Homepagina > Het Spoor > Maatschappij > Internationale spoorwegorganismen

Internationale spoorwegorganismen

maandag 30 september 2013, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

 U.T.: Internationale conferentie voor technische eenheid bij de spoorwegen.

Oorsprong. - Het is een overeenkomst tussen Staten, waarvan de oorsprong teruggaat tot 1882.

Doel. - De technische voorschriften bepalen waaraan de spoorlijnen en de voertuigen voor het internationale transito-verkeer moeten voldoen.

Samenstelling. - Alle landen van Europa, uitgezonderd Finland, Groot-Brittannië, Portugal, Rusland en Spanje, zijn aangesloten bij deze overeenkomst waarvan de laatste uitgave dateert van 1938.

Verwezenlijkingen:

  • Vaststelling van eenvormige regels voor de bouw van het rollende materieel dat tot het internationale verkeer toegelaten is;
  • Bepaling van een internationale laadmal;
  • Normalisatie van de voorschriften betreffende het onderhoud van het rollende materieel:
  • Studie van de doorlopende rem, de automatische koppeling, de tolsluiting.

Beheer. - Zwitserland (Federaal Bureau van het Vervoer).

 O.C.T.I. (C.I.M. - C.I.V.) Centrale dienst van het internationale vervoer per spoor.

Oorsprong. - Dit bestendige intergouvernementele organisme begon zijn werkzaamheden op 1 december 1892.

Doel. - Zorg dragen voor de naleving van de Berner Conventies die het internationale vervoercontract omschrijven, d.w.z, de rechten en plichten van de spoorwegen en de spoorweggebruikers of van hun vertegenwoordigers, op het stuk van het goederenvervoer (C.I.M.) en het vervoer van reizigers en reisgoed (C.I.V.).

Samenstelling. - Alle landen van Europa, uitgezonderd Albanië en Rusland, zijn lid van de O.C.T.I. en hebben zich aangesloten bij de C.I.M. en de C.I.V.

Organisatie. - De C.I.M. en de C.I.V. zijn internationale overeenkomsten tussen Staten; zij verplichte hen die zich ertoe verbinden, de clausules wettelijk te doen eerbiedigen door de vervoerders en het publiek. De O.C.T.I. onderzoekt de aanvragen tot wijziging van de Conventies en stelt, in voorkomend geval, de bijeenroeping van de herzieningsconferenties voor. De O.C.T.I. vergemakkelijkt de financiële betrekkingen onder de netten en de inning van schuldvorderingen die onbetaald bleven. Hij treedt op als bemiddelaar om eventuele geschillen onder Staten en spoorwegondernemingen te regelen. Hij publiceert een maandelijks bulletin waarin de inlichtingen, nodig voor de toepassing van de conventies, opgenomen worden.

Zetel. - Bern.

De Europese roeping van het spoor

Sedert het einde van de oorlog, spannen de Europese politieke leiders zich in om “Europa op te bouwen”, door een supra-nationaal regime in ’t leven te roepen waarin de nationale belangen zouden onderworpen zijn aan de gemeenschappelijke belangen van de volkeren.

In deze economische integratie heeft de spoorweg zeker een rol te vervullen, te meer daar hij een voorloper was op dit gebied.

Is het niet sedert 1882 reeds dat de Europese Conferentie van de uurregelingen samenkomt?

Is het niet in 1882 dat de “Technische Eenheid” de voorwaarden bepaalde voor het vervoer van rollend materieel over de grenzen heen?

Is het niet in 1890 dat in Zwitserland de grondslagen werden gelegd voor een Internationale Overeenkomst betreffende het goederenvervoer per spoorweg (C.I.M.)? Bijna 70 jaar geleden, hebben mensen dus in een intergouvernementeel verdrag, een supra-nationaal vervoerrecht doen aanvaarden, waardoor het mogelijk werd een vervoer tot stand te brengen van het ene uiteinde van Europa tot het andere, met behulp van een enkel document: de internationale vrachtbrief. En, in geval van betwisting, hielden de tribunalen van elk doorlopen land zich aan een gemeenschappelijke wet, die verschilde van de nationale wetten.

