Homepagina > Het Spoor > Buitenland > Mexico: Het XIe congress van de Pan-Amerikaanse spoorwegen

Mexico: Het XIe congress van de Pan-Amerikaanse spoorwegen

zondag 21 mei 2023, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De Mexicaanse Spoorwegen ontvingen het XIe congres van de Pan-Amerikaanse spoorwegen, dat plaats had van 18 tot 31 oktober 1963 te Mexico-City. Men sprak er o.a. over het ontwerp van de Pan-Amerikaanse Spoorweg die de verbinding tussen de Noordamerikaanse en de Zuidamerikaanse lijnen moet tot stand brengen. Bijzonderheden hierover volgen later.

In Mexico is de overschakeling naar de dieseltractie praktisch geëindigd. In de werkplaatsen van San Luis Potosi, ten noorden van Mexico-City, monteren Mexicaanse arbeiders diesel-elektrische locomotieven volgens eigen plannen en richtlijnen. In de toekomst zullen, elk jaar, twintig van die locomotieven de genoemde werkplaatsen verlaten; de voornaamste onderdelen werden, bij aanbesteding, door verschillende fabrieken uit de U.S.A. geleverd.

De Staatswerkplaatsen van Ciudad Sahagun hebben meer dan 12.000 wagens gebouwd, dit in vervanging van tweedehandse voertuigen die in de U.S.A. waren aangekocht. Ze bouwen thans voor de uitvoer. Ze hebben reeds honderd wagens geleverd aan de „Missouri Pacific”, in de States, en vijftien andere aan Panama.

Een der grootste prestaties in de geschiedenis van de spoorwegbouw, is de nieuwe lijn van de Sierra Madre (225 km), die een meesterwerk is van de Mexicaanse kunst en het planmatig inrichten. Dat baanvak, in dienst gesteld in 1961, telt 71 tunnels met een totale lengte van 13.343 m en 25 bruggen, waarvan de langste (El Fuerte) een spanwijdte heeft van 498 m en de tweede (Chinipas), van 235 m. De nieuwe lijn voltooit de verbinding tussen de baai van Californië en de Amerikaanse grensstaat Texas.


Bron: Het Spoor, december 1963