Homepagina > Het Spoor > Wist U dat ? > Frankrijk

Frankrijk

maandag 19 juni 2023, door rixke

Alle versies van dit artikel: [français] [Nederlands]

De elektrificatie van de lijnsectie Tarascon - Marseille kwam in 1962 klaar. Daar de Italiaanse lijn Vintimiglia - Genua reeds geëlektrificeerd was, diende nog alleen de elektrische verbinding Marseille - Vintimiglia in overweging te worden genomen. Het plan voor die installatie, met eenfazige stroom 25.000 V 50 Hz, werd onlangs goedgekeurd. De elektrificatie zal de 258,5 km lijnen met dubbelspoor omvatten (inbegrepen de verbindingslijn Nice-Stad naar Nice-Saint-Roch) en de 10 km enkel spoor van de uitloper Toulon (La Pauline) - Hyères.

Wegens het verschil van tractiestroom in de streek van Marseille, zullen de treinen gesleept worden door locomotieven BB voor tweevoudige stroom. Het station Vintimiglia zal in twee geëlektrificeerde zones verdeeld worden, een met eenfazige stroom, de andere met drievoudige stroom.

De hoofdlijn heeft een zeer lastig profiel, vooral voor een lijn met intens reizigersverkeer; herhaaldelijk ontmoet men er, over betrekkelijk lange afstanden, hellingen van 6 tot 8 mm/m. Haar tracé is bovendien erg kronkelend met bochten van 600 m straal tussen Marseille en Toulon, 360 m bij de doortocht van de Estérel en 350 m tussen Nice en Vintimiglia. Sedert enkele jaren werd de algemene toestand der sporen evenwel verbeterd zodat er slechts enkele bijkomende aanpassingen nodig zullen zijn om de snelheid te kunnen opvoeren tot 130 km/h tussen Marseille-Blancarde en Toulon, 140 km/h tussen Toulon en Saint-Raphaël, 130 km/h tussen Mandelieu-La Napoule en Cannes alsmede tussen Antibes en Nice-Saint-Augustin.


Bron: Het Spoor, februari 1964