Homepagina > Het Spoor > Technieken > Automatisering bij de Spoorweg

Automatisering bij de Spoorweg

maandag 12 augustus 2013, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

In de nieuwste seinhuizen ontheft de automatisering der bewerkingen de seingever van een buitensporige waakzaamheid terwijl ze tevens de veiligheid verhoogt.

De bediende moet alleen nog op de knop van de gekozen wisselstraat duwen opdat al de bewerkingen automatisch op elkaar zouden volgen en zelfs het sein in veilige stand zou komen, op voorwaarde natuurlijk, dat al de veiligheidsvoorwaarden vervuld zijn. Bij de minste tegenvaller, kan het sein niet op veilig komen of wordt het automatisch in onveilige stand gebracht.

Daar de seingever zich niet om het aanleggen van de wisselstraat moet bekommeren, kan hij de voordeligste combinaties opzoeken om de treinenloop te versnellen. De machine bevrijdt de geest...

Wat gebeurt er als een trein rijdt op een lijn die met een automatisch blokstelsel is uitgerust? Langs de geïsoleerde spoorstroomkringen, meldt de trein zijn positie aan de seinen die automatisch reageren en van kleur veranderen. De automatisering biedt een volstrekte verkeersveiligheid en een snellere opeenvolging van de treinen die, bijgevolg, in groter aantal voor de cliënteel beschikbaar komen.


Bron: Het Spoor, mei 1958