Indien de publiciteit zo oud is als de wereld f zelf, dan is de affiche, als reclamemiddel, in zekere mate een tijdgenote van de spoorweg. In haar modern uitzicht is ze nauwelijks vóór hem ontstaan, maar haar werkelijke invloed heeft ze pas in de glorietijd van de trein gekregen. Rambuteau schiep zijn eerste advertentiekolommen in Parijs, in 1842, toen heel Europa met dolle ijver aan zijn spoorwegen werkte. Minder dan een halve eeuw later, kende de affiche een hoge bloei en vierde de (...)
Homepagina > Het Spoor > Maatschappij
Maatschappij
-
De spoorweg, het toerisme en de affiche
15 juni 2011, door rixke -
De dienst der aankopen verkoopt...
11 mei 2011, door rixkeWie geregeld per spoor reist, zal het heel normaal vinden dat er een groot aantal grondstoffen, gereedschap, werktuigen en allerhande produkten nodig zijn opdat een zo omvangrijke onderneming als de spoorweg haar taak kan vervullen. Indien je hem vertelt dat de Dienst der Aankopen 100.000 verschillende artikelen moet inslaan, zal hij dat niet als iets buitengewoons beschouwen, indien hij ten minste enig idee heeft van de verscheidenheid en belangrijkheid der behoeften van onze (...)
-
Grasduinen in het rijke spoorwegverleden
31 oktober 2008, door rixke...een bloemlezing merkwaardige spoorwegfeitjes uit het «Spoorwegbrevier», verschenen bij de uitgeverij Ontwikkeling te Antwerpen, een schat van een boek, niet alleen voor verzamelaars van spoorwegliteratuur of van spoorwegcuriosa, locomofielen, peridromofilisten (verzamelaars van spoorwegkaartjes), maar ook voor rustige pendelaars, die wel eens iets meer willen weten over hun vertrouwd vervoermiddel...
Een woelig begin
De geschiedenis van de spoorwegen vormt één uniek stukje (...)