst verzekeren voor de algemene economie en de rentabiliteit van het spoor verbeteren.
De subsidies van de regering worden ofwel in de vorm van een niet terugbetaalbare tegemoetkoming ofwel in die van leningen zonder interest toegestaan. Ze hebben betrekking op (...) -
U.I.C.: Snelheden
26 oktober 2019, door rixkeHet opvoeren van de snelheden op de spoorbanen is eerder een kwestie van infrastructuur dan wel van drijfvermogen. De Europese netten zoeken dan ook naar nieuwe infrastructuren, of naar verbeteringen aan het tracé van bestaande lijnen.
De U.I.C. heeft nagegaan van welke aard, tot 1980, de terugslag zou kunnen zijn van de ondernomen onderzoekingen en de concrete uitvoeringen op het gebied van de infrastructuren op het Europese verkeer. Op ongeveer 276 verbindingen zouden er, in 1980, 150 (...) -
U.I.C.: Gasturbine
19 oktober 2019, door rixkeDe U.I.C. heeft een verslag opgemaakt over het gebruik van de gasturbine voor spoorwegtractie.
Sedert vijf jaar doet de D.B. proeven op het gebruik van een turbine als hulpmotor, gemonteerd op een klassieke diesellocomotief. Op dit ogenblik worden acht aldus uitgeruste locomotieven gebouwd terwijl de constructie van vijf dieselmotortreinen met gasturbines door de D.B. in het vooruitzicht wordt gesteld.
De Britse Spoorwegen overwegen het gebruik van turbines met zwak vermogen voor het (...) -
Frankrijk - Italië: De eerste grote doorboring van de Alpen
12 oktober 2019, door rixkeNa 1854, werd de lijn Genua - Turijn verlengd tot Susa. Aan de overzijde van de Alpen was de spoorweg „Victor Emmanuel”, die het dal van de Arc volgde, doorgetrokken tot St. Michel de Maurienne.
Joseph Medail, uit Bardonecchia, was tot de conclusie gekomen dat de tunnel niet door de Cenisberg diende geboord te worden, doch wel door de Fréjusberg, tussen de dorpen Bardonecchia en Modane.
De werken werden in 1857 aangevat. In 1859 bewerkstelligde de oorlog tussen Frankrijk en Oostenrijk (...) -
Frankrijk - Italië: Een verbinding die opnieuw tot stand komt
5 oktober 2019, door rixkeNa 24 jaar werken werd, in 1928, de lijn tussen Nice en Coni (Cuneo) in Italië (123 km) in gebruik genoen; die lijn was een rechtstreekse verbinding tussen Turijn en de grote kustverkeersweg Marseille - Nice - Vingtimiglia - Savona - Genua. Het tracé van de lijn die langs de col de Tende de uitlopers van de Alpen overschrijdt, was bezaaid met talrijke viaducten en tunnels, waaronder twee keertunnels.
De verbinding werd slechts een vijftiental jaren geëxploiteerd: belangrijke kunstwerken (...) -
USSR - Duitsland BR: 3 500 km met ketelwagens
2 oktober 2019, door rixkeDe ontwikkeling van de handelsbetrekkingen tussen de Duitse Bondsrepubliek en de USSR heeft haar weerslag op het spoorwegverkeer. Grote hoeveelheden chloor, propaan en butaan worden met bloktreinen vervoerd, die samengesteld zijn uit Russische ketelwagens. Deze reservoirs vertrekken in de omgeving van Bakoe, leggen een afstand af van 3 500 km en arriveren in de grensstations Brest-Litowsk (Polen) en Chop (Czecho-Slowakije) waar men ze op bogies voor normaalspoor plaatst om vervolgens naar (...)