Betrouwbaar, taai, licht, heeft de turbomotor – die men niet mag verwarren met de turboreactor, een oplossing welke enkel interessant is voor snelheden die deze van het geluid benaderen of overtreffen – zich, met een grote besparing aan middelen, snel aangepast aan de behoeften van de Franse spoorweg. Na de in 1966 genomen beslissing om de mogelijkheden van de gasturbine te testen, zijn de werkplaatsen van Le Mans in oktober van hetzelfde jaar begonnen met het bouwen van de experimentele (...)
Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ?
Wist U dat ?
-
Frankrijk: De turbotreinen
10 augustus 2019, door rixke -
België: Vernieuwing van stationsgebouwen
7 augustus 2019, door rixkeIn het tienjarig investeringsprogramma wordt de vernieuwing van ongeveer 200 stations in het vooruitzicht gesteld: voor enkele stations gaat het hier om een aanpassing van de bestaande gebouwen, doch voor de meeste betekent dat een volledige nieuwbouw. Benevens bepaalde stations die bij voorrang worden herbouwd als gevolg van de ter plaatse aan de gang zijnde elektrificatie- en aanpassingswerken van het spoor, zoals St-Niklaas, Nieuwkerken-Waas en Gentbrugge, hebben de plannen betrekking (...)
-
Japan: Nieuws over het IIIe symposium voor spoorwegcybernetica
3 augustus 2019, door rixkeHet is niet onze bedoeling hier een samenvatting te geven van de ongeveer vijftig mededelingen die te Tokio werden voorgelegd aan de afgevaardigden van dertig naties uit de vijf continenten. Wij zullen ons ertoe beperken, in het licht van wat er gezegd werd, even in de toekomst te blikken en te blijven stilstaan bij enkele vooruitzichten die gegrond blijken te zijn.
Naar alle waarschijnlijkheid zullen we, na 1980, meer en meer treinen automatisch zien rijden op lijnen die door (...) -
België: Bebloemde stations
31 juli 2019, door rixkeDe speciale prijs voor lenteversiering van de wedstrijd voor bebloemde stations werd toegekend aan volgende stations en haltes: Charleroi-Zuid, Deinze, Gent-Sint-Pieters, Hastière, Theux.
-
Europa
27 juli 2019, door rixkeOp een totaal van ongeveer 90 000 km spoorbanen, in Europa geëxploiteerd met elektrische tractie, telt de U.S.S.R. er 31 000, gevolgd door Frankrijk met 8 957, Duitsland (D.B.) met 8 154 en Italië met 7 908.
-
Frankrijk - België
24 juli 2019, door rixkeTer gelegenheid van het officieel bezoek aan België van de heer Pompidou, president van de Franse Republiek, werd er gewezen op het belang van de spoorwegen in de betrekkingen tussen België en Frankrijk.
Het aantal reizigers benadert jaarlijks de twee miljoen en alleen al tussen Parijs en Brussel, rijden er dagelijks en in elke richting negen treinen, waaronder de vermaarde TEE’s die de oevers van de Seine met die van de Zenne verbinden (310 km) in 2 u. 20.
Het goederenverkeer tussen (...) -
België: Coördinatie van het gemeenschappelijk vervoer
20 juli 2019, door rixkeDe verkeerschaos in de steden dient dringend te worden opgelost. Eerst en vooral dient ervoor gezorgd te worden dat het gemeenschappelijk vervoer meer reizigers aantrekt. Daarom is het nodig dat vervoer zoveel mogelijk van het algemeen verkeer te scheiden, het materieel te verbeteren en de reizigers de grootst mogelijke faciliteiten te bieden zonder hen nochtans op overdreven kosten te jagen.
Het is met deze drievoudige bekommernis voor ogen dat het ministerie van Verkeer, op 27 oktober (...) -
België: Gecombineerd vervoer
20 juli 2019, door rixke"Het aantal auto’s neemt gestadig toe, maar de ruimte waarover ze op de wegen kunnen beschikken vermindert voortdurend: vandaar steeds groeiende verkeers- en parkeermoeilijkheden. Indien het in de geïndustrialiseerde landen zo blijft voortgaan, moet dit regelrecht naar een verkeerschaos en de verlamming van hun economie leiden. Zulks is totaal in strijd met de vooruitgang. Nood dwingt, en daarom zal een ommekeer in de verkeerspolitiek, die de meest klaarzienden al sedert jaren hebben (...)
-
Oostenrijk: Voor trouwlustige paartjes
13 juli 2019, door rixkeDe Spoorwegen hebben beslist slechts één plaats te laten betalen, gedurende de eerste twee maanden van hun huwelijk, aan binnenlandse of buitenlandse jonggehuwden die op het Oostenrijks net een traject van ten minste 50 km afleggen.
-
Duitsland D.B.: Nieuwe spoorverbindingen
6 juli 2019, door rixkeWegens de toenemende vraag naar vervoer is het nodig het vermogen van de spoorwegen te verhogen. Met dat doel streeft de Bondsregering naar het inleggen van nieuwe spoorverbindingen, o.m. tussen Keulen - Bonn en Frankfort, Nordstemmen en Kassel, Würtzburg - Aschaffenburg en Gmünden, Schwetzingen - Stuttgart en Ulm. Die verbindingen zouden ontworpen zijn om snelheden van 200 tot 250 km/u. te kunnen halen.