De vier E 03 zijn bestemd voor de TEE. De eerste ervan, die werd voorgesteld op 1-2-65, bereikte tijdens proefritten een snelheid van 220 km./u. De kast, van lichte legeringen, rust op een bolkframe van gelast staal. De bufferbalk is derwijze opgevat dat hij later voor de automatische koppeling zal kunnen dienen. De eivormige voorbouw is het resultaat van proefnemingen in een windtunnel. De convexe voorruiten van de bestuurdersafdeling zijn 13 mm. dik. Wegens de voorziene snelheden werden (...)
Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Locomotieven uit alle windstreken
Locomotieven uit alle windstreken
-
Deutsche Bundesbahn. Reeks E 03.
2 mei 2011, door rixke -
Deutsche Bundesbahn. Reeks E 10.
2 mei 2011, door rixkeDie locomotieven, in serie gebouwd vanaf 1956, maken het belangrijkste effectief uit van het elektrisch park van de D.B. Ze zijn afgeleid van vijf verschillende prototypen, geleverd in 1950 (10.001 tot 005). Men onderscheidt de E 101, voor reizigerstreinen, en de E 1012, die de luxueuze exprestreinen “Rheingoid” (Emmerich - Keulen - Bazel) en “Rheinpfeil” (Miinchen - Dortmund) trekken. De E 101 zijn genummerd van 10.101 tot 264, van 271 tot 307 en van 312 tot 422. De machines 10.423 tot (...)
-
Koolmijnen van Houthalen. N° 1 en 2.
2 mei 2011, door rixkeDe spoorweginstallaties van de Koolmijnen van Houthalen (Limburg), die ongeveer 17 km. spoor omvatten, werden in 1957 geëlektrificeerd. Ze worden bediend door drie locomotieven met twee assen en twee locomotieven met bogies. Deze laatste, welke beantwoorden aan de voorschriften van de N.M.B.S., zijn afgeleid van de gelijkaardige machines die in dienst zijn op de netten van de B.C.K. en van de Union Minière du Haut Katanga. Ze kunnen treinen slepen van 1.800 ton (60 wagens) van het (...)
-
Empresa Ferrocarriles del Estado Argentino. Reeks 7050.
27 april 2011, door rixkeDe Belgische industrie heeft aan het net “General Rocca” van de Argentijnse Staatsspoorwegen 50 locomotieven voor breed spoor geleverd. Die diesel-elektrische locomotieven kunnen als tweevoudige eenheid functioneren en grote trajecten zonder stilstand afleggen. Ze zijn voorzien van overgangsdeuren en door middel van intrekbare loopbruggetjes kan men zonder gevaar van de ene locomotief naar de andere overstappen. De buffers die op scharnieren gemonteerd zijn, kunnen weggeborgen worden in (...)
-
S.N.C.F. CC 65000.
20 april 2011, door rixkeDe twintig CC’s 65.000 - aanvankelijk heetten ze 060 DB - rijden op de lijnen van de westelijke sector van de S.N.C.F., die ook wel eens de ster van La Rochelle genoemd wordt.
Het gaat hier om diesel-elektrische locomotieven voor gemengde dienst, uitgerust met twee motoren MGO. Deze motoren met drukvulling, gebouwd door de “Société alsacienne de Constructions mécaniques” (SACM), ontwikkelen een vermogen van 900 pk. De “Compagnie des Ateliers et Forges de la Loire” (CAFL) heeft de (...) -
S.N.C.F. CC 40100.
13 april 2011, door rixkeIn 1964 werden er vier “vierspanningslocomotieven” gebouwd, genummerd CC 40.101 tot 40.104. De eerste hiervan werd op 31 mei 1964 in dienst genomen voor het traject Paris-Brussel met de nieuwe TEE-treinstellen.
VOORNAAMSTE KENMERKEN: symbool, CC; spoor, 1,435 m; bouwers, Alsthom & A.C.E. van Jeumont, voor het elektrisch gedeelte, en Alsthom voor het mechanisch gedeelte; constant vermogen, 5.650 pk; maximumsnelheid, 160/240 km/u; bedrijfsklaar gewicht, 104 ton; belasting per as, (...) -
N.M.B.S. type 126.
31 december 2007, door rixkeOm de tonnenmaat van treinen in binnenverkeer te kunnen verhogen zocht de N.M.B.S. naar locomotieven die een zo doeltreffend mogelijk gebruik maken van hun adhesiegewicht. Met dat doel beproefde ze, vanaf 1964, 5 experimentele locomotieven type 126. De door een locomotief ontwikkelde trekkracht aan de koppeling, stemt overeen met de wrijvingskracht aan de omtrek van de drijfwielen op de spoorstaaf. Ze wordt beperkt door: de wrijvingscoëfficiënt van de drijfwielen op de spoorstaaf (...)