Andere internationale spoorwegorganismen volgden elkaar op sedert dit verre verleden. Het bijgaande overzicht van deze verstandhouding bewijst dat de spoormannen, die mensen van goede wil, een van de eersten waren om de toenadering onder de volkeren te bevorderen en dat zij thans nog trouw blijven aan hun Europese roeping.

 C.I.T.: Internationaal comité van het vervoer per spoor.

Oorsprong. - Het is het orgaan van een verbond dat samengesteld is uit de spoorwegadministraties van de landen die van de C.I.M. of de C.I.V. deel uitmaken. Het werd opgericht in 1903.

Doel:

  • Het internationale vervoerrecht uitwerken op basis van de internationale conventies betreffende het vervoer per spoor van reizigers en reisgoed (C.I.V.) en goederen (C.I.M.);
  • Het eenvormig maken van de reglementering van andere problemen die verband houden met het internationale vervoerrecht.

Samenstelling. - Verscheidene honderden administraties, behorende tot bijna alle landen van Europa, zijn aangesloten bij het C.I.T.

Organisatie. - Het C.I.T. houdt zich bezig met de voorbereiding van wat men de “bijkomende eenvormige beschikkingen” (D.C.U.) van de C.I.V. en van de C.I.M. noemt. Het ontwikkelt en verklaart deze D.C.U., rekening houdend met de beslissingen van de tribunalen. Het verklaart tevens de conventies en treedt op, als scheidsrechter, in de geschillen die oprijzen onder de administraties.

Beheer. - Zwitserse Bondsspoorwegen.

 I.V.C.S.: Internationale vereniging van het congres der spoorwegen.

Oorsprong. - De vereniging werd opgericht in 1922.

Doel. - De vooruitgang van de spoorweg bevorderen door het houden van periodieke congressen en door publikaties.

Samenstelling. - De vereniging omvat administraties van Staatsspoorwegen en administraties die rechtstreeks spoorwegen van openbaar nut exploiteren. De regeringen van de landen waartoe de vereniging zich uitstrekt (er zijn er meer dan zestig verspreid over de hele wereld) mogen er lid van worden.

Organisatie. - De Bestendige Commissie organiseert de congressen, duidt de kwesties aan die moeten onderzocht worden en bereidt de studie ervan voor. Het Bestuurscomité stelt het “Bulletin” op en houdt zich bezig met de instandhouding van de bibliotheek en de archieven.

Beheer. - NMBS.

 U.I.C.: Internationale spoorwegunie.

Oorsprong. - De conferentie, waarbij de U.I.C. opgericht werd, ging door, te Parijs, van 17 tot 21 oktober 1922.

Doel. - Het huidige doel van de U.I.C. is:

  • De voorwaarden van aanleg en exploitatie van de spoorwegen eenvormig maken en verbeteren met het oog op het internationale vervoer:
  • De coördinatie en de eenheid van handeling verzekeren van de niet gouvernementele internationale spoorwegorganisaties die zich aangesloten hebben bij het akkoord van 1 januari 1951 (C.I.T., L.I.M., R.I.C, R.I.V., U.R.F.);
  • De leden-administraties vertegenwoordigen in vreemde organismen [1] voor het onderzoek van de gemeenschappelijke problemen die hun aanbelangen.
De Koning bezoekt de stand van de U. I. C. op de “Expo 58”.

Samenstelling. - Kunnen ervan lid worden, de spoorwegadministraties die de volgende voorwaarden vervullen:

  • Ten minste 1.000 km lijnen met normaal of breder spoor, in Europa gelegen of door middel van het spoor met de lijnen van de U.I.C. verbonden, exploiteren;
  • Gebruikt worden voor het openbare vervoer van reizigers en goederen.

Andere administraties kunnen eveneens toegelaten worden. Thans zijn 50 spoorwegnetten bij de U.I.C. aangesloten.

