De spannende ontmoetingen van de wereldbeker behoren tot de geschiedenis, maar in de hogere voetbalregionen wordt nog herhaaldelijk gesproken over de rol van de B.R., precies omdat hun aandeel in het welslagen van die competitie zo groot is geweest.
Reeds twee jaar vóór de aanvang van de Cup, had de Directie van de Exploitatie van dichtbij alle voorbereidselen gevolgd en werden er, zowel te Londen als in de zes andere groepen van het net, contacten met de organisators gelegd.
Ofschoon (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 124 (12 1966)
124 (12 1966)
Articles
-
Groot-Brittannië: De B.R. en de wereldbeker
26 maart, door rixke -
Japan: Verlenging van de „Tokaïdo”
25 maart, door rixkeDe werken voor het bouwen van de 160 km lange lijn naar San-Yo, vanaf Shin Osaka, ter verlenging van de „Tokaïdo”-lijn, zullen eerstdaagse worden aangevat. Ten einde de treinen 250 km/h te laten rijden, zal geen enkele boog een straal.van minder dan 4.000 m hebben; op de „Tokaïdo”-lijn bedroeg die straal slechts 2.500 m.
De werken zullen ongeveer zes jaar duren. Na de voltooiing ervan, zal de lijn met grote snelheid 675 km lang zijn. Van nu af aan reeds voorzien de J.N.R. een uitbreiding (...) -
Ierland: Vervoer van turf
24 maart, door rixkeOngeveer een zevende van de oppervlakte van de Ierse Republiek bevat turf. Die turf wordt aangewend voor de produktie van elektriciteit, als huisbrandstof en, in de vorm van landbouwturf, als exportartikel. Het vervoer van 4.000.000 ton turf voor allerhande doeleinden, wordt verzorgd door de Turf dienst (Bord na Mona). Daartoe exploiteert de Dienst een veldspoor dat waarschijnlijk het langste en het meest gebruikte ter wereld is: zo wat 800 km lijnen met een spoorwijdte van 0,914 m, die 21 (...)
-
Vijfde periode, 1884-1898 - Beheer Masui en Belpaire
6 december 2011, door rixkeOnder leiding van Belpaire, die intussen tot directeur van de Staatsspoorwegen was benoemd, werden er, tijdens die periode, geheel nieuwe locomotieven gebouwd door hoofdingenieur L.R. Masui.
In het begin van die nieuwe etappe werd op de lijn naar Luxemburg een zeer merkwaardige goederentreinlocomotief met drie gekoppelde assen in bedrijf genomen. Deze machine, bekend onder de benaming type 25, waarvan het effectief 472 eenheden telde, werd zonder onderbreking gebouwd van 1884 tot 1898 en (...) -
Magyar Allamvasutak. Reeks V 43.
7 november 2011, door rixkeIn 1963 heeft de “Groupement d’Etudes et d’Electrification des chemins de fer en monophasé 50 Hz” aan de MAV zeven locomotieven van die reeks geleverd. Meer dan twintig locomotieven van hetzelfde type werden in licentie gebouwd door de Hongaarse industrie. De V43 zijn machines voor twee spanningen, uitgerust met siliciumgelijkrichters en eenmotorige draaistellen, die dezelfde tractiekenmerken vertonen onder de twee voedingsspanningen. Die locomotieven trekken de exprestreinen en de (...)
-
Pakistan: Elektrificatie
29 maart, door rixkeOp de hoofdlijn die Karatsji verbindt met Rawalpindi in West-Pakistan en die voor het grootste gedeelte een lijn met enkelspoor is, zal de sectie Khanewal - Lahore (285 km) geëlektrificeerd worden met 25 kW 50 Hz. Men voorziet 29 locomotieven BB van meer dan 80 t voor een vermogen van 2.200 kW, die treinen moeten trekken welke tot 72 wagens kunnen bevatten, wat overeenstemt met 2.200 t op maximale hellingen van 2 ‰ met een snelheid van 65 km/h. De reizigerstreinen zullen 97 km/h kunnen (...)
-
Magyar Allamvasutak. Série V 43.
24 octobre 2011, par rixkeEn 1963, le « Groupement d’Etudes et d’Electrification des chemins de fer en monophasé 50 Hz » a livré sept locomotives de cette série à la MAV. Plus de vingt locomotives du même type sont construites sous licence par l’Industrie hongroise. Les V 43 sont des engins bitension, équipés de redresseurs au silicium et de bogies monomoteurs, qui présentent les mêmes caractéristiques de traction sous les deux tensions d’alimentation. Ces machines remorquent les trains rapides et des trains de (...)
-
De tiende verjaring van Eurofima
8 december 2014, door rixkeDe ondertekening van het Verdrag van Rome op 25 maart 1957 heeft het begin van een nieuw tijdperk ingeluid, dat van de economische, sociale en financiële éénwording van klein Europa. In artikel 3 bepaalt het verdrag de instelling van een gemeenschappelijke politiek op verschillende gebieden o.m. op ’t stuk van het vervoer.
De Europese spoorwegen hadden de instelling van de Gemeenschap door de zes landen nochtans niet afgewacht om hun inspanningen samen te bundelen met het oog op een (...) -
De bietentreinen
25 februari 2009, door rixkeElk jaar, van begin oktober tot half december, dienen bijzondere maatregelen te worden getroffen om de bietenoogst naar de suikerfabrieken te vervoeren.
Uit de produktiecentra worden de bieten met bestaande en, indien nodig, met speciale treinen naar verzamelstations vervoerd, van waaruit volledige en homogene bietentreinen naar de suikerfabrieken worden verzonden. De dienstregelingen van die treinen worden opgemaakt naargelang de vereiste verkeersstromen tussen de produktiestreken en de (...) -
Cinquième période, 1884-1898 – Régime Masui et Belpaire
6 décembre 2011, par rixkeDes types de locomotives entièrement nouveaux ont été créés pendant cette période par l’ingénieur en chef L.R. Masui, conseillé par Belpaire, nommé entre-temps directeur des Chemins de Fer de l’Etat.
Au début de cette nouvelle étape, une très remarquable locomotive à marchandises à trois essieux accouplés fut mise en service sur la ligne du Luxembourg. Appelée le type 25, cette machine, dont l’effectif s’éleva à 472 unités, fut construite sans interruption de 1884 à 1898 et son (...)