In ons land, dat een zeer uitgebreid net van verkeersmiddelen heeft, moest men, bij de aanleg van de spoorwegen, een groot aantal kunstwerken oprichten om de wegen, de waterlopen en de kanalen te kunnen overschrijden. Daar, bovendien, de spoorbaan niet altijd de golvingen van het terrein kan volgen, diende men speciale kunstwerken (tunnels, bruggen met grote overspanning, viaducten, ...) te bouwen, om in heuvelachtige streken sommige natuurlijke hindernissen te kunnen uitschakelen. (...)
Homepagina > Het Spoor > Infrastructuur
Infrastructuur
-
Bruggen van ons net
17 december 2012, door rixke -
De overbrugging te Cuesmes
17 december 2012, door rixkeU weet ongetwijfeld dat, in het kader van de elektrificatiewerken op de lijn Brussel - Bergen - Quevy, het tracé en het lengteprofiel van de sporen tussen Bergen en Frameries werden aangepast om een hogere snelheid van de treinen op dit traject mogelijk te maken.
Het nieuwe tracé kruist talrijke wegen tussen Bergen en Frameries, onder meer de Joseph Wauterslaan te Cuesmes. Om de overweg af te schaffen, die op deze grote verkeersader het belangrijke wegverkeer tussen de hoofdplaats van de (...) -
Eupen en de Oostkantons
10 december 2012, door rixkeEupen ligt aan de samenvloeiing van Vesder en Helle, en telt bijna 17 000 inwoners, die overwegend Duitstalig zijn. In de 14e en 15e eeuw kende de stad een hoge bloei toen de wevers Brugge en Gent verlieten om zich daar te vestigen. Vele patriciërshuizen getuigen nu nog van de rijkdom van de toenmalige lakenhandelaars.
Heden ten dage is er nog textielnijverheid, maar nu zijn er in de stad nog andere nijverheidstakken: de Eupense kabelfabriek, chocoladefabriek Jacques, de opwekking van (...) -
De verbouwingswerken te Berchem
10 december 2012, door rixkeOp dit ogenblik worden er, in het Antwerpse, uitgebreide verbouwingswerken uitgevoerd aan de spoorinstallaties. Deze onderneming heeft een dubbel doel.
In de eerste plaats wordt de lijn 59 Gent - Antwerpen L.O., die thans tussen Sint-Niklaas en Antwerpen een geëlektrificeerd dubbelspoor krijgt, afgebogen naar de nieuwe Scheldetunnel en, via deze tunnel, aangesloten op de bestaande spoorinstallaties op de rechteroever (zie schema n° 3). Bij het verlaten van de spoorweg tunnel op de (...) -
Herstructurering en modernisering van het NMBS-net in de agglomeratie van Charleroi
10 december 2012, door rixkeOm het hoofd te kunnen bieden aan het vervoer van reizigers en goederen bij vertrek uit de grote agglomeraties, is de NMBS hoe langer hoe meer verplicht haar activiteitscentra te splitsen.
De activiteiten die vooral gericht zijn op het reizigersverkeer, zoals bijv. aansluitingen tussen de verschillende verbindingen..., moeten in een goed gelegen en degelijk uitgerust station geconcentreerd worden, terwijl de “diensten” (onderhoud van de treinstellen, herstellingen, enz...) naar een (...) -
De Vennbahn
3 december 2012, door rixkeDe lijn 48 Raeren - Weywertz en, bij uitbreiding, haar zijlijn Weywertz - Büllingen (lijn 45a) wordt vaak de “Vennbahn” of Venenlijn genoemd.
Het begin
Deze verbinding draagt ook wel de naam “Monschaubahn” (lijn naar Monschau) en vormt met lijn 49 (Welkenraedt - Raeren), het enige nog geëxploiteerde stuk van een vrij belangrijk net dat gedurende de 19e en in het begin van de 20e eeuw in deze streek aangelegd werd: Aken (Stolberg) tot Sankt-Vith met uitlopers tot Steinebruck (naar (...) -
Welkenraedt - Eupen: de heropening
26 november 2012, door rixke3 juni 1984. Na een tijdspanne van iets meer dan 25 jaar werd het gedeelte Welkenraedt - Eupen van lijn 49 voor het reizigersverkeer heropend. Terzelfdertijd werd het geëlektrificeerd en kreeg Eupen een nieuw station: zo zijn Eupen en omgeving rechtstreeks met de rest van het nationale net verbonden.
Lijn 49
De lijn 49 werd in de vorige eeuw aangelegd. Daar het betrokken gebied in die tijd onder Pruisisch bewind stond, waren het Duitse maatschappijen die de verschillende baanvakken (...) -
Antwerpen - Neerpelt opnieuw per spoor
5 november 2012, door rixkeGedurende de periode 1957-1964 werd het Belgische Spoorwegnet gevoelig ingekrompen. Die inkrimping was het gevolg van de toepassing van de vereenvoudigde exploitatie waarbij, om budgettaire redenen, verscheidene lijnen voor het reizigersverkeer gesloten en door een autobusdienst vervangen werden.
Uiteraard kon ook het Kempense spoorwegverkeer niet aan die budgettaire beperkingen ontsnappen. Meer bepaald voor de spoorwegverbinding Antwerpen - Neerpelt betekende zulks dat het baanvak Mol - (...) -
Brussel voorstad
5 november 2012, door rixkeDe aanwezigheid van een goed gestructureerd net van vervoermiddelen is een belangrijke factor in het leven van een land. Immers, onverschillig welke activiteit - arbeid, produktie, distributie... ontspanning - is in mindere of meerdere mate afhankelijk van de mobiliteit van de bevolking.
Welnu, die mobiliteit, d.w.z, de “beweegbaarheid” of de mogelijkheid zich te verplaatsen, dient in ontwikkelde en sterk geïndustrialiseerde landen elke evolutie en vooruitgang op de voet te volgen, (...) -
Genk rechtstreeks
5 november 2012, door rixkeWat voorafging
Op 27 mei jl. werd, bij de indienststelling van de spoorwegantenne naar Genk, een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de reeds zeer lange geschiedenis van de lijn 21. Deze gaat inderdaad terug tot 6 oktober 1839, datum waarop het eerste baanvak tussen Landen en Sint-Truiden van de huidige lijn 21, tevens eerste spoorlijn naar Limburg, met de nodige praal en luister, in aanwezigheid van koning Leopold I, plechtig werd geopend [1].
Vervolgens zou het nog aanslepen tot 1847 (...)