Organisatie. - De U.I.C. omvat: hogere organismen (Algemene Vergadering en Beherend comité), een Algemeen Secretariaat, gespecialiseerde Commissies (bv.: commissie voor “reizigersverkeer”, speciale commissie voor de automatische koppeling), bestendige organismen: B.C.C.. O.R.E, C.l.CE., B.D.C.. U.I.M.C. (zie verder).

De beslissingen van de U.I.C. kunnen als verplichtingen of als aanbevelingen gelden; zij worden bekendgemaakt door middel van fiches, “U.I.C.-FICHES” genaamd.

Zetel. - Parijs.

 B.C.C.: Centraal bureau voor saldiverrekening.

Oorsprong. - Het is een gevolg van de U.I.C. (1925).

Doel:

  • Het aantal en de omvang van de internationale betalingen onder de spoorwegnetten beperken;
  • Al hun afrekeningen vereenvoudigen en bespoedigen.

Samenstelling. - Ongeveer twintig administraties maken deel uit van het B.C.C.

Organisatie. - Het B.C.C, compenseert, op basis van een munt die, voor zover zulks mogelijk is, niet onderworpen is aan de controle van de wisselkoers [2], alle wederzijdse schulden en schuldvorderingen van de deelnemende administraties, om tenslotte alleen de saldi te vereffenen. De saldiverrekeningen vangen aan de 15e en de laatste dag der maand, zodat er twee verrekeningen per maand verricht worden.

Beheer. - N.M.B.S.

 O.R.E.: Bureau voor onderzoekingen en proefnemingen.

Oorsprong. - Het O.R.E. werkt, in het kader van de U.I.C, sedert 1950.

Doel:

  • De middelen voor onderzoekingen, de resultaten van deze laatste, en ook van de proefnemingen samenvoegen;
  • De technische documentatie onder de leden verspreiden;
  • Sommige studies voor rekening van de gemeenschap uitvoeren;
  • De rationalisatie van de constructiemiddelen en de mogelijkheid tot verdeling van de fabrikaten onder de bedrijfstakken van de verschillende landen bestuderen, ten einde de kostprijzen te verlagen.

De werken van dit bureau kunnen betrekking hebben op al de gebieden van de spoorwegtechniek: rollend materieel, baan, seininrichting en andere instellingen, elektrificatie, behandeling, technische organisatieproblemen, enz...

Samenstelling. - Het merendeel der administraties die lid zijn van de U.I.C, alsmede andere spoorwegadministraties waarvan de aanvraag werd aanvaard, maken deel uit van hel O.R.E.

Organisatie. - Het Bestuurscomité, dat samengesteld is uit administraties die door het Beherende Comité van de U.I.C werden aangeduid, verdeelt de technische taken onder de verschillende administraties. Het mag een beroep doen op specialisten.

Beheer. - Nederlandse Spoorwegen.

 C.I.C.E.: Voorlichtingscentrum van de europese spoorwegen.

Oorsprong. - Dit organisme werd in 1950 in de schoot van de U.I.C. opgericht.

Doel. - Een sfeer van vertrouwen en sympathie ten overstaan van het spoor verwekken en uitbreiden.

Samenstelling. - Meer dan twintig spoorwegnetten maken deel uit van het C.I.C.E.

Organisatie. - Het C.I.C.E. doet de waarde en de vooruitgang van de spoorweg als vervoerdienst uitschijnen; verspreidt over de ganse wereld (door middel van de pers, de aanplakbiljetten, de radio, de film...) de voorlichting en de propaganda ten gunste van het spoor; wisselt inlichtingen uit in verband met de ervaringen op het gebied van de publiciteit; ontleedt de publiciteit van de concurrerende vervoermiddelen; zoekt publiciteits-formules op die aangepast zijn aan de behoeften van het spoor; richt gemeenschappelijke acties in (aanplakbiljetten, brochures, gemeenschappelijke vertegenwoordiging in de overzeese landen, op de jaarbeurzen, de internationale tentoonstellingen...); werkt mee met andere toeristische- en publiciteitsorganismen alsook met de nijverheden die het belang van de spoorwegen dienen.

