Homepagina > Het Spoor > Maatschappij > Internationale spoorwegorganismen

Internationale spoorwegorganismen

maandag 30 september 2013, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

 De laatste vergadering van de Europese conferentie voor de dienstregeling van de goederentreinen (L.I.M.) werd te Brussel gehouden

De laatste conferentie van de L.I.M.. een organisme waarover wij in het voorgaande artikel spraken, werd gehouden, van 11 tot 14 november 1958, in een zaal van het station Brussel-Centraal.

Zij hield zich bezig met de voorbereiding van de nieuwe uitgave van het treinboek dat, elk jaar, rechtstreekse verbindingen opgeeft om het vervoer van de goederen te versnellen.

Zoudt gij kunnen geloven dat een vierde van de uurtabellen in dit treinboek betrekking heeft op goederentreinen die de Belgische uit-, in- en doorvoer verzekeren?

M. Crem, directeur E, heeft de zitting geopend (op het spoorweguur!) en wenst de deelnemers welkom.

Buiten deze treindienstregelingen, hield de conferentie zich nog bezig met de concentratie van de trafiek ten einde deze langs de snelste en meest economische reiswegen te kanaliseren. Want het komt erop aan het spoor beter te wapenen tegen de mededinging van de wegvervoerders die eveneens, onverpoosd, hun techniek verbeteren.

Welk een weg werd er sinds 1923 afgelegd!

Tijdens de toespraak van M. Matula, directeur van de Internationale Dienst aan het Ministerie van Vervoer van TsjechoSlowakije, voorzitter van de L.l.M.-conferenties.

Op dat naoorlogse tijdstip, hadden enkele landen, namelijk die van Centraal Europa, zich verenigd om in gemeen overleg de ongunstige omstandigheden te verhelpen waarin, bij hen, de goederen in internationaal verkeer vervoerd werden.

In 1928, werd deze organisatie voor treindienstregelingen een Europees organisme, en, zoals gij kunt merken, werden haar doeleinden vervolgens talrijker ten bate van het spoor.


Bron: Het Spoor, januari 1959


[1Bv.: bij de U.N.O., bij de Europese Conferentie van de Ministers van Verkeerswezen, bij de Internationale Kamer van Koophandel, bij de organismen voor Toerisme.

[2Sedert 1936 is het de Belgische frank.