Albanië gaat binnenkort de nieuwe spoorlijn van Elbasan naar Prenjasi in dienst nemen. Deze in het noorden van Albanië gelegen lijn loopt niet ver van de Zuidslavische grens. Hierdoor kan dit biezonder geïsoleerd land in een nabije toekomst aansluiting krijgen op het Zuidslavische en Europese spoorwegnet. Volgens ingewijden zou Albanië reeds geruime tijd met dergelijke plannen bezig zijn.
Articles les plus récents
-
Albanië: nieuwe spoorlijn
26 september, door Rixke -
Angleterre
26 septembre, par RixkeLa modernisation de la West Coast Main Line (WCML) reliant Londres-Euston à l’Ecosse (Glasgow à l’ouest et Edinburgh à l’est) est en cours. Ces travaux concernent 1025 km de voies afin que Virgin Trains puisse y faire rouler ses convois à 200 km/h en 2002 et 225 km/h en 2005. Ces travaux coûteront à peu près 5,8 milliards de livres, soit environ 350 milliards de francs belges. Ils mettront Glasgow à quatre heures cinq minutes de Londres en 2002 au lieu de 5 h 15 actuellement. En 2005, le (…)
-
Frankrijk: metro „nieuwe stijl”
25 september, door RixkeOp een proefbaanvak van iets meer dan één kilometer wordt in Villeneuve-d’Ascq, ten oosten van Rijsel, een nieuwsoortig en volledig automatisch vervoermiddel getest. Het elektrisch aangedreven rijtuig biedt plaats aan 53 reizigers (70 th. hebben een zitplaats), beweegt zich voort op banden, denkt zelf zijn rijweg en regelt die ten opzichte van vooroprijdende of achterkomende stellen.
De gemiddelde snelheid bedraagt 40 km per uur. Deze metro van de nieuwe stijl wordt gelanceerd door het (…) -
Allemagne (R.F.) : Les futurs trains « intercity »
25 septembre, par RixkeC’est le 26 septembre 1971 que le réseau « A » des trains « intercity » de la DB entrera en service. Ce réseau groupera quatre itinéraires reliant 31 grandes villes et totalisant 3 700 km : ligne 1 : Hambourg - Brème - Munster - Dortmund - Essen - Cologne - Mayence - Mannheim - Stuttgart - Munich ; ligne 2 : Hanovre - Dortmund - Wuppertal - Cologne - Wiesbaden - Wurzbourg - Munich ; ligne 3 : Hambourg - Hanovre - Bebra - Francfort - Mannheim - Bâle ; ligne 4 : Brème - Hanovre - Fulda - (…)
-
Frankrijk: SNCF verhuurt oliegestookte stoomlocs
24 september, door RixkeDe SNCF heeft vier oliegestookte stoomlocs voor een periode van vier maanden verhuurd aan de Griekse Spoorwegen.
Twee per twee werden de stoomlocs met regelmatige goederentreinen naar Griekenland gebracht. De reis liep via Dole, Vallorbe, Lausanne, Brig, Simplon, Noord-ltalië en Zuid-Slavië. -
Hongrie
24 septembre, par RixkeÀ Budapest, il existe une ligne de chemin de fer vraiment pas comme les autres. Longue de 12 km, elle est entièrement desservie par des enfants, à l’exception du conducteur de train qui est un adulte. Âgés de dix à quatorze ans, les enfants doivent suivre de très sérieux stages de formation à l’école nationale des communications ferroviaires. Ils travaillent ensuite trois jours par semaine dans une petite gare, les trois autres jours étant consacrés aux études classiques. Cette ligne, (…)
-
Duitsland (BR): elektrificatie
23 september, door RixkeMaandag 5 november werd de bovenleiding van de 157 km lange Moezel-lijn van Koblenz via Trier naar Saarhölzbach onder spanning gezet. Op 7 december werd de elektrische tractie officieel ingevoerd op deze lijn. Met de elektrificatie van de Moezellijn wordt het aandeel van de stroomtractie in de gebieden Trier en Saarbrücken opnieuw kleiner.
Einde 1973 was het aantal stoomlocomotieven in de belangrijke stelplaats Trier-Ehrang tot twintig teruggebracht. De DB heeft nu 9 514 km onder draad. (…) -
Le rail aux Pays-Bas
23 septembre, par RixkeVan stoom naar nieuwe stijl, par L. J. P. Albers et J. C. de Jongh, est un ouvrage très intéressant, préfacé par M. Bosboom, directeur général des NS, et publié par les Editions J. H. de Bussy, d’Amsterdam. Les 240 pages, format 21 x 13,5, que comporte cette plaquette valent à la fois par leur texte et par une illustration particulièrement riche sur le plan documentaire. Les 250 photographies choisies sont inédites pour la plupart.
Les auteurs évoquent les heurs et malheurs des NS depuis (…) -
Duitsland (BR): rechtstreekse spooraansluitingen met luchthavens
22 september, door RixkeNa Frankfort krijgt ook Düsseldorf een rechtstreekse spooraansluiting met de luchthaven. In de herfst 1975 zullen reeds de eerste S-Bahn-treinen rijden tussen Lohhausen – het vliegveld van Düsseldorf – en Düsseldorf Hauptbahnhof. Met de werken aan dit baanvak wordt binnenkort begonnen. De bouw van het aansluitende gedeelte naar Solingen - Ohligs zal vijf a zes jaar in beslag nemen. Op beide baanvakken zal een halfuurdienst gereden worden.
-
Le rapport à l’Assemblée Générale du 28 mai 1971
22 septembre, par RixkeCe rapport du Conseil d’administration de la SNCB sur notre activité en 1970 est des plus intéressant : non seulement il enregistre de bons résultats mais il annonce un avenir plein de vitalité.
Bien que l’expansion économique se fût infléchie en 1970 au sein de la CEE, la demande de transport a été soutenue. Le trafic ferroviaire global a atteint sur notre réseau le sommet de 16 076 millions d’unités kilométriques, dépassant de 110 millions le record précédent, obtenu en 1964, et de 422 (…)