Beheer. - Italiaanse staatsspoorwegen.

 B.D.C.: Internationaal documentatie-bureau van de spoorwegen

Oorsprong. - Het B.D.C, werd in 1950 in de schoot van de U.I.C. opgericht.

Doel. - Al de documentatie, die de spoorwegadministraties kan aanbelangen, verzamelen en ter beschikking van de leden stellen.

Samenstelling. - Maken deel uit van het B.D.C.: de administraties die lid zijn van de U.I.C. en de organismen die ervan afhangen: andere spoorwegadministraties, internationale organismen, openbare ondernemingen voor gemeenschappelijk vervoer en ondernemingen die hoofdzakelijk voor de spoorweg werken.

Organisatie. - De beherende administratie, aangeduid door het Beherende Comité van de U.I.C, doet een beroep op de steun van de andere administraties, waarvan de vertegenwoordigers een beperkt technisch comité vormen. Zij publiceert het “Documentatiebulletin van de U.I.C.”.

Beheer. - S.N.C.F.

 U.I.M.C.: De internationale unie der geneeskundige diensten van de spoorwegen.

Oorsprong. - De U.I.M.C. werd in 1949 in de schoot van de U.I.C. opgericht.

Doel. - De vooruitgang der geneeskunde in haar toepassingen op al wat tot de spoorwegexploitatie behoort, verbreiden.

Samenstelling. - Twee en dertig spoorwegadministraties zijn lid van de U.I.M.C.

Organisatie. - Het Bestendige Comité stelt verschillende middelen in het werk: organisatie van periodieke congressen, publikatie van een tijdschrift, uitbreiding van de contacten onder de geneesheren van de verschillende spoorwegnetten met als doel de voorlichting en de wetenschappelijke volmaking.

Zetel. - Brussel.

 R.I.C.: Internationale unie van de rijtuigen en pakwagens.

Oorsprong. - De Unie van de R.I.C. (Regolamento Internazionale Carrozze) werd opgericht in 1921.

Doel. - Het wederzijdse gebruik in internationaal verkeer van de rijtuigen, de pakwagens en de postwagens regelen.

Samenstelling. - De administraties van 26 landen zijn hierin vertegenwoordigd.

Organisatie. - De bestuursorganen zijn: de Europese Conferentie der doorgaande diensten, het Comité en de Beherende Administratie. In samenwerking met de ondernemingen van slaapwagens en van restauratiewagens, stellen de administraties de Europese tabel op van de doorgaande diensten; zij organiseren verbindingen door middel van doorgaande rijtuigen, tussen verschillende grote centrums die niet met doorgaande treinen verbonden zijn.

Beheer. - Zwitserse Bondsspoorwegen.

 R.I.V.: Internationale unie der wagens.

Oorsprong. - De Unie van de R.I.V. (Regolamento Internazionale Veicoli) werd opgericht in 1921.

Doel. - Het wederzijdse gebruik in internationaal verkeer van wagens, van laadgerei en van containers regelen.

Samenstelling. - Thans maken 33 spoorwegadministraties van 26 landen ervan deel uit.

Organisatie. - De organen van de Unie van de R.I.V. zijn: de Algemene Vergadering, het Comité en de Beherende Administratie die de Unie voorzit en het reglement publiceert.

Beheer. - Zwitserse Bondsspoorwegen.

 EUROP: Overeenkomst voor het gemeenschappelijke gebruik van de goederenwagens.

Oorsprong. - In het kader van de Internationale Unie der Wagens (R.I.V.) hebben West-Europese spoorwegadministraties in 1953 een overeenkomst gesloten voor het gemeenschappelijke gebruik van een gedeelte van hun goederenwagens.

Doel. - De ledige ritten in internationaal verkeer verminderen, het rendement der wagens doen toenemen en bijgevolg de investeringen verlagen.

