De ontdekking van Kongo
De monding van de Kongostroom werd in 1482 ontdekt door Diego Cao, een Portugees zeevaarder. Toen hij drie jaar later de reis opnieuw ondernam, voer hij de stroom op. Nabij de Mpozorivier moest hij echter de expeditie stopzetten vanwege de te grote stroomversnellingen die de rivier onbevaarbaar maakten. Er werden nog verscheidene pogingen ondernomen om langs de Kongostroom het binnenland te verkennen, maar allemaal strandden ze op de stroomversnellingen en het (...)
Homepagina > Het Spoor > Geschiedenis
Geschiedenis
-
Matadi - Leopoldstad: de geschiedenis van de eerste spoorweg in Zaïre
15 december 2008, door rixke -
De geschiedenis van het postvervoer
15 december 2008, door rixkeRenbodes en bodes te paard
Reeds in de vroegste tijden bestond de behoefte om schriftelijke boodschappen door te geven. Chinezen, Egyptenaren, Perzen, Grieken en Romeinen beschikten al over goed uitgebouwde koerierdiensten; de berichten werden meestal door estafettelopers overgebracht.
De eerste vermelding van bodes die een paard gebruikten, dateert van de tijd van Cyrus de Grote in Perzië (± 550 v. Chr.). Het waren echter de Romeinen die een goed uitgebouwde koerierdienst in het leven (...) -
De geschiedenis van de Oostende-Dover verbinding
15 december 2008, door rixkeDe mailboten van de Regie voor Maritiem Transport, die de verbinding tussen Oostende en Dover/Folkestone onderhouden kunnen bogen op een eerbiedwaardige stamboom.
In 1649 is er voor het eerst sprake van een «packette boat» die min of meer regelmatig voer tussen Dover en Calais. Als gevolg van de Engels-Franse oorlog werden in 1793 de Franse havens echter gesloten voor Engelse schepen. De enige regelmatige verbinding met het vasteland die voor de Engelsen overbleef waren dan de schepen (...) -
De eerste spoorwegcontacten met Nederland
4 december 2008, door rixkeSituatieschets
De eerste spoorwegcontacten met Nederland zijn relatief laat tot stand gekomen en verliepen vanwege de politieke situatie in een alles behalve serene sfeer,
Sinds het Congres van Wenen in 1815 vormde ons land samen met het Noorden, het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, met aan het hoofd koning Willem I.
De revolutionaire opstand van 1830 te Brussel, onmiddellijk gevolgd door het uitroepen van de onafhankelijkheid en de definitieve scheiding na de Tiendaagse (...) -
De eerste dagen van Wereldoorlog II
4 december 2008, door rixkeNaar documenten uit het spoorwegmuseum.
Over de spoorwegactiviteiten tijdens deze eerste dagen van de achttiendaagse veldtocht worden in het spoorwegmuseum enkele documenten bewaard. Ze werden verzameld door Hoofdingenieur, Adjunct van de Directeur, Henning die in mei 1940 op de Exploitatiedienst werkte. Uit zijn gegevens putten we volgende situatieschets.
Spoorwegadministratie en legerleiding werkten die dagen nauw samen. Zowat overal werden legerofficieren ingezet om de militaire (...) -
Roeselare in oorlogstijd
4 december 2008, door rixkeIn het meinummer van vorig jaar brachten we reeds in herinnering dat het toen precies 50 jaar geleden was dat de Tweede Wereldoorlog begon. Het tijdschrift Rollarius, het bulletin van het geschied- en oudheidkundig genootschap van Roeselare en Ommeland publiceerde een artikel van mevrouw L. Devriese over het station Roeselare in oorlogstijd, gebaseerd op een interview met Roger Sinnaeve, voormalig afdelingschef Transport van het district Noordwest, nu gepensioneerd. Omdat Het Spoor (...)
-
De spoorboekjes en het verkeer van reizigerstreinen tijdens de bezetting
4 december 2008, door rixkeDe 50e verjaardag van de Bevrijding voert ons terug naar de sombere jaren tussen 1940 en 1944.
Hoe reisde men tijdens de bezetting per trein ?
Om hierop een antwoord te geven, hebben we de spoorboekjes van toen ingekeken.
Na de gevechten en de vernielingen van 10 tot 28 maart 1940 wordt het net onder het bevel en onder het toezicht van de Duitsers opnieuw berijdbaar gemaakt. Aanvankelijk legt de bezetter er beslag op en zijn reislustige Belgen aangewezen op de buurtspoorwegen, die (...) -
De spooktrein van 2 september 1944
4 december 2008, door rixkeVoor dit artikel werd gebruik gemaakt van de verslagen die destijds werden opgemaakt door de heren Verheggen, Masquelier, Ugueux, Lokker en Handelsberg.
Terwijl de Franse kust op 6 juni 1944 bevrijd wordt, moet België nog tot september 1944 op de komst van de geallieerden wachten. Maar intussen is het verzet actiever dan ooit tevoren, gedreven door de groeiende hoop. Daarnaast heeft ons land het zwaar te verduren door de geallieerde lucht-bombardementen, waarvan de Duitse propaganda (...) -
De geschiedenis van het openbaar vervoer te Brussel
4 december 2008, door rixkeWording en uitbouw tot aan WO I
Het straatverkeer te Brussel
De omnibus
Vóór 1830 bestond er te Brussel niet de minste vorm van gemeenschappelijk vervoer, behalve dan de diligencediensten naar de provinciesteden.
Na de Belgische onafhankelijkheid, waarbij Brussel tot hoofdplaats werd gekozen, en vooral na de aanleg van de eerste spoorlijn Brussel - Mechelen, kwam daar verandering in.
De in dienst zijnde huurrijtuigen volstonden immers niet om de reizigersstroom naar het (...) -
130 jaar geleden... de eerste trein tussen Lichtervelde en Veurne
4 december 2008, door rixkeVeurne, de kleine mooie stad net achter de kustlijn gelegen, viert feest op 14, 15, 16 en 17 mei omdat de trein er precies 130 jaar rijdt.
Zoiets mag wel gevierd worden, want behalve bij de inhuldiging van de lijn in 1858 en de ingebruikname van het nieuwe station in 1895 werd er te Veurne niet meer gefeest n.a.v. de «yzeren weg».
Een bewogen geschiedenis
Hoewel er reeds in 1845 (staatsblad van 22 mei) een vergunning verleend werd voor het bouwen van een spoorlijn tussen Lichtervelde (...)