“Flandre Occidentale” aan de basis van Westvlaamse integratie
Toen in 1845 met de aanleg van een spoorwegnet in West-Vlaanderen begonnen werd, was de periode waarin de staat als spoorwegbouwer optrad reeds voorbij. Tot 1843 had hij nl. de belangrijkste industriële centra met elkaar verbonden en via enkele grenssteden naar het buitenland gericht. Daarna werd het initiatief tot uitbreiding overgelaten aan het privé-kapitaal. De eerste concessies werden aangevraagd en ook toegekend aan (...)
Homepagina > Het Spoor > Infrastructuur
Infrastructuur
-
Kortrijk - Poperinge elektrisch
14 maart 2011, door rixke -
Namen - Dinant, de elektrificatie nadert haar voltooiing
14 maart 2011, door rixkeVanaf eind mei 1990 zullen er voor het eerst elektrische reizigerstreinen rijden tussen Namen en Dinant. De elektrificatiewerken bevinden zich immers in de eindfase. Op 28 mei 1989 werden de elektrische installaties tussen Namen en Jambes-Nord echter al onder spanning gebracht, waardoor het mogelijk werd enkele elektrische treinen in te leggen tussen Jambes en Brussel en omgekeerd.
Lijn 154
Lijn 154 werd op 5 februari 1862 in dienst genomen door de Compagnie du Nord Belge. Deze (...) -
Geraardsbergen - Denderleeuw, Geraardsbergen - Edingen - Halle onder draad
7 maart 2011, door rixkeHistoriek
In de eerste helft van vorige eeuw werden plannen gemaakt voor de aanleg van een kanaal van Jemappes naar Aalst om vandaar via de Dender tot aan de Schelde te kunnen varen. Terzelfdertijd werd er ook naar gestreefd naast het kanaal een spoorlijn te bouwen met aftakking naar Gent.
Na enkele vruchteloze pogingen werd een nieuwe maatschappij opgericht die zich uitsluitend zou toeleggen op de uitbouw van de spoorlijn “Dender en Waas” van Aat naar Lokeren, over Lessen, (...) -
Elektrificatie Zottegem - Oudenaarde - Kortrijk
7 maart 2011, door rixkeNieuw treinaanbod
Sinds 5 januari ll. wordt er op de intercityverbinding “G” (Brussel -Kortrijk - Brugge - Oostende) tussen Brussel en Kortrijk gereden met elektrische trekduwstellen, samengesteld uit de meest moderne rijtuigen. Zo kan er een tijdswinst van 4 minuten gerealiseerd worden tussen Denderleeuw en Kortrijk. Omdat de verbinding Kortrijk - Brugge pas op 1 juni a.s. geëlektrificeerd zal zijn, blijft de dieseltractie thans nog behouden tussen Kortrijk - Brugge - Oostende. In (...) -
Elektrificatie van lijn 94
7 maart 2011, door rixkeSinds 1 juni ll. is de elektrische tractie tussen Halle en Doornik een feit. Meteen zijn op deze lijn de meeste moderniseringswerken voltooid, die enkele jaren geleden van start gingen om de service aan de cliënteel te verbeteren.
Van oost naar west
Lijn 94 splitst zich in Halle van de verbinding Brussel - Bergen - Quévy (Parijs) af en loopt vandaar door het noorden van Henegouwen, van oost naar west. Zij doet achtereenvolgens Edingen, Opzullik, Aat en Leuze aan, en bereikt dan (...) -
Elektrificatie van lijn 140: Ottignies - Charleroi
28 februari 2011, door rixkeEen verlossende ingreep
Lijn 124 Brussel - Charleroi kent al vele jaren een druk en tegelijkertijd uiterst gevarieerd verkeer. Ze wordt immers bereden door bijna alle categorieën van reizigerstreinen in binnenverkeer en door een aanzienlijk aantal goederentreinen, onder andere zware ertstreinen die vanuit de Antwerpse haven de staalfabrieken van het bekken van Charleroi bevoorraden. De exploitatie van een lijn als deze is uiteraard geen eenvoudige zaak en bij een storing kunnen er zich (...) -
Brugge - Torhout - Kortrijk elektrisch
21 februari 2011, door rixkeEen terugblik
De lijn Brugge - Kortrijk, opgericht op 4 juni 1845 en aangelegd door de “Compagnie des chemins de Fer de Flandre Occidentale”, vormt een onderdeel van de verbinding Brugge - Kortrijk - leper -Poperinge. De verschillende baanvakken werden in dienst genomen op volgende data: Brugge - Torhout : 4 oktober 1846 Torhout - Lichtervelde: 28 februari 1847 Lichtervelde - Roeselare : 31 maart 1847 Roeselare - Izegem : 1 mei 1847 Izegem - Ingelmunster : 28 mei 1847 Ingelmunster - (...) -
Wezet - Maastricht onder draad
21 februari 2011, door rixkeDoor de elektrificatie van het internationale baanvak Wezet - Maastricht, kan er sinds 29 september elektrisch gespoord worden op deze Belgisch - Nederlandse aslijn, waardoor de reizigersdienst merkelijk verbeterd wordt.
Een vleugje geschiedenis
Overeenkomstig de wetten van 1845 en 1856 werd een vergunning toegestaan voor de aanleg van een spoorlijn - van Luik tot Maastricht, op de rechteroever van de Maas. Het baanvak dat zich op Nederlands grondgebied situeerde, maakte het voorwerp (...) -
Lokeren - Dendermonde - Brussel
14 februari 2011, door rixkeDe spoorlijn Lokeren - Dendermonde - Brussel is een typische axiale lijn die, vertrekkend uit Lokeren waar ze aansluit op de grote Vlaamse dwarshjn, via Dendermonde loopt waar ze het spoor kruist dat Gent verbindt met Mechelen, eens het centrale punt van het Belgische spoorwegnet. Het andere eindpunt van de lijn is Brussel, het knooppunt van datzelfde net.
Sedert 2junijl. is deze lijn officieel geëlektrificeerd. Voor de redactie van dit tijdschrift is dat een welkome gelegenheid om ze (...) -
Aarschot - Hasselt onder draad
7 februari 2011, door rixkeOp 7 oktober jl. werd de elektrificatie van het baanvak Aarschot - Hasselt met ministeriële eer in gebruik genomen. Meteen is ons geëlektrificeerde net niet alleen 37 km langer, maar kan nu ook vanuit Hasselt naar Leuven en Antwerpen onder draad gereden worden. (Aarschot - Hasselt is een baanvak van de lijn 35 waarover in Het Spoor van 03/80 een uitgebreid artikel verscheen). Zoals dat telkens het geval is ging ook deze elektrificatie met aanpassings- en verbeteringswerken gepaard.