Samenstelling. - Zijn tot de conventie toegetreden: de Deense Staatsspoorwegen, de Duitse Bondsspoorwegen, de Italiaanse Staatsspoorwegen, de N.M.B.S., de Nationale Maatschappij van Luxemburgse Spoorwegen, de Nederlandse Spoorwegen, de Oostenrijkse Bondsspoorwegen, de S.N.C.F. en de Zwitserse Bondsspoorwegen.

Organisatie. - Een bureau van de Europ-wagens, gevestigd te Bern, controleert het internationale verkeer van de wagens van het Europ-park (178.000), bepaalt dagelijks de compensatiebewegingen die door de administraties met overwegende invoer dienen uitgevoerd. Het stelt eveneens de schulden en schuldvorderingen van ieder vast. Een commissie houdt zich bezig met de principekwesties en komt tussenbeide voor het oplossen van eventuele geschillen onder de beheren.

Beheer. - Zwitserse Bondsspoorwegen.

 C.E.H.: Europese conferentie voor de uurregelingen der reizigerstreinen.

Oorsprong. - In haar huidige vorm dateert de conferentie van 1891.

Doel:

  • De internationale verbindingen van de reizigersdiensten, per spoor en te water, vastleggen;
  • Een versoepeling bekomen van de tolbewerkingen en van de controles in de grensstations.

Samenstelling. - De C.E.H, groepeert thans de administraties van 26 Europese landen en van 5 buiten-europese landen.

Organisatie. - De conferentie behandelt de algemene kwesties betreffende de internationale verbindingen voor reizigerstreinen, bakent de geldigheidsperiodes der uurregelingen af, bepaalt de uurregelingen der treinen en der boten en regelt de aansluitingen in de grensstations. In samenwerking met de ondernemingen van slaapwagens en restauratiewagens, regelt de conferentie insgelijks de opneming van dit materieel in de treinen met lang parcours.

Beheer. - Zwitserse Bondsspoorwegen.

 L.I.M.: Europese conferentie voor de dienstregeling van de goederentreinen.

Oorsprong. - De eerste conferentie van de L.I.M. (Internationaal verkeersboekje der goederentreinen) dateert van 1928.

Doel:

  • De grote internationale verbindingen met goederentreinen organiseren, voor de doorzending van de wagens en het stukgoed in internationaal verkeer;
  • De doorzending van de wagens en het stukgoed in internationaal verkeer, inzonderheid aan de grens stations, bespoedigen;
  • De deelnemende administraties in staat stellen de resultaten van de proefnemingen op het gebied van de goederendienst onderling uit te wisselen.

Samenstelling. - Meer dan twintig spoorwegadministraties zijn lid van de conferentie.

Organisatie. - De conferentie van de L.I.M. vergadert tweemaal ’s jaars:

  • in de herfst, om de principekwesties te behandelen en de grondslagen vast te leggen voor de nieuwe of te wijzigen verbindingen;
  • in de lente, om de doorzendingen en de uurregelingen af te werken, die uit de in de herfst getroffen beslissingen voortvloeien.

De administraties, die er lid van zijn, geven gemeenschappelijk het verkeersboekje van de internationale goederentreinen uit, dat elk jaar omstreeks einde mei verschijnt.

Beheer. - Tsjechoslowaakse spoorwegen.

 INTERFRIGO: Internationale spoorwegmaatschappij voor het vervoer van koelwagens.

Oorsprong. - De Maatschappij werd gesticht in 1949.

Doel:

  • Alles in het werk stellen om de gunstigste temperatuur voor de te vervoeren goederen te bekomen en te behouden, vanaf hun produktie tot hun uiteindelijke levering;
  • Het rollende materieel doen bouwen, te huur stellen en exploiteren dat nodig is voor de uitvoering en de ontwikkeling van de internationale transporten onder het regime van geleide temperatuur.

Samenstelling. - Aangesloten leden: de British Transport Commission, de Duitse Bondsspoorwegen, de Griekse, Luxemburgse, Spaanse en Turkse Spoorwegen, de Italiaanse Staatsspoorwegen, de N.M.B.S., de Nederlandse Spoorwegen, de S.N.C.F. en de Zwitserse Bondsspoorwegen.

Organisatie. - Het is een samenwerkende maatschappij die voorgezeten wordt door een raad van beheer en een college van drie commissarissen.

Maatschappelijke zetel. - Brussel.

 U.R.F. – Europabus: Unie van de wegdiensten der europese spoorwegen.

Oorsprong. - Om inniger deel te kunnen nemen aan het internationale verkeer op de weg, hebben de spoorwegadministraties in 1950 de Unie van de Wegdiensten der Europese Spoorwegen (U.R.F.) opgericht.

Doel:

  • De belangen van de wegdiensten der spoorwegen, zowel voor reizigers als voor goederen, op het internationale plan, vertegenwoordigen en verdedigen;
  • De vraagstukken betreffende de organisatie en de werking van Europabus (reizigersdienst) behandelen;
  • Samen met de U.I.C., de spoorwegen vertegenwoordigen in de schoot van de internationale organisaties, wat de kwesties betreft die het internationale wegverkeer aangaan.

Samenstelling. - Alle spoorwegadministraties, die dit wensen, mogen ervan lid worden, op voorwaarde dat zij tevens lid zijn van de U.I.C.

Organisatie. - De Algemene Vergadering bepaalt de principes van de algemene politiek. Het Bestuurscomite neemt de passende maatregelen om Europabus te organiseren en te exploiteren. Europabus wordt, onder handelsoogpunt, beheerd door het Centrale Bureau.

Administratie die het voorzitterschap bekleedt. - N.S.

 EUROFIMA: Europese maatschappij voor de financiering van het spoorwegmaterieel.

Oorsprong. - Eurofima begon haar werking in november 1956.

Doel:

  • Aan de spoorwegadministraties die er aandeelhouders van zijn, alsook aan andere administraties of spoorwegorganismen, materieel van een eenvormig type of met eenvormige prestaties in de gunstigste voorwaarden leveren;
  • Dit materieel laten bouwen, hetzij voor haar eigen rekening, hetzij voor rekening van de betrokken spoorwegmaatschappijen;
  • De nodige financiële steun opzoeken, buiten haar eigen kapitalen om.

Samenstelling. - Zestien spoorwegadministraties zijn aangesloten bij Eurofima.

Organisatie. - De zaken van de maatschappij worden bestuurd door een raad van beheer die gekozen wordt door de algemene vergadering. De rekeningen van de maatschappij worden nagezien door een college van drie commissarissen-verificateurs.

Zetel. – Bazel.

 T.E.E.: Groepering Trans-Europ-Express.

Oorsprong. - De groepering van de T.E.E. werd opgericht in juni 1957.

Doel. - De internationale verbindingen tussen de grote Europese centrums verbeteren, door het gebruik van moderne, snelle en comfortabele vervoermiddelen, namelijk motorwagenstellen.

Samenstelling. - De Duitse Bondsspoorwegen, de Italiaanse Staatsspoorwegen, de N.M.B.S., de Nationale Maatschappij van Luxemburgse Spoorwegen, de Nederlandse Spoorwegen, de Oostenrijkse Spoorwegen, de S.N.C.F. en de Zwitserse Bondsspoorwegen zijn lid van de groepering.

Organisatie. - De groepering T.E.E. treft alle passende maatregelen om aan haar diensten een eenvormig karakter te geven en om rekening te houden met de door de andere vervoermiddelen verwezenlijkte vooruitgang.

Beheer. - Nederlandse Spoorwegen.


Bron: Het Spoor, januari 1959


[1Bv.: bij de U.N.O., bij de Europese Conferentie van de Ministers van Verkeerswezen, bij de Internationale Kamer van Koophandel, bij de organismen voor Toerisme.

[2Sedert 1936 is het de Belgische frank.