De „Prijs van de Directeur-Generaal van de N. M. B. S.” 1966 werd toegekend aan Ria SCARPHOUT voor haar verhaal „DE DREMPEL-TREIN”.
Ria SCARPHOUT, die aldus voor de tweede, achtereenvolgende maal laureate wordt van onze letterkundige wedstrijd (verleden jaar werd haar roman „HET STATION” bekroond), is journaliste en werkt mee aan Radio en Televisie, behaalde de Eerste Prijs Voordracht aan het Conservatorium te Brussel en onderwijst dictie en voordrachtkunst, treedt op als declamatrice en (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 121 (09 1966)
121 (09 1966)
Articles
-
Ria Scarphout, prijs van de Directeur-Generaal van de N.M.B.S.
9 maart, door rixke -
Het station (VII)
10 maart, door rixke– Chef, zeggen de mensen uit het dorp, die hem langs de hoofdstraat in de richting van het station zien fietsen, de Duitsers zoeken u. Als ze u te pakken krijgen, bent u er geweest.
– Zo, zegt de chef enkel.
Wel, wel, die chef, denken de mensen, een zo rare vent is er nooit in dat station geweest. Het is onder zijn leiding gaan bloeien, maar nu gaat hij toch wat te ver. Kijk hem rijden, door de hoofdstraat nog wel, alleen, zelfverzekerd, recht op het station af. Wat mag die man toch (...) -
Tweede periode, 1853-1863 - Experimenteel stelsel
6 december 2011, door rixkeTijdens die tien jaar vinden wij nog steeds het machinetype met vrije wielen terug, ofschoon eraan reeds heel wat veranderingen werden aangebracht. Zo zien wij o.m. dat de middellijn der drijfwielen is toegenomen.
Van 1853 tot 1857 bouwt de Maatschappij Saint-Léonard nog acht 2-2-2-locomotieven met wielen van 1,80 rn bestemd voor de dienst der reizigerstreinen. In tegenstelling met de toen gangbare gewoonte, zijn de cilinders aan de buitenzijde opgesteld. Locomotief “Système (...) -
Le chauffage des voitures
4 août 2010, par rixkeChauffage par radiateurs et chauffage par air.
De ces deux modes de chauffage, le plus ancien et le plus répandu à l’heure actuelle est celui qui comporte des radiateurs placés sous les banquettes (fig. 1) ou le long des longs-pans (fig. 2). C’est ainsi que sont équipées les voitures du service intérieur et les anciennes voitures du service international (RIC) de la S.N.C.B.
Le chauffage à air se répand de plus en plus. Il équipe déjà de nombreuses voitures et, entre autres, les (...) -
Première période, 1835-1852 - Régime Stephenson
28 juillet 2010, par rixkeDécrire la totalité des types de locomotives utilisés de l’origine des chemins de fer belges à nos jours exigerait un recueil dépassant les dimensions d’un annuaire téléphonique ! Dans le cadre limité de cet exposé, qui doit couvrir la longue période s’étendant de 1835 à 1965, force sera de nous borner à une brève rétrospective des machines les plus caractéristiques.
C’est au cours de cette période que la locomotive à vapeur acquit ses formes définitives.
Les quatre premières (...) -
U.S.S.R.: Grote snelheden
7 maart, door rixkeDe „Dageraad” legt de afstand Moskou - Leningrad (650 km) thans af in 4 u. 50 min., d.i. een gemiddelde commerciële snelheid van 130 km/h. Vanaf 1968 hoopt men de tijd van 4 u. te kunnen bereiken, d.i. een gemiddelde van 162 km/h, met een maximale snelheid van ongeveer 200 km/h.
Voor het ogenblik bestudeert men de bouw van zeer snelle motortreinen die met gelijkstroom op 3.000 volt spanning zullen worden gevoed. Ze zouden tien rijtuigen omvatten, waarvan acht motorwagens. De constructie (...) -
Groot-Brittannië: Een station voor de auto-slaaptreinen
5 maart, door rixkeDe B.R. hebben hun eerste station voor al hun auto-slaaptreinen geopend. Het bevindt zich te Kensington, in het hart zelf van Londen. Gelegen nabij het station Olympia, dat het vertrekpunt is naar alle streken van Groot-Brittannië, beantwoordt het aan de hoogste eisen op het gebied van het comfort. Het kan tegelijkertijd vier auto-slaaptreinen ontvangen. De auto’s worden er geladen op wagens met een of twee verdiepingen. Perrons, parkeerplaats en spoorweginstallaties zijn overdekt. Op de (...)
-
Azië: Een lijn Saigon - Istanboel
2 maart, door rixkeDe aanleg van een spoorlijn die Saigon via India en Syrië met Istanboel verbindt, wordt thans bestudeerd.
Dat groots ontwerp, waarvan de studies aan een particuliere Japanese firma toevertrouwd werden, zou 10.000 kilometer beslaan en zou de projecten aanvullen die reeds op het gebied van de zeevaart en het wegverkeer door de betrokken regeringen goedgekeurd werden. -
België: De „Kangoeroe”-techniek
8 maart, door rixkeDe techniek spoor-weg „Kangoeroe” bestaat, zoals de lezer wellicht weet, in het vervoer van wegopleggers op speciaal daartoe uitgeruste spoorwegwagens. Sedert mei jl., bestaat er een dergelijke dienst van gemengd vervoer spoor-weg tussen België en Frankrijk en omgekeerd. Met die verbinding van het spoor en de weg is er tussen beide vervoerwijzen een gelukkige samenwerking ontstaan, waarbij de wegvervoerder zijn algehele handelsautonomie behoudt.
Opdat de lading binnen het profiel van de (...) -
Groot-Brittannië: Derby, navorsingscentrum van de B.R.
4 maart, door rixkeOver één of twee jaar zal de stad Derby in spoorweg-opzicht één der belangrijkste technische en wetenschappelijke centra van de wereld zijn. Na de recente voltooiing van navorsingslaboratoria, werken de B.R. aan de oprichting van de gebouwen die onderdak zullen verlenen aan de thans over heel het land verspreide bureaus die belast zijn met het opmaken van de ontwerpen en het coördineren van de werkzaamheden, welke vooral verband houden met de fabricage van geperfectioneerde locomotieven en (...)