Zwitserland, het transitoland bij uitstek, besteedt enorme bedragen om zijn rangeerstations uit het grensgebied te veranderen. Het nieuwe rangeerterrein van Buchs (St. Gallen) is af en een groot deel van dat van Genève-La Praille is in dienst. Te Chiasso moeten de werken in de loop van de twee eerstkomende jaren voltooid zijn. Ook te Bazel-Muttenz wordt een nieuw rangeerterrein aangelegd.
Er bestaat een plan voor de uitbreiding van het rangeerterrein van Schaffhausen waar de (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 084 (08 1963)
084 (08 1963)
Articles
-
Zwitserland: Uitbreiding der rangeringen
6 april 2023, door rixke -
Danemark : Nouveaux trains « Lyntog »
5 octobre 2022, par rixkeIl est indispensable d’avoir aux chemins de fer danois des horaires rigides pour les trains-ferry. Mais comment, avant et après le transport par bateau, débrancher et recomposer rapidement des trains express de huit véhicules ? C’est le problème que les DSB furent appelés à résoudre lors du remaniement de deux de leurs huit trains-bloc « Lyntog ». La solution à laquelle ils arrivèrent comprend trois innovations : des attelages automatiques Scharfenberg et la commande multiple entre les (...)
-
France : Les locomotives diesel-électriques « 67000 » et « 68000 »
8 octobre 2022, par rixkeLes « 67000 » sont pourvues d’un seul moteur diesel rapide (1.500 tours/minute) à 16 cylindres en V, développant une puissance de 2.000 ch, que l’on escompte porter par la suite à 2.400 ch. La transmission est électrique. Ces locomotives, d’un poids de 78 tonnes, sont du type BB et possèdent un double rapport d’engrenage les rendant aptes à circuler soit en régime « voyageurs », avec vitesse-limite à 135 km/h, soit en régime « marchandises », avec vitesse-limite à 90 km/h. Elles sont (...)
-
Brazilië: De langste trein ter wereld
25 maart 2023, door rixkeDe langste trein ter wereld rijdt tussen Vitoria en Italbira. Hij omvat vijf locomotieven van 1.800 pk en 150 wagens, vervoert ijzererts en legt in 15 h 400 km af. De trein weegt 13.120 ton en is meer dan 1,5 km lang.
-
Oostenrijk: Een nieuw prototype van locomotief
24 maart 2023, door rixkeDe Oostenrijkse Bondsspoorwegen en twee locomotievenfabrieken werken samen een aantal standaardlocomotieven uit waarvan de bouwwijze moet beantwoorden aan de behoeften van het land. Onder de beproefde prototypen bevindt zich een diesel-hydraulische ÖBB-locomotief van 1.500 pk die 75 ton weegt; zij is bestemd voor het slepen van lichte reizigerstreinen op de grote lijnen en van lokaal- en goederentreinen op de secondaire lijnen.
-
La liaison ferroviaire Paris - Amsterdam
18 mars 2015, par rixkeBruxelles - Anvers, puis Bruxelles - frontière française
Dans quelques jours, grâce à la suppression du seul « hiatus » existant encore, la liaison Paris - Amsterdam, par traction électrique, sera inaugurée officiellement. A l’intention des amateurs d’histoire, qu’il nous soit permis de remonter dans le passé et de suivre, pas à pas, les efforts qui furent consentis pour aboutir à cette fin. Déjà en 1831, deux parlementaires belges, MM. A. de Laveleye et A. de Gransagne, présentent au (...) -
Cambodja: Nieuwe lijn
26 maart 2023, door rixkeDe Koninklijke Spoorwegen van Cambodja maken plannen voor de bouw van een nieuwe lijn van 257 km tussen Sihanouk-ville en de hoofdstad van Phon-Penh.
-
Paysages ferroviaires (I)
25 mars 2015, par rixkeI. Changement de décor
Scansion des roues, léger mouvement de roulis, ventilation de l’air fusant par une vitre baissée : le train emporte ses passagers à cent kilomètres à l’heure. Le voyage touche à sa fin. Le machiniste modère l’allure du convoi et ralentit progressivement. La voie se déploie en un large éventail. On a choisi pour lui les rails qui mènent son train en bordure du quai réservé. Une odeur de silex broyé court au long du convoi qui freine, puis s’immobilise. Une héroïne (...) -
Duitse Bondsrepubliek: Nieuws motorwagenstellen voor voorstadsverkeer
23 maart 2023, door rixkeEinde 1963 zal de D.B. een nieuw elektrisch motorwagenstel van de reeks ET 27 voor het voorstadsverkeer voorstellen. Dit stel zal drie elementen omvatten en rusten op twaalf assen, waarvan acht drijfassen. Men is er in geslaagd de hoogte van de vloer te beperken tot slechts 90 cm boven de sporen en hem op gelijke hoogte van de perrons te behouden; deze regeling, alsmede de talrijke en brede toegangsdeuren zullen het snel en gemakkelijk op- en afstappen van de reizigers bevorderen. De (...)
-
Spoorlandschappen (I)
29 september 2014, door rixkeI. Verandering van decor.
Scanderende wielen, licht slingerende beweging, ventilatie van lucht die stroomt door een neergelaten ruit: een trein voert zijn passagiers mee tegen honderd kilometer per uur. De reis is bijna ten einde. De machinist matigt de vaart van de trein en vertraagt geleidelijk. Het spoor ontvouwt zich tot een brede waaier. Men heeft voor hem de rails gekozen die zijn trein langs het goede perron leiden. Een geur van vergruisde vuursteen verspreidt zich over de lengte (...)