Homepagina > Het Spoor > Maatschappij > Stukgoed, een belangrijk vervoer

Stukgoed, een belangrijk vervoer

maandag 8 december 2014, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

Het vervoer van gewoon stukgoed is een activiteit van de spoorwegen die beslist niet mag worden onderschat. Per jaar worden aan de N.M.B.S, door een even verscheiden als veeleisende cliënteel ongeveer 20 miljoen gewone (postcolli en ijlgoed) of expreszendingen toevertrouwd, die samen ongeveer 600.000 t bedragen. Deze tak van het spoorwegvervoer levert een jaarlijkse ontvangst op van twee miljard frank, maar de uitgaven die hij met zich brengt, zijn vrij belangrijk omdat dit vervoer een secure organisatie vergt die tot doel heeft heel het land te bedienen binnen betrekkelijk korte leveringstermijnen (voor de gewone zendingen: 24 uur tussen grote centra, en 48 uur van of naar zones met een kleine bevolkingsdichtheid).

Om die sector van de spoorwegactiviteit met de meest aangepaste werkmethodes te kunnen beheren, heeft de N.M.B.S. beslist een proefneming te doen die nu reeds haar degelijkheid bewijst: de oprichting van “N.M.B.S.-COLLI”, waarvan de centrale dienst gevestigd is in lokalen van het station Brussel-Noord, maar waarvan de vertakkingen tot in de baancentra verspreid zijn.

 Een hergroepering.

“N.M.B.S.-COLLI” is, in feite, geen nieuwe dienst. Het is, indien we het zo mogen noemen, een fysische hergroepering van bevoegde diensten, het samenbrengen in een zelfde gebouw, tot een enkel beheersorgaan, van de bureaus of gedeelten van bureaus van de verschillende directies die zich reeds met de stukgoedzendingen bezighielden.

Bij die hergroepering zijn betrokken: de secties van de Exploitatie die belast zijn met de algemene organisatie van het stukgoedvervoer, met de organisatie van de besteldienst en van de behandeling, alsmede de Commerciële sectie die zich bezighoudt met de tarieven en de betrekkingen met de cliënteel.

Ten slotte maakt de samenwerking met twee ambtenaren van de directie der Financiën het mogelijk tal van problemen op te lossen die de uitgaven en de ontvangsten betreffen.

 De taak van “N.M.B.S.-COLLI”.

De taak van “N.M.B.S.-COLLI” vertoont twee facetten. Het eerste: de efficiëntie op het gebied van de exploitatie verhogen om aldus, met een minimum van rechtstreekse uitgaven, een betere produktiviteit en een degelijkere kwaliteit van dienst te bekomen. Het tweede: op commercieel gebied een dynamische politiek voeren om de organisatie een voldoende vervoervolume aan te brengen en de Maatschappij een snelle verbetering van haar ontvangsten te bezorgen.

Die dubbele taak omvat het zoeken naar gedurfde oplossingen voor heel wat problemen.

Het eerste probleem dat diende te worden opgelost was precies de duidelijke bepaling van de te bestuderen problemen, ten einde ze, in de volgorde van hun dringendheid, te kunnen klasseren en de oplossingen ervoor te zoeken. Dit heeft geleid tot een uitgebreide enquête waaraan de baancentra een kostbare en doeltreffende medewerking hebben verleend. Alle inlichtingen werden op mechanografische wijze behandeld en op dit ogenblik worden alle facetten van de activiteit “stukgoed” volgens een vast plan bestudeerd.

 Reeds getroffen maatregelen.

Sommige problemen waren duidelijk gesteld en konden op passende wijze worden opgelost zonder het beëindigen van de studies te moeten afwachten.

Op het gebied van de exploitatie moeten alle overbodig geworden diensten verdwijnen. Ofschoon de aanneming en de thuisbestelling van de postcolli en het ijlgoed op zaterdag afgeschaft was, konden de geadresseerden in de baancentra nog steeds de zendingen in ontvangst nemen die aldaar reeds aangekomen waren. Daar het aantal geadresseerden die van deze mogelijkheid gebruik maakten, bestendig terugliep ingevolge de veralgemening van de vijfdagenweek, werd de zaterdagse aflevering van de gewone postcolli en van de ijlgoedzendingen volledig afgeschaft.

De fusie van kleine baancentra met meer belangrijke centra werd verder doorgevoerd met de bedoeling om, dank zij de centralisatie, te komen tot een rationeler behandeling, een besparing van wagens, een versnelde bediening, een vermindering van het werk op de overlaadperrons, een geheel van voordelen die ruimschoots tegen de verhoogde prestaties der bestelwagens opwegen. Die fusies werden doorgevoerd met de vaste wil de narigheden voor het personeel tot een minimum te beperken.

Ten slotte werd de versnelling van het internationaal vervoer gerealiseerd door een directer doorzending van en naar onze stapelplaatsen. Zulks kon tot stand gebracht worden door een maximale beperking van de overladingen aan de grensstations en door het bekomen van een nauwere samenwerking met de buurnetten.

 Op commercieel gebied.

“N.M.B.S.-COLLI” kent reeds een herovering van het vervoer, weliswaar nog op een bescheiden schaal, doch hij rekent erop zijn actie aanzienlijk uit te breiden. Deze actie interesseert niet alleen de firma’s die reeds een gedeelte van hun vervoer aan de N.M.B.S. toevertrouwen, maar ook die welke tot nog toe een andere verkeerspolitiek volgden (toevlucht tot beroepsvervoerders of eigen vervoer).

Te dien einde worden de gepubliceerde speciale tarieven stelselmatig geweerd en wordt er gewerkt op basis van afzonderlijke contracten volgens de mogelijkheden geboden door de wet van 1964 welke die van 1891 wijzigt [1]. Aldus wordt een einde gesteld aan een langdurige periode waarin de N.M.B.S. met haar concurrenten een partijtje kaart speelde, wijl zij de enige partner was die in haar spel liet kijken.

Op dit ogenblik wordt er druk geprospecteerd, en daartoe beschikt “N.M.B.S.-COLLI” niet alleen over de medewerking van de handelsagentschappen, wat overigens heel normaal is, maar ook over die van de baancentra. Inderdaad, dank zij rechtstreekse contacten met de leiders van de baancentra, kon bij deze mensen een soort commerciële roeping verwekt worden, waarvan men met genoegen de eerste successen noteert.

Kortom, het gaat hier om een actie en een geest die volledig stroken met de oogmerken van een brief waarover op ons net heel wat werd gepraat, de brief die door de hh. directeurs Crem en Weber aan de stationschefs werd gericht. Alle medewerkers van “N.M.B.S.-COLLI” werken samen aan een dynamischer en ondernemender spoorweg. Bezield met die geest, wordt het dagelijks beheer nooit een routine.

De praktische problemen kunnen, dank zij een rechtstreeks contact, snel afgehandeld worden. In een dag logt de telefoon meer gevallen op dan talrijke briefwisselingen. Bovendien zijn de contacten ter plaatse tussen ambtenaren van de directie en ambtenaren van de baancentra toegenomen.

Ten opzichte van de klanten, worden de problemen sneller en diepgaander bestudeerd. Na een bezoek aan “N.M.B.S.-COLLI”, weet de toekomstige klant dat er een expert op ’t stuk van de behandeling te zijner beschikking staat, hij kent de technische middelen die zullen worden aangewend om hem voldoening te geven en de commerciële voorwaarden die hem kunnen worden geboden. Globaal gezien, behoren de klanten niet langer tot de anonieme massa, het bestaan van het afzonderlijk contract verpersoonlijkt hun betrekkingen met de N.M.B.S.

Praktisch gezien, kunnen de klanten, wanneer ze zich tot “N.M.B.S.-COLLI” wenden, in een kort tijdsbestek alle nuttige inlichtingen bekomen voor de organisatie van het vervoer van hun stukgoedzendingen:

  • studie van de modaliteiten van verpakking en behandeling;
  • vervoersduur van hun zendingen;
  • studie van de bevrachtingsproblemen die zich stellen t.o.v. de handels- en boekhoudingsoperaties der verzendende firma’s;
  • mogelijkheid, o.m. voor de firma’s die over een ordinator beschikken, om de expeditieformaliteiten te vereenvoudigen en te vergemakkelijken.

Aldus onderzoeken thans belangrijke firma’s — in samenwerking met “N.M.B.S.-COLLI” — de mogelijkheid om hun organisatie over te schakelen op een systeem dat de uitgaven, verbonden aan een eigen vervoerdienst, zal drukken ofwel de nadelen van de verdeling van hun zendingen onder verschillende vervoerders zal voorkomen.


Bron: Het Spoor, januari 1967