Deel de massa goederen die jaarlijks op het spoorwegnet van een land vervoerd worden door het aantal inwoners en je bekomt de vervoerde massa per inwoner, maar vergeet niet dat dit cijfer schommelt naargelang het spoor al dan niet zware vervoeren doet of het een belangrijk transitovervoer bezit. Indien men een klassering opmaakt in de opgaande orde van de cijfers, vervoert de spoorweg jaarlijks per inwoner: 0,4 t in Portugal en Turkije; 0,9 t in Spanje; 1,1 t in Italië; 1,4 t in (...)
Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ?
Wist U dat ?
-
Wat vervoert de spoorweg per inwoner ?
2 september 2017, door rixke -
Een „vissenkom” op wielen
2 september 2017, door rixkeDe werkplaats van Briansk (U.S.S.R.) heeft een wagon gebouwd voor het vervoer van levende vissen. De temperatuur van het water ligt tussen 5 tot 7° centigraden, met bestendige zuurstofvernieuwing. Deze wagon wordt gebruikt in de streek van Astrakhan.
-
De Gotthardlijn heeft het druk
2 september 2017, door rixkeVan 1958 tot 1968 steeg de netto-tonnemaat van het goederenverkeer van 5,1 tot 9,3 miljoen ton, d.i. een verhoging van 82 %. Tijdens dezelfde periode klom het aantal vervoerde personen van 4,6 tot 7,4 miljoen, wat voor het reizigersverkeer een verhoging van 61 % betekent.
-
Experimentele turbotreinen
20 augustus 2017, door rixkeOp verzoek van de S.N.C.F. zal een Franse industriële groep twee turbotreinen bouwen, waarvan de ene voertuigen zou hebben met verstelbare kasten. Elke turbo-trein zal zijn samengesteld uit twee motorwagens met, daartussen, twee reizigersrijtuigen en een laboratoriumrijtuig. Elke motorwagen zal uitgerust zijn met twee gasturbines die een totaal vermogen ontwikkelen van 1.640 kW, of 3.280 kW voor een treinstel. De geproduceerde energie zal worden overgebracht op 12 elektrische (...)
-
Krijgt Brazilië ook een „Tokaido-lijn” ?
20 augustus 2017, door rixkeEen Japanse missie heeft de mogelijkheid onderzocht om in Brazilië, tussen Rio de Janeiro en Sao Paulo, een nieuwe lijn aan te leggen, bestemd voor het verkeer van treinen met hoge snelheid (200 km/u.). Volgens het ontwerp dat zo pas werd neergelegd, zou de ritduur tussen beide steden (thans 9 uur) tot minder dan drie uur kunnen worden teruggebracht.
-
België: Een nieuwe tunnel voor weg- en spoorverkeer onder de Schelde
6 oktober 2014, door rixkeHet Ministerie van Openbare Werken heeft uiteindelijk besloten te Antwerpen een derde tunnel onder de Schelde te bouwen. Het kunstwerk zal 48 m breed en 11 m hoog zijn. Het zal twee openingen van 14,25 m bevatten voor het wegverkeer, een opening van 10 m voor een dubbele spoorbaan en een opening van 4 m voor fietsers en voetgangers.
Elke wegopening zal over drie rijstroken van 3,75 m voor wegverkeer beschikken; het zwaar vervoer zal op de rechterstrook rijden terwijl de twee andere (...) -
België: Lichtende wipsluitbomen
6 oktober 2014, door rixkeDe N.M.B.S, heeft een uitgebreid programma van werken ondernomen om de veiligheid van de weggebruikers aan de overwegen te verbeteren: Een groot aantal overwegen worden afgeschaft en vervangen door kunstwerken of door een omlegging via een nabijgelegen weg; Talrijke onbewaakte overwegen worden uitgerust met automatische licht- en geluidsseinen; De bewaking, ter plaatse, van de overwegen wordt vervangen door een automatische installatie bestaande uit licht- en geluidsseinen, in heel wat (...)
-
U.S.A.: Voertuig met luchtkussen dat door sporen geleid wordt
29 september 2014, door rixkeDe Levacar is een gestroomlijnd voertuig dat voortbewogen wordt door een gasturbine en boven de grond wordt gehouden door de lucht van een straalmotor. De geleiding wordt verzekerd door twee vierkante rails. Precies op het vlak van die rails komt de ontsnappende lucht terecht die een gasvormige strook verwekt welke het voertuig draagt en de wielen vervangt.
De Levacar, met rail-geleiding, verschilt van de andere voertuigen met luchtkussen door het feit dat deze laatste boven de grond (...) -
U.S.A.: Een trein die 3.000 km/h kan halen
29 september 2014, door rixkeProfessor G.V. Foa, geboren te Turijn waar hij zijn doctorstitel behaalde, thans directeur van de afdeling luchtvaarttechniek van het Polytechnisch Instituut Renssealer (New York), bestudeerde voor rekening van het Amerikaanse leger een baanbrekende manier voor bliksemsnel vervoer te land. Het project zou binnen een tiental jaren kunnen gerealiseerd worden. Het systeem bestaat in het aanbrengen op de bestaande sporen van een grote buis waarin voertuigen — projectielen — zich zouden (...)
-
Zwitserland: De tunnel van Balerna
29 september 2014, door rixkeDe tunnel van Balerna, gelegen op de in aanbouw zijnde lijn die, van dat station uit, de goederentreinen uit het noorden zal in staat stellen rechtstreeks naar het trieerstation van Chiasso te rijden, is 550 m lang. De nieuwe verbinding verlaat de hoofdlijn ten noorden van het station Balerna en loopt naar de toegangsbundel van het trieerstation langs een regelmatige helling van 21 ‰. Het hoogteverschil bedraagt 24 m. De tunnel doorkruist de “Dosso” van Balerna op een maximale diepte van 38 m.