Polen stelt alles in het werk om zijn spoorwegen de overhand in het vervoer te doen behouden. Met een net van 27.000 km. verwerken ze een aanzienlijke trafiek: 900 miljoen reizigers en 300 miljoen ton goederen per jaar. Het plan dat thans gerealiseerd wordt, omvat o.m. de modernisering van de sporen, de verbetering van de exploitatie en de automatisering. Het verleent voorrang aan de voortzetting van de elektrificatiewerken, in een tempo van 200 km. per jaar om een totaal van 2.000 km. te (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 104 (04 1965)
104 (04 1965)
Articles
-
Polen: Een omvangrijk plan
28 oktober 2023, door rixke -
U.S.A.: Nieuwe ontplooiing van het spoor
2 november 2023, door rixkeHet lijkt wel dat de Amerikanen, na een periode van miskenning, plots de beloftevolle toekomstmogelijkheden van de moderne spoorweg op het gebied van reizigersvervoer hebben ontdekt. De realisaties van de Europese Spoorwegen en de plechtige opening van de Tokaïdo-lijn liggen ongetwijfeld aan de basis van die verandering van opvatting. De politieke leiders denken er ernstig aan de dichtbevolkte zones door een snelle spoorwegverbinding te laten bedienen. De specialisten menen dat de mensen (...)
-
Zwitserland: De nieuwe locomotief van 6.240 pk van de Lötschberg
31 oktober 2023, door rixkeIn 1962 heeft de Lötschbergspoorweg twee prototypen van locomotieven met siliciumgelijkrichters besteld. Het eerste van die voertuigen, gebouwd door BBC/SLM, werd in december 1964 geleverd. Die locomotief Ae 4/4 weegt 80 t. en heeft een vermogen van 6.240 pk.; ze weegt evenveel als de vroegere Ae 4/4, van 4.000 pk., waarvan de BLS acht eenheden bezit. Het vermogen van die machine ligt ongeveer 50 % hoger dan dat van het vroegere type en ze kan treinen van 600 t. slepen met een snelheid van (...)
-
Suisse : La locomotive de 6.240 ch du Loetschberg
8 octobre 2023, par rixkeEn 1962, le Chemin de fer du Loetschberg a commandé deux prototypes de locomotives dotées de redresseurs au silicium. Le premier de ces véhicules, construits par BBC/SLM, a été livré en décembre 1964. Cette locomotive Ae 4/4 pèse 80 t et a une puissance de 6.240 ch ; son poids est égal à celui de l’ancienne Ae 4/4 de 4.000 ch, dont le BLS possède huit unités. D’une puissance supérieure d’environ 50 % à celle de l’ancien type, cette machine peut tirer des trains de 600 t à une vitesse de 75 (...)
-
Gestuwd door de tijd (III)
9 februari 2015, door rixke“ — Mijn Heer, ’t is tijd om plaats te nemen — Men bragt mij naar de diligence, waar ik, als in mijne kamer, allergemakkelijkst gezeten was. De conducteur blies op zijnen hoorn, en roef, daar gingen wij voorwaarts.
Gelooft niet, dat alles voor mijne oogen draaide; dat ik niets kon zien noch onderscheiden, o, neen, ’t beviel mij patent, en oneindig beter dan de diligence; voor eerst zat ik op mijn gemak, wij konden elkaar goed verstaan, en... wat het mooiste is van alles, de afstand van (...) -
Suisse : Voitures-restaurants C.F.F.
7 octobre 2023, par rixkeLe parc de voitures de la Compagnie suisse des wagons-restaurants a été repris par les C.F.F., qui l’ont complètement renouvelé. Les véhicules sont désormais loués à cette société. Les C.F.F. ont commandé, en outre, dix voitures-restaurants du type U.I.C. Dans le sens transversal, celles-ci n’offriront plus que trois places « assis », au lieu de quatre, mais elles auront tout de même 52 sièges, leur longueur ayant été portée à 26 m 40. Elles seront dotées du conditionnement d’air. La tare (...)
-
De remproeven door lancering
18 april 2010, door rixkeGeen snelheid zonder degelijke remmen.
Indien reizigers- en goederentreinen immer sneller rijden, is dat natuurlijk te danken aan de verhoging van het vermogen der tractiemachines. Dat verhoogd vermogen alleen was evenwel niet voldoende om de hoge snelheden te bereiken die wij thans kennen. Niet over al de sporen wordt er zeer snel gereden. Ook zonder goede remmen kan er niet snel gereden worden, en het is precies over dit aspect van het probleem dat wij het willen hebben. Wij zullen ons (...) -
Suisse : Commande de 50 locomotives Re 4/4
6 octobre 2023, par rixkeLes C.F.F., dans leur souci de rationalisation et de simplification, entendent à n’avoir plus un jour que trois grands types de véhicules moteurs pour assurer l’essentiel du trafic : la locomotive Ae 6/6 pour les convois lourds en plaine et en montagne, l’automotrice RBe 4/4 pour les trains directs semi-lourds et pour les trains omnibus accélérés en plaine, et la locomotive Re 4/4 pour des trains lourds et semi-lourds en plaine. Cette locomotive est sortie avec succès de la période des (...)
-
U.S.S.R.: Nieuw statuut
1 november 2023, door rixkeSedert 1 oktober 1964 is het nieuwe statuut der spoorwegen in toepassing gebracht. Het bevat tal van nieuwe bepalingen die tot doel hebben de vervoerdiensten te verbeteren die aan de economie worden aangeboden, en een meer efficiënte planificatie van de transporten alsmede een oordeelkundiger gebruik van het spoorwegmaterieel tot stand te brengen. Terwijl het oude statuut een gecentraliseerde planificatie oplegde, die het gezag van de gewesten en de arrondissementen aanzienlijk besnoeide, (...)
-
Zwitserland: Restauratie rijtuig S.B.B.
30 oktober 2023, door rixkeHet rijtuigenpark van de Zwitserse maatschappij van restauratierijtuigen werd overgenomen door de S.B.B. die het volledig vernieuwd heeft. De voertuigen worden voortaan aan die maatschappij in huur gegeven. De S.B.B. hebben, daarenboven, tien restauratierijtuigen van het type U.I.C. besteld. Deze laatste zullen, in dwarsrichting, nog slechts drie zitplaatsen bieden in plaats van vier, maar in het totaal zullen ze er desondanks toch 52 behouden daar de lengte op 26,40 m. werd gebracht. Ze (...)