L’Etat reprit l’exploitation du chemin de fer Grand Central Belge le 1-1-1897.
Parmi les 234 locomotives du Grand Central, on dénombrait 102 machines provenant des quatre compagnies qui s’étaient groupées pour constituer le réseau définitif. Il y avait 19 machines de la Compagnie de l’Entre-Sambre-et-Meuse, 44 machines de la Compagnie de l’Est Belge, 21 machines de la Compagnie Anvers-Rotterdam et 18 machines de la Compagnie d’Aix-la-Chapelle à Maestricht, Hasselt et Landen.
Les (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 126 (02 1967)
126 (02 1967)
Articles
-
Sixième période – Les compagnies reprises de 1896 à 1912
6 décembre 2011, par rixke -
L’éclairage de nos voitures
19 mars, par rixkeAprès l’éclairage par des lampes à huile de colza ou à pétrole, après l’éclairage au gaz , des voitures du réseau belge ont commencé, au début de ce siècle, à bénéficier de l’éclairage électrique. La reconversion complète fut réalisée entre les deux guerres : tous les véhicules à voyageurs furent équipés de lampes à incandescence.
En 1950, la S.N.C.B. fut le premier réseau européen à utiliser des tubes fluorescents. Les premiers tubes fabriqués à l’usage des voitures (courant continu) (...) -
Zesde periode. De maatschappijen overgenomen van 1897 tot 1912
23 maart 2011, door rixkeDe exploitatie van de spoorweg Grand Central Belge werd in 1897 door de Staat overgenomen.
Onder de 234 locomotieven van de Grand Central, waren er 102 die voortkwamen van vier maatschappijen, uit de vereniging waarvan het definitieve net is ontstaan. Er waren 19 machines van de Compagnie de l’Entre-Sambre-et-Meuse, 44 van de Compagnie de l’Est Belge, 21 van de Maatschappij Antwerpen tot Rotterdam en 18 van de Maatschappij Aken tot Maastricht, Hasselt en Landen.
Al die locomotieven (...) -
Het station (XII)
11 april, door rixke– Ik ben ziek en zat van de oorlog. Köln is een schone stad. Nergens vindt men een mooiere. En ik zit hier in dat verwenste dorp mijn tijd te slijten. We waren drie dagen gehuwd toen ik vertrok. En na een pauze: ik liet me gaan, verontschuldig me.
Op dat ogenblik stappen twee Feldgendarmen binnen.
– Mittkommen, zegt de ene tot de chef.
– Warum?
– Mittkommen, zegt de mond onder de helm. Onderzoek dat bureel en het ganse station, beveelt hij de andere.
– Jawohl, zegt de andere mond (...) -
1835 - 1966, Vaarwel, Trouwe Stomer
2 september 2008, door rixke„Op dinsdag 20 december 1966 zal, voor de laatste maal in ons land, een reizigerstrein door een stoomlocomotief worden gesleept. Het betreft hier trein 8155 die om 14 h 07 uit Aat vertrekt en in Denderleeuw aankomt om 15 h 15.” Aldus luidde het sobere bericht dat de Algemene Directie aan haar genodigden op de „uitvaart” adresseerde.
Die gebeurtenis werd opgeluisterd door de aanwezigheid van de heer Bertrand, toenmalig Minister van Verkeerswezen, van de vertegenwoordigers van de Raad van (...) -
De verlichting van onze rijtuigen
9 februari 2010, door rixkeNa de verlichting door middel van raapolie- of petroleum-lampen, na de gasverlichting, kregen sommige rijtuigen van het Belgische net in het begin van deze eeuw een elektrische verlichting. De volledige omschakeling werd tussen de twee oorlogen doorgevoerd : alle reizigersrijtuigen werden dan van gloeilampen voorzien.
De N.M.B.S. was het eerste Europese net dat, in 1950, fluorescentielampen gebruikte. De eerste buislampen die voor de rijtuigen (gelijkstroom) werden vervaardigd, hadden (...) -
1835 -1966 : Adieu Vapeur !
18 mars, par rixke« Le mardi 20 décembre 1966, un train de voyageurs sera, pour la dernière fois dans notre pays, remorqué par une locomotive à vapeur. Il s’agit du train 8155 partant de Ath à 14 h 07’ et arrivant à Denderleeuw à 15 h 15’. » C’est ainsi que, très simplement, la Direction générale de la S.N.C.B. annonça à ses invités l’ultime voyage...
L’événement fut rehaussé par la présence de M. Bertrand, ministre des Communications, de représentants du Conseil d’administration, de M. Lataire, directeur (...)