De dieselmotortrein VT 24.6 is uitgerust met een pneumatische ophanging. De gebruikelijke wiegbalk wordt vervangen door twee luchtkussens die de bewegingen tussen het draaistel en de bak opvangen en dempen.
Die kussens worden met lucht gevuld of geledigd dank zij een bedieningsinrichting met slinger. In de bochten helt het voertuig binnenwaarts volgens de schuinte van de spoorbaan; wanneer het voertuig de bochten verlaat, herneemt het zijn normale stand naarmate de centrifugale kracht (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 115 (03 1966)
115 (03 1966)
Articles
-
Duitsland (B.R.): Pneumatische ophanging
16 januari, door rixke -
De buitengewone vervoeren
25 februari 2009, door rixkeBepaling van een buitengewoon vervoer
Zoals bekend heeft de wet van 3 juli 1964 een essentiële bepaling van de wet van 25 augustus 1891 in een beperkende zin gewijzigd; terwijl de spoorweg vroeger verplicht was alle goederen ten vervoer aan te nemen (binnen de grenzen van de technische mogelijkheden natuurlijk), zijn zijn verplichtingen thans beperkt tot het vervoer van goederen, dat moet kunnen geschieden met normale vervoermiddelen waarmee aan de regelmatige behoeften van het verkeer (...) -
Groot-Brittannië: Aërotrein
20 januari, door rixkeEen dochtermaatschappij van de „National Research Development Corporation” die de toon aangeeft op ’t stuk van voertuigen op luchtkussens, houdt zich bezig met de bouw van treinen die zonder het minste geluid meer dan 400 km/h kunnen rijden. De toepassing van het principe van het luchtkussen op monorailtreinen, maakt sedert meer dan twee jaar het voorwerp uit van studiën en van talrijke statische proefnemingen. Na de voltooiing van een demonstratiemaquette die thans gebouwd wordt, hoopt (...)
-
Finland: Kanaal van staal
17 januari, door rixkeEen op en afgaande spoorwegdienst vervoert het hout tussen twee waterwegen. Een speciale kraan licht het hout uit het water en laadt het op wagens die het vervoeren over een afstand van 40 km (van Suolahti naar Jyväskylä). Ter aankomst wordt het hout door een andere kraan van de wagens geladen en terug te water gelaten. Tijdens de zomer 1965 werden aldus bijna 15.500 wagenladingen vervoerd.
-
Les transports exceptionnels
20 mars 2013, par rixkeDéfinition d’un transport exceptionnel.
On sait que la loi du 3 juillet 1964 a modifié dans un sens restrictif une disposition essentielle de la loi du 25 août 1891 : alors qu’auparavant le chemin de fer était tenu d’accepter toute marchandise au transport (dans les limites techniques, évidemment), ses obligations sont réduites maintenant au transport de marchandises compatible avec les moyens de transport normaux permettant de satisfaire aux besoins réguliers du trafic .
Cependant, (...) -
Portugal : Electrification
9 janvier, par rixkeAprès l’électrification des lignes de la banlieue de la capitale, en avril 1957, on a commencé à poser la caténaire sur la ligne du Nord. Par étapes successives en direction de Porto, on a atteint Entroncamento (1958), Coimbra (1963), Esmoriz (1964) et Vila Nova de Gaia (1965) sur la rive gauche du Douro, en face de Porto. On a transformé le pont Maria Pia, construit par Eiffel, pour permettre aux locomotives électriques de le franchir, et on étudie aussi la possibilité d’en jeter un (...)
-
Polen: Elektrificatie
21 januari, door rixkeIn 1965 werden er 400 km lijnen geëlektrificeerd. Ongeveer 30 % van het goederenverkeer en meer dan 2 5 % van het reizigersverkeer gebeurt thans over de 2.226 km geëlektrificeerde lijnen. Einde 1970 zullen 4.000 km lijnen geëlektrificeerd zijn waarmee 60 % van het goederenvervoer en meer dan 50 % van het reizigersvervoer zal worden onderhouden. De voltooiing van dat elektrificeringsprogramma, dat 5.800 km lijnen bevat, is voorzien voor 1975.
-
Groot-Brittannië: Treinen voor wegvervoerders
19 januari, door rixkeDe B.R. hebben met een onderneming voor snelvervoer over de weg een langlopende overeenkomst afgesloten, volgens welke de wegvervoerder gebruik zal kunnen maken van het grondgebied van de spoorweg en van het spoor voor de rechtstreekse verzending van goederen tussen Londen en Glasgow.
-
Het station (I)
25 januari, door rixkeVoor mijn vader, de stationschef, voor mijn grootvader, de blokwachter.
De treinen rijden door de nacht en spreken tot elkaar. Maar op een dag gaan ze in een rij staan van Oostende tot ver voorbij Brugge. Uit alle delen van het land schuiven ze aan, reizigers- en goederentreinen. Ze hebben geen doel meer en wachten.
10 mei 1940. Langs de dispatchinglijnen worden alle stations opgeroepen. De chef heeft bij het eerste gerinkel afgehaakt. Peltijn, de hoofddispatcher, deelt hem officieel (...) -
R.A.U. : Modernisation
7 janvier, par rixkeLes chemins de fer de la République Arabe-Unie sont en pleine expansion. Les U.S.A. leur ont fourni 55 locomotives diesel-électriques de 2.000 ch et 30 de 1.000 ch. La R.A.U. a aussi acheté, en Italie, 1.000 wagons pour le transport des céréales et, en Hongrie, 90 locomotives diesel de manœuvres à trois essieux. De son côté, le Japon lui a vendu 400 autorails diesel, et l’Allemagne, des équipements de signalisation. De nouvelles lignes sont en construction.