Bij een eeuwfeest is het de gewoonte een blik achteruit te werpen om de afgelegde weg te meten. Dat deden onze collega’s van het Groot-Hertogdom Luxemburg ter gelegenheid van het honderdjarige bestaan van hun eerste spoorlijnen: de lijnen Luxemburg - Aarlen en Luxemburg - Thionville, die op 4 en 5 oktober 1859 werden ingehuldigd.
Deze dubbele inhuldiging had een groot historisch belang: door hun samensmelting te Luxemburg, verbonden de beide lijnen, inderdaad, het nieuwe net met de grote (...)
Accueil > Mots-clés > Le Rail/Het Spoor > 040 (12 1959)
040 (12 1959)
Articles
-
1859-1959: Het eeuwfeest van de Luxemburgse spoorwegen
13 januari 2014, door rixke -
Hoe de C. W. Salzinnes omgevormd werd om diesellocomotieven te herstellen
13 januari 2014, door rixkeDe omvorming van de C.W. Salzinnes tot een herstellingswerkplaats voor diesellocomotieven was een kiese taak, daar eerst talrijke problemen moesten opgelost worden.
De problemen
Men moest: een grondige kennis bezitten van de nieuwe locomotieven; de herstelling van alle stoomlocomotieven van het net blijven uitvoeren, terwijl een deel van de installaties voor de herstelling van de diesellocomotieven diende bestemd; deze laatste installaties volledig aan hun nieuwe bestemming aanpassen; (...) -
Enkele tracties uit vroegere jaren
20 januari 2014, door rixkeDe spoorweg stond nog maar in zijn kinderschoenen toen sommigen reeds de mening opperden dat stoom duur was en wel eens zou moeten vervangen worden. Andraud, een Fransman, nam, in 1844, proeven met een machine met samengeperste lucht waarvan de silhouet, behalve de schoorsteen, veel gelijkenis vertoonde met de locomotieven van die tijd. Een freem op zes wielen droeg een vergaarbak die 3 m³ samengeperste lucht bevatte. De dag van de eerste proefnemingen doorliep de machine 3.400 m tegen een (...)
-
Tractions diverses de naguère
14 décembre 2011, par rixkeDéjà, aux débuts du chemin de fer, certains estimaient que la vapeur coûtait cher et finirait par manquer un jour. Un Français, Andraud, expérimenta, en 1844, une machine à air comprimé qui rappelait, cheminée en moins, la silhouette des locos de l’époque. Sur un châssis à six roues, un réservoir renfermait trois mètres cubes d’air comprimé. Le premier jour des essais, la machine parcourut 3.400 m. à la vitesse de 32 km/h... Elle n’alla pas plus loin.
Le 14 août 1847 était inauguré le (...) -
Comment l’A.C. Salzinnes se transforma pour réparer des locomotives diesel
17 août 2021, par rixkeLa conversion de l’A.C. Salzinnes en un atelier de réparation de locomotives diesel a été du beau travail, compte tenu des multiples questions qu’il a été nécessaire de résoudre pour y parvenir.
Quel était le problème ?
Il fallait : Connaître les nouvelles locomotives de façon approfondie ; Assurer la réparation de toutes les locomotives à vapeur du réseau tout en affectant une partie des installations à la réparation des locomotives diesel ; Aménager complètement ces dernières (...) -
Centenaire des chemins de fer Luxembourgeois
19 août 2021, par rixke1859-1959
Au palier d’un centenaire, il est de tradition de jeter un regard en arrière pour mesurer le chemin parcouru. C’est ce qu’ont fait nos collègues du Grand-Duché de Luxembourg à l’occasion des fêtes qui ont marqué les cent ans d’existence de leurs premières lignes ferrées : les lignes Luxembourg-Arlon et Luxembourg-Thionville, inaugurées les 4 et 5 octobre 1859.
Cette double inauguration fut un événement d’une grande importance historique : les deux lignes, en se soudant à (...) -
De laatste rit
20 januari 2014, door rixkeIn de deur van de pakwagen stond treinwachter Verbruggen te turen naar het rode inritsein van zijn depotstation. De lantaarn van een rangeerder tekende lichtcirkels op het zwart van de late avond. Een fluittoon snerpte driemaal door de lucht en ging dan in de oneindigheid van de nacht verloren. Het sein flitste op groen en de trein begon weer te rijden. Het eentonige geschreeuw van de wielen op de spoorstaven, dat hem zo vertrouwde geluid, verhoogde nog het stomme verdriet van de (...)