Rixke Rail’s Archives

  • Index
  • Contact
  • A la recherche de ...
  • Het Spoor
  • Le Rail
  • Modelbouw - Modélisme
  • Op zoek naar ...
  • Postkaarten - Cartes Postales
  • Strip verhalen - Bandes dessinées

Articles les plus récents

  • Duitsland (BR): stoom

    18 oktober, door Rixke

    De DB schakelt volgens plan verder om op elektrische en dieseltractie. Uiterlijk 1977 zal het stoomtijdperk in de Bondsrepubliek worden afgesloten.
    Onlangs werd het „Bezirk” (streek) Frankfort (Main) stoomvrij gemaakt. In 1975 en 1976 zullen de „Bezirken” Neurenberg, Regensburg, Saarbrücken en het zuidelijke gedeelte van het „Bezirk” Stuttgart stoomvrij worden. Essen, Hannover, Keulen, Munster en het noordelijke gedeelte van Stuttgart zullen de laatste „Bezirken” met stoomlocomotieven (…)

  • URSS - Allemagne RF : 3 500 km en wagons-citernes

    18 octobre, par Rixke

    Le développement des relations commerciales entre la République fédérale et l’URSS se répercute sur le trafic ferroviaire. De grandes quantités de chlore, de propane et de butane sont transportées par trains-blocs composés de citernes russes. Celles-ci partent de la région de Bakou, parcourent une distance de 3 500 km et arrivent aux gares frontières de Brest-Litowsk (Pologne) et de Chop (Tchécoslovaquie), où elles sont placées sur des bogies pour voie normale, puis dirigées sur Francfort et (…)

  • België-Zwitserland: Iris en Edelweiss

    17 oktober, door Rixke

    En dit is dan één van de elektrische vierstroomstellen van de SBB die sedert 26 mei II. tweemaal per dag de TEE-verbindingen Brussel - Zürich - Brussel onderhouden.
    Aldus is het aantal TEE-zitplaatsen van de Iris en de Edelweiss niet alleen verdubbeld, maar genieten de reizigers ook een aanzienlijk hoger comfort: betere verlichting, ruimere restauratiewagen, bar en grotere bagageruimte.

  • UIC : Attelage automatique

    17 octobre, par Rixke

    L’attelage automatique, qui doit être appliqué par les chemins de fer européens à partir de Pâques 1979, sera aussi utilisé en Europe orientale. Des représentants de l’UlC et de l’OSSD ont créé un groupe de travail chargé de résoudre les problèmes techniques résultant de l’instauration de l’attelage automatique.

  • België-Zwitserland: een experimentele trein tussen Brussel en Zwitserland

    16 oktober, door Rixke

    Op 13 mei II. zorgde een veelstroomlocomotief van de reeks 16 tussen Brussel en Spiez in Zwitserland voor een Europese première. Inderdaad, ondanks haar lange „dienst” had ze nog nooit zoveel grenzen overschreden. Daartoe is ze uitgerust met vier stroomafnemers die aangepast zijn aan de stroomstelsels van elk net. Haar vier motoren, parallel gekoppeld of in serie geschakeld, worden achtereenvolgens door middel van een transformator en een gelijkrichter bestendig in gelijkstroom bevoorraad. (…)

  • Suisse : Lausanne-triage

    16 octobre, par Rixke

    Après la mise en exploitation, le 23 mai dernier, de Lausanne-triage, les CFF disposent d’une installation spacieuse, couvrant 673 000 m2. Cette nouvelle gare comprend un faisceau de réception de 11 voies et un faisceau de formation de 33 voies ; elle reçoit quelque 2 500 wagons par jour.

  • Vakantie-expotrein 74

    15 oktober, door Rixke

    „De vakantie begint in de trein”. Om dat te bewijzen, hebben de NMBS, Railtour en de Slaapwagenmaatschappij hun gezamenlijk georganiseerde expotrein van 6 tot 21 maart door ons land laten rijden.
    Hij was samengesteld uit het modernste spoorwegmaterieel: een slaaprijtuig met klimaatregeling, twee vernieuwde BC 10-ligrijtuigen en twee gloednieuwe, oranjekleurige tentoon-stellingsrijtuigen.
    In elk van de dertien in ons land (en ook in Luxemburg) bezochte steden, werd een zeer talrijk (…)

  • Italie : Le triage de Milan

    15 octobre, par Rixke

    La plus grande gare de triage italienne, celle de Milan, est transformée en vue de l’automatisation des opérations et de la commande par ordinateur.
    Une partie des installations sera mise en service cet automne, le reste au printemps 1972. La capacité de triage s’élèvera alors à 7 500 wagons par jour. En descendant de la bosse, les wagons pourront se suivre à un intervalle de 12 à 14 secondes, même par mauvaise visibilité.

  • Internationaal: doorgaand slapen

    14 oktober, door Rixke

    Sedert de nieuwe zomerdienstregeling bestaat er een nieuwe en doorgaande nachtverbinding tussen Parijs en Barcelona. Deze „Barcelona - Talgo” heeft een vrijwel symmetrische dienstregeling: het vertrek van beide beginpunten ligt op 21 u. de aankomsttijd rond 8.50 u.
    Een Talgo-trein is samengesteld uit kleine lichte eenheden die ook op bochtige trajecten relatief hoge snelheden kunnen maken. Technische bijzonderheden zijn: klimaatregeling, een laag zwaartepunt en wielen die zich automatisch (…)

  • Belgique : Véhicules routiers utilitaires

    14 octobre, par Rixke

    En cinq ans, de 1965 à 1970, le parc des véhicules routiers utilitaires a augmenté de 27 452 unités, soit d’environ 15 p.c. Le nombre des camions est passé de 167 577 à 186 639 (+ 19 062, soit + 11,3 p.c.) ; celui des remorques de 6 978 à 9 648 (+ 2 670, soit + 38,2 p.c.) ; celui des semi-remorques de 11 717 à 17 437 (+ 5 720, soit 48,8 p.c). Les automobilistes s’en étaient rendu compte...
    La charge utile de ce parc a augmenté de 39,7 p.c. ; elle atteint maintenant près de 950 000 tonnes.

  • page précédente
  • page suivante

2007 - 2025 Rixke Rail’s Archives
Plan du site | Se connecter | Contact | RSS